Tesla Model 3 track mode

M3track

Tesla har släppt Track Mode till prestandaversionen av Model 3. Mjukvaran som laddas ner trådlöst till bilarna förbättrar bilarnas beteende på racingbanan. Det är som en banracing trimkit ägarna fått gratis till sina bilar.

Alla moderna bilar har stabilitetskontroll. Mjukvara som övervakar hjulen och ser till att de inte spinner loss när man gasar, eller låser sig när man bromsar. Mjukvara som häver sladd. Stabilitetskontroll ger bilen ett tryggt och säkert beteende.

Men när man tävlar med en bil kommer stabilitetskontrollen ofta i vägen. Man vill kunna gasa fullt utan att datorer stryper effekten, man vill kunna sladda lite i kurvorna för att kunna ta dem snabbare. Därför kan de flesta sportbilar minska eller till och med helt koppla bort stabilitetskontrollen. Bilen blir då mycket mer bångstyrig och rå i sitt beteende, man måste vara proffs för att kunna till fullo bemästra den.

Tesla Model 3 har som de flesta elbilar mycket bra stabilitetskontroll, tack vare elmotorers förmåga att blixtsnabbt kunna ändra sitt hastighet, accelerera, minska farten eller till och med bromsa. Datorerna som övervakar kan direkt ändra motorns varvtal istället för att tex försöka minska farten med de mekaniska bromsarna. Stabilitetskontrollen är inte något påklistrat som i bilar med förbränningsmotorer där systemet kämpar mot motorn, utan är en direkt styrning av motorn. Det ger ett otroligt tryggt beteende på vägarna.

Det Tesla nu har gjort med Track Mode är inte att stänga av stabilitetskontrollen – utan programmerat om den till att istället få ut så mycket som möjligt på banan, ge bilen ett helt nytt beteende. Prestandaversionen av Tesla Model 3 är fyrhjulsdriven och har två elmotorer, en på fram- och en på bakaxeln. I och med att det är två oberoende elmotorer som driver Model 3 kunde Teslas ingenjörer kontrollera bilens beteende mycket mer exakt än bilar med förbränningsmotorer någonsin skulle kunna.

Ta till exempel när bilen svänger i en tvär kurva. Om bakhjulen får mer kraft blir bilen överstyrd och bakvagnen roterar utåt i kurvan, början av en sladd. Om däremot framhjulen får mer kraft blir bilen understyrd och vill börja kana rakt fram. Bilar med avgasmotorer där fyrhjulsdriften fixas med hjälp av mekaniska axlar och kopplingar mellan hjulen kan inte blixtsnabbt ändra kraftöverföringen mellan hjulparen (de mest avancerade systemen försöker dock, men är mekaniska med långa reaktionstider). Tesla Model 3 dubbla elmotorer kan däremot blixtsnabbt kontrolleras, helt oberoende av varandra. Bilens datorer kan omfördela kraften mellan hjulparen flera hundra gånger i sekunden och därmed reglera hur bilen beter sig i till exempel kurvor. Man kan ändra bilens balans i realtid.

Bilens datorer tolkar vad föraren vill göra, hur mycket han vill svänga och ändrar bilens balans och rotation i svängen genom att reglera om fram- eller bakhjulen ska få mer kraft.

Släpper man upp gaspedalen i elbilar får man regenerativ bromsning, en motorbroms som minskar bilens hastighet samtidigt som den matar kraft tillbaka i batterierna. I Track Mode har Tesla ökat på regenerativa bromsningen så att bilen enkelt kan kraftigt bromsas ner enbart genom att lätta på gasen. Mekaniska bromsarna behövs oftast inte ens användas. Vilket ger mycket snabbare och exakt kontroll på bilen.

Bromsarna används istället för att individuellt bromsa varje hjul för sig. Svänger bilen till vänster till exempel bromsas lätt de vänstra hjulen på bilen. Öppna differentialen på drivaxlarna gör då att mer kraft överförs till de högra hjulen vilket hjälper bilen både att svänga och att få ner kraften i backen även när bilen svänger.

RandyTrackMode

Tesla utvecklade Track Mode genom att låta proffsförare som Randy Pobst åka varv efter varv på tävlingsbanor. ”Det var fascinerande att ha en ingenjör sittandes bredvid mig som håller i sig för glatta livet och knappar på sin dator medan jag kör i full fart” berättade han. ”Ändra i koden – och jag kunde känna det på bilen.”

