Tesla Model 3 på vintern

Många har undrat hur Tesla Model 3, en bil designad i soliga Kalifornien kommer tåla svensk vinter? Nu när de första ägarna fått sina bilar i USA har i alla fall de i de nordliga delstaterna kunnat testa Tesla Model 3 i riktig vinterväder.

Ovan video lovar riktigt lovande vinteregenskaper, trots bakhjulsdrift. Med vinterdäck kommer bilen upp riktigt branta backar som vanligtvis sägs ha krävt fyrhjulsdrift. Backkameran verkar också vara mindre benägen att gegga igen än till exempel Model S kamera är.

Att komma in i bilen verkar dock vara mer problemfylld:

Det ser inte kul ut med hårtorken som behövs för att tina upp dörren. Råkar du befinna dig någonstans utan att ha med dig en hårtork ;-) kan du dock bara ta fram mobilen och slå på kupévärmen i bilen. Efter 8 minuter är det inte bara vindrutan som tinats upp utan även sidorutorna. Tyvärr är det så på karmlösa bilar att dörrglaset kan frysa fast i gummilisten och därmed göra det riktigt svårt eller till och med omöjligt att öppna dörren. Ett gott råd är att stryka gummilisten med silikon i början av vintern så glaset släpper lättare sedan. Och att förvärma bilen innan du ska iväg.

Mycket värre är däremot att inte kunna stänga laddluckan. Där finns ingen uppvärmning att få hjälp av utan man måste få loss isen för hand. Många Teslaägare kommer svära en hel del på vintermorgnarna när de ska försöka stänga luckan. Konstruktionen där armen som håller luckan ska in i ett litet hål som inte lämnar utrymme över för is är ganska dålig och ogenomtänkt. Det syns att luckan designades i soliga Kalifornien :-(

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • JH

    Isregn är j-vligt oavsett bil, så jag tror knappast man kan skylla på tesla där.

  • Olle Öberg

    Jag kör en Subaru Legacy med karmlösa dörrar och har aldrig någonsin haft problem med att de fryser fast vid rutan.
    Är det för att Model 3 drar ner rutan en liten bit när dörrarna öppnas som gör den känsligare?

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Att rutan fryser fast är ett vanligt problem med karmlösa dörrar oavsett bilmodell. Just för att rutan dras ner en liten bit när dörren öppnas. Mig veterligen drar alla karmlösa lösningar ner rutan en bit, är du säker Legacy inte gör det? Hur har de löst stängningen då?

  • Tobias Norström

    Genom att täcka laddluckan på något sätt så borde inte snö/is vara något problem. Men att ladda bilen under bar himmel är ju inget man borde göra.

    • Mocke

      lösningen är inte att säga till kunden att den skall skaffa varmgarage (som en viss elbilstillverkare sa till luleåskommun när deras elbilar vägrade starta i kylan) utan bättre design på laddluckan.
      Nu har tanklocken inte haft någon särskild utveckling (för att folk har nöjt sig med att kunna stänga direkt manuelt) men kan se att designen på model3 inte är helt fel ute då den skyddar från nederbörd uppifrån, sen kanske den inte får full pott. är inte säker att uppvärmning är lösningen heller då det kan orsaka mer problem med is, men jag vet inte, det kan fungera.

  • Mocke

    tror att nästa billigare elbil(av valfritt märke) kommer ha karm på fönster. karmlösa har inget egenvärde i sig och fördyrar enbart processen.
    Det bör(inom snar framtid) finnas elbilar som kostar runt 200-250 kkr också som har rimlig räckvidd. tycker jag.

    • Olle Öberg

      Det är väldigt mycket snyggare med karmlösa fönster enligt mig, så något värde har det iaf!
      Sedan är ju frågan om det är värt den extra tillverkningskostnaden!

  • Vs

    Sett den videon. Stort problem tycker jag: både med laddningslocket och dörrarna. Kanske dumt att står i kö till 3an??
    Hur beter sig diverse gångjärn på Model S och x?

  • Snåla Grisen

    Tråkigt att man varit dumsnål och sparat in på en värmeslinga för någon tia till laddluckan med omnejd. Detta fanns väl för Model S? Ingen elbil idag verkar ju klara kombinationen laddlucka i plast + vinter något vidare. SJälv har jag aldrig haft några problem att få upp tanklocket till vår gamla bil, oavsett väder.