Tesla Model 3 manual

M3manual

Den svenska manualen för Tesla Model 3 har dykt upp på Teslas hemsida. Det är en kopia av den man kan få upp på bilarnas mittskärm. Tesla vill undvika tryckta manualer av två skäl: dels för att spara träd men kanske framför allt för att bilarna uppdateras med nya mjukvaror som ger dem nya funktioner så manualen är ett levande dokument som ändrar sig med tiden. Därför skiljer sig också denna manual från den tidigare engelskspråkiga vi har sett.

Vi tar -tyvärr- den viktigaste skillnaden på en gång:

Avsnittet om att Tesla Model 3 kommer få dragkrok saknas helt från svenska varianten av användarmanualen. Tvärtom, det står svart på vitt:

EjSläp

Alla som hade hoppats på dragkrok är förstås gruvligt besvikna. Tesla Model 3 kan komma få dragkrok i framtiden men de första bilarna som kommit till Europa verkar vara typgodkända utan. Även avsnittet om lastbågar på taket har försvunnit från svenska versionen av manualen.

Samma manual påstår dock även att bilen har spiralfjädring fram och luftfjädring bak så man ska inte ta alla uppgifter helt bokstavligt. Och autopilotens beskrivning är till stora delar kopierad från Model S manual – inklusive den legendariska felöversättningen ”ljusmotstånd” :-) (light resistance)

Nytt i de europeiska bilarna är SOS-knappen uppe vid kupébelysningen. Trycker man på den ringer bilen till 112 larmcentralen och skickar samtidigt över sin GPS-position till dem med hjälp av nya eCall systemet. Sedan april i fjol är eCall systemet obligatoriskt i alla nya bilar sålda inom EU. Vid krock aktiveras systemet automatiskt. Tesla har sedan flera år haft ett liknande helt eget system, detekterade de att en Tesla hade krockat ringde de upp ägaren och frågade om man behövde hjälp.

Det är prydligt markerat i manualen vad som ingår i premiumpaketet alla Tesla Model 3 levereras med idag och som alltså kommer saknas från framtida instegsmodellen, den för 35,000 dollar många väntar på. Enligt manualen ingår följande utrustning och finesser i premium-paketet:

  • automatiskt infällbara backspeglar
  • mittkonsol mellan framsätena
  • USB uttag
  • förvaringsfickor på baksidan av framsätena
  • motorjusterbara framsäten
  • motorjusterbar ratt
  • uppvärmda backspeglar
  • auto-tilt på backspegeln när backen läggs i
  • signaturbelysning (små lysdioder runt strålkastarnas rand)
  • sätesvärmare bak (fram finns alltid)
  • immersive sound på ljudanläggningen

Läs nu igenom Tesla Model 3 användarmanualen noggrant så du vet allt om din kommande bil!

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Anders Nyman

    Och samtidigt kommer indikationer på att dragkrok visst kanske är på väg: ”Oppgraderte tegninger av det elektriske systemet for Model 3, viser en ny kurs for «Trailer Lights», hvilket bare kan tolkes som lys for henger.” https://www.tocn.no/2019/01/kommer-tesla-endelig-med-hengerfeste-pa-model-3/

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Ja det har jag också skrivit om i en tidigare artikel. Min misstanke är att dragkrok är på gång men dessa första bilar blev typgodkända utan.

      • Anders Nyman

        Det kanske fungerar annorlunda i USA, att det inte behövs ett separat typgodkännande för att eftermontera dragkrok? Isf förklarar det texten i den amerikanska manualen, och varför den är borttagen i den svenska (europeiska)

  • Håkan Öqvist

    ⚡️Kanonbra! Verkar även ha uppdaterats för samtliga språk i EU. Tyska – Franska etc. Norska vet jag faktiskt in te om det har kommit? Lite kul handbok att läsa i helgen!

  • SER

    Tibor, skulle du vilja lyfta en fråga som inte verkar uppmärksammas
    mycket? Nämligen att det verkar som att 35k-modellen inte får
    eluppvärmda backspeglar. Det blir väldigt konstigt i Sverige eftersom
    det är helt nödvändigt i minst 4 månader om året här. Här behövs
    opinionsbildning/påtryckningar gentemot Tesla.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      35k-modellen får eluppvärmda backspeglar (och eluppvärmda baksäten) om man köper till komfort-paketet till den. Inte mer konstigt än att sånt är extratillbehör även på andra bilmodeller.

      • Geni87

        Kikade lite på några andra ”premiummodeller” i D-segmentet och det verkar praxis att inkludera eluppvärmda sidobackspeglar som standardutrustning i Sverige, alltså i billigaste varianten utan tillval. I alla fall ser det ut att vara så för S/V60, A4, 3-serie och C-klass, och det är ju vettigt.

      • SER

        Komfortpaketet för ca SEK 60 000. Det blir lite dyrt för ett par eluppvärmda backspeglar. I realiteten blir inte bilens pris SEK 450 000 utan SEK 510 000 eftersom man tvingas att köpa till de nödvändiga eluppvärmda backspeglarna.

        Precis som Geni87 skriver är sådana standard på konkurrerande bilar och med all rätt pga Sveriges klimat.

        Tibor, kan du inte se det tokiga här? I Sverige får vi inte ”35k” Teslan pga klimatet utan en ”40k” Tesla. Det är inte vad jag skrev upp mig på för tre år sedan.

        • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          Det är tyvärr standard i bilvärlden att bilar säljs dyrare än deras från-pris. BMW 3 serie tex sägs kosta från 352 tusen kronor – men vill du ha vinterpaket kostar det 16 tusen extra. Och komfortpaket, och Connected, och parking assistant, och driving assistant, mm. Listan är lång och slutpriset mer än från-pris.

  • http://se.linkedin.com/pub/magnus-andersson/46/71a/531 Magnus Andersson

    Men finns det ingen film? Vi lever ju på 2000-talet!