Tesla Model 3 med Typ2 uttag

Euro_M3

Detlef Knobloch blev väldigt glad när han plötsligt råkade se en Tesla Model 3 i tyska staden Prüm. Den stod och laddade utanför Tesla Grohmanns kontor (Grohmann är automatiseringsföretaget Tesla köpte upp när de skulle utveckla batterimonteringslinan i Gigafabriken).

Än mer upphetsad blev han när han insåg att bilen är ansluten till en europeisk laddbox! I USA har Tesla egna, proprietära ladduttag på bilarna (en kvarleva från att Model S började utvecklas innan några fastslagna standards om ladduttag fanns). Europeiska Teslor har andra ladduttag, som är kompatibla mot Typ2 standarden (den standarden kom efter att Model S släppts i USA – men innan den släpptes i Europa). De är dock inte kompatibla med CCS standarden – i och med att den kom ännu senare. CCS standarden har lagt till två extra pinnar under Typ2 uttaget som används till snabbladdning. Teslas Superchargers snabbladdar utan dessa två extrapinnar och avsaknaden av pinnarna gör att Tesla Model S och X kan inte ladda på CCS snabbladdare. Istället har Tesla tagit fram en CHAdeMO adapter – som dock inte fungerar på Model 3. (Men ändå har Model 3 setts ladda på CHAdeMO snabbladdare i Norge – mystiken tätnar.)

Stora frågan har därför varit om Tesla Model 3 kommer komma med samma Typ2 kompatibla uttag som Model S och X i Europa – eller om de anammar standarden CCS med de extra pinnarna under uttaget? Kommer Model 3 ägare kunna ladda på CCS laddstationer (som Ionitys kommande nätverk)? Att Tesla för två år sedan hade gått med i CCS konsortiet tog många som tecken på att något höll på att hända.

Betraktar man bilden ovan är det helt klart att bilen har ett annat ladduttag än de Model 3 som hittills har sålts i USA. Laddhandtaget känns också igen som den Typ2 handtag europeiska laddboxar är utrustade med. Bilen verkar alltså helt klart ha ett Typ2 uttag. Men inget CCS. De två extra pinnarna under Typ2 uttaget saknas.

Kommer Tesla Model 3 inte få CCS uttag? Många hoppfulla europeiska kunder kan bli ledsna nu. Men man ska kanske inte helt ge upp hoppet än. Det finns fortfarande ett litet halmstrå kvar: kontaktens placering:

CCS_conspiracy_M3

Längst till vänster på ovan bild syns amerikanska Tesla Model 3 ladduttag. Som synes är den centrerad mitt under den motoriserade laddluckan. Bilden bredvid är ett fotomontage hur det skulle se ut om Tesla skulle montera samma uttag de har på dagens Model S och X bilar. Tredje bilden visar hur det skulle se ut om Tesla skulle montera ett CCS uttag på tillgängliga platsen. Som synes måste då Typ2 uttaget höjas lite så de två extra CCS snabbladdningspinnarna ska få plats under.

Bilden längst till höger visar så den tyska Tesla Model 3. Märk väl att uttaget verkar inte ha placerats i mitten av utrymmet under luckan utan förskjutet uppåt. Skulle Tesla beslutat att montera samma laddkontakt på Model 3 som Model S och X haft skulle de ha satt den centrerad (som på bild 2 ovan). Att de beslutat att lägga kontakten högre upp kan fortfarande bero på att de planerar få plats med de två extra CCS snabbladdarpinnarna under den?

Fast det som kanske talar emot att Tesla Model 3 får CCS uttag är att Tesla har börjat ta betalt för att ladda på Superchargers. Förut, när det var gratis var varje laddning en ren kostnad för Tesla. Nu tjänar de faktiskt lite på varje laddning (att ladda Model 3 på svenska Superchargers kommer kosta 1:90 kronor per kWh). Då vill de kanske inte längre att kunderna åker till konkurrenten och laddar där. (Konkurrenterna har dock alla högre priser än Teslas Superchargers.)

Tack Tesla för att ni fortsätter göra våra liv spännande. Ni är duktiga på att hålla oss förväntansfulla Model 3 ägare på halster. Att bilen skulle få Typ2 uttag i Europa visste vi ju redan, frågan var de där två extra pinnarna. Och fortfarande vet vi inte riktigt ifall vi kommer få dem eller inte.

 


Glöm inte anmäla dig till Tesla Club Swedens julbord! 3/12 18:30 på Sundby Gård strax söder om Stockholm.

 


TCS ett år sedan: Självkörande bilar måste lära sig tuta

För ett år sedan berättade vi om den förarlösa bussen som skulle trafikera i Las Vegas – men blev påkörd redan första dagen. Som visade att självkörande bilar måste lära sig att stå på sig, lära sig tuta – och i värsta fall backa undan, när artificiell intelligens möter mänsklig dumhet.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.