Tesla Model 3 på vintern

Många har undrat hur Tesla Model 3, en bil designad i soliga Kalifornien kommer tåla svensk vinter? Nu när de första ägarna fått sina bilar i USA har i alla fall de i de nordliga delstaterna kunnat testa Tesla Model 3 i riktig vinterväder.

Ovan video lovar riktigt lovande vinteregenskaper, trots bakhjulsdrift. Med vinterdäck kommer bilen upp riktigt branta backar som vanligtvis sägs ha krävt fyrhjulsdrift. Backkameran verkar också vara mindre benägen att gegga igen än till exempel Model S kamera är.

Att komma in i bilen verkar dock vara mer problemfylld:

Det ser inte kul ut med hårtorken som behövs för att tina upp dörren. Råkar du befinna dig någonstans utan att ha med dig en hårtork ;-) kan du dock bara ta fram mobilen och slå på kupévärmen i bilen. Efter 8 minuter är det inte bara vindrutan som tinats upp utan även sidorutorna. Tyvärr är det så på karmlösa bilar att dörrglaset kan frysa fast i gummilisten och därmed göra det riktigt svårt eller till och med omöjligt att öppna dörren. Ett gott råd är att stryka gummilisten med silikon i början av vintern så glaset släpper lättare sedan. Och att förvärma bilen innan du ska iväg.

Mycket värre är däremot att inte kunna stänga laddluckan. Där finns ingen uppvärmning att få hjälp av utan man måste få loss isen för hand. Många Teslaägare kommer svära en hel del på vintermorgnarna när de ska försöka stänga luckan. Konstruktionen där armen som håller luckan ska in i ett litet hål som inte lämnar utrymme över för is är ganska dålig och ogenomtänkt. Det syns att luckan designades i soliga Kalifornien :-(

Tagged , . Bookmark the permalink.