Tesla Model 3 på vintern

M3winter

Tesla Model 3 är en bil designad i soliga Kalifornien. Tål bilen den svenska vintern? Är den ens testat i vinterklimat? (Svaret på den sista frågan är ja, ovan bild är från en hemlig test Tesla gjorde med Model 3 för ett år sedan i Norge.)

Att köra Tesla Model 3 på vintern verkar inte vara några problem. Redan bakhjulsdrivna versionen av den hade utmärkta köregenskaper på is och snö – fyrhjulsdrivna versionen har ännu bättre.

Problemet är istället att komma in i bilen när det har frusit till. Ovan video visar att dörrhandtagen kan frysa fast, fönstrena kan också frysa fast mot dörrkarmen och laddluckan får också problem att stänga sig med is på dess hållararm. Att bilar med karmlösa dörrar har problem på vintern är vanligt, det är inte bara Tesla som råkar ut för det – men dörrhandtagen och laddluckan är Tesla-unika vinterproblem.

Det ser inte kul ut med hårtorken som används i videon för att tina upp dörren. Råkar du befinna dig någonstans utan att ha med dig en hårtork ;-) kan du dock bara ta fram mobilen och slå på kupévärmen i bilen. Efter 8 minuter är det inte bara vindrutan som tinats upp utan även sidorutorna. Tyvärr är det så på karmlösa bilar att dörrglaset kan frysa fast i gummilisten och därmed göra det riktigt svårt eller till och med omöjligt att öppna dörren. Ett gott råd är att stryka gummilisten med silikon i början av vintern så glaset släpper lättare sedan. Och att förvärma bilen innan du ska iväg.

Elon Musk har fått flera förfrågningar och förslag från Teslaägare hur bilarnas vinterberedskap kan förbättras. Flera av dem kan införas via enkla mjukvaruförbättringar som trådlöst kan laddas ner till bilarna. Tesla Model 3 luftutblås på instrumentpanelen är mjukvarustyrda. Istället för mekaniska spak som ska vridas vart luften ska blåsa styr man utblåset via mjukvara från skärmen. Då kan bilens dator också styra att varmluften när bilen förvärms inte ska blåsas bara rätt ut i kabinen – utan rikta utblåset mot sidodörrarna så rutorna tinar snabbare. Riktigt fiffig lösning som ska hjälpa fastfrusna sidofönster på ett sätt vanliga bilars värmesystem inte klarar.

Andra förslag som enligt Elon Musks tweets ska införas snart är styrning av sätesvärme från mobilappen och att sedan när man kör ska de säten ingen sitter på inte värmas. Det sägs att batterierna ska också kunna förvärmas bättre innan avfärd än idag. Hoppas att någon också efterfrågat timerstyrd start av förvärmningen.

De första förbättringarna har redan börjats skickas ut till bilarna via trådlösa mjukvaruuppdateringar. Tills Tesla Model 3 når Sverige kommer dess vinteregenskaper ha förbättrats betydligt.

 


TCS tre år sedan: Vinterskönt

Vissa tror att elbilar över huvud taget inte klarar vinter och minusgrader. De blir förvånade när man berättar att elbilar är mycket skönare att köra på vintern än bilar med förbränningsmotorer.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Umeyo

    Fråga någon med en nyare Passat vad dom tycker om tanklocket på vintern. Omöjligt att få upp vissa ggr.

    • Daniel

      Man kan även fråga mig, har haft ett par olika Subaru, de har samma lösning. Där är dörrarna mycket sämre än på model S vintertid. Jag fick helt enkelt försöka hitta en dörr där man kunde komma in för att starta bilen för att få upp värmen innan man kunde få in barnen bak. Aldrig haft det problemet med model S. Där har jag bara upplevt problem med backspeglar och laddluckan på vintern. Backspeglarna är ju bara att koppla bort autofold så är det problemet löst.

      • Olle Öberg

        Hmm, vilken modell och årsmodell av Subaru har du ägt?
        Jag äger en äldre Legacy just nu och har aldrig haft problem med fastfrusna dörrar trots riktigt vinterväder…

        • Daniel

          Impreza och Legacy. Kommer dock inte ihåg årsmodeller.

  • Marcus

    Det där borde ju inte vara någon nyhet för Tesla. Model S har samma problem med dörrarna. Även handtagen kan frysa fast rätt så ordentligt. Fördelen med Model S är dock att man kan komma in i bilen via bakluckan om dörrarna vägrar. Det ser ut att vara svårare i Model 3.