De finjusterade hur bilens motorer skulle bete sig på banan. I början av en sväng matas aningen för mycket kraft till bakhjulen vilket skickar ut bakvagnen några grader så bilen kan ta svängen stabilare och snabbare. Under svängen balanserar så främre och bakre motorn bilen – och precis när svängen är slut matas lite extra kraft till främre motorn för att den ska ”dra ut” bilen från kurvan. De två elmotorerna tillsammans med snabba individuella inbromsningar på de fyra hjulen ser till att bilen tar sig igenom kurvan på mest optimalt sätt. Lyfter man foten från gasen eller trampar på bromsen är det också datorn som bestämmer vilken hjul som är bäst att bromsa för att behålla bilens stabilitet i tex kurvor.

I framtida release ska användare själva också kunna finjustera bilens beteende på liknande sätt stackars Tesla-teknikern med laptopen i knät i passagerarstolen gjorde. Man ska kunna trimma in sin bil så dess beteende passar ens körstil.

Första Teslaägaren som testade Tesla Model 3 Track Mode ”skarpt” var Cameron Rogers som bjöds in av arrangörerna till en biltävling på racingbanan i Buttonwillow, USA. När du tittar på ovan videoklipp lägg märke till att det vrålar ingen motor som överröstar allt – istället kan man tydligt höra däcken tjuta i kurvorna. Många som har kört på bana med elbil, inklusive undertecknad, kan vittna om att man kan köra elbilen annorlunda än bilar med förbränningsmotorer: man kan lyssna efter hur däcken tjuter i kurvan och anpassa hur mycket gas man ger efter det. Man kan med örat höra hur pass nära gränsen till att tappa greppet bilen är.

NotNr2

Cameron Rogers kom på andra plats i amatör fyrhjulsdrivna klassen med varvtiden 2:00.78. Skandalöst nog plockade arrangörerna bokstavligt talat ner honom från prispallen. Han som kom på fjärde plats lämnade in protest pga ”elektricitet inte var listad som godkänd bränsle i tävlingsreglerna”. Trots att det var arrangörerna själva som bjöd in Cameron att delta med sin elbil. Innan han lämnade prispallen skrek han dock till publiken ”You can’t fight the future!” :-)

Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.
  • Daniel

    Riktigt bra jobbat Tesla! För 5 år sedan såg det ut såhär hos Mercedes; https://youtu.be/IElqf-FCMs8
    Man kan ju konstatera att Tesla lyckats göra det betydligt billigare i sin model 3! Hade varit kul att se dessa två på bana.

  • Geni87

    En motor per axel ger absolut större möjligheter att kontrollera bilens beteende, men så länge man inte har en elmotor per hjul är följande meningar en överdrift:

    ”Stabilitetskontrollen är inte något påklistrat som i bilar med förbränningsmotorer där systemet kämpar mot motorn, utan är en direkt styrning av motorn. Det ger ett otroligt tryggt beteende på vägarna.”

    Tesla Model 3 har fortfarande bara en elmotor per axel (med en utväxling och öppen diff mellan). Mao krävs samarbete med bromssystemet, alternativt aktiv styrning av diffen eller en kombination av de båda, för att kunna portionera ut kraft till enskilda hjul. :) Elmotorn kan inte påverka om kraften ska till höger eller vänster sida.

    • Bo Westerlund

      Jag har förstått att det är så track mode styr vridmomentet på varje hjul, dvs den applicerar lite broms på de individuella hjulen och kompenserar samtidigt med vridmoment från motorn och ”simulerar” därmed en diffbroms.

      • Geni87

        Ja precis, men det är lika ”påklistrat” som i andra bilar med liknande system. :) En direkt styrning av motorn är det inte.

        • Tom

          För att kompensera viktförskjutningen i en kurva så använder man broms för att styra vridmoment på enskilt hjulpar. För att justera vridningen i en kurva så använder man styrning av motorerna fram och bak. Så i ena fallet så bromsar man och i andra fallet styrman motorerna individuellt. Så i ena fallet är det en direkt styrning av motorn.

          • Geni87

            Som jag skrev, elmotorn kan inte påverka om kraften ska till höger eller vänster hjul. :)

          • Tom

            Men mellan fram och bak. En direkt styrning av motorn i ena fallet dock inte i det andra fallet. Ville bara förtydliga skillnaden.

          • Geni87

            Jo absolut, jag tyckte att det sa sig självt när man har en elmotor per axel. Men det är kanske bra att förtydliga. Hur som helst kan man inte individuellt styra varje hjul, något som hade gett det kanske mest ”rena” systemet och den mest direkta kontrollen och en väldigt kraftfull torque vectoring. Det är ju dock elbilar på väg ut med dubbla elmotorer i bak, så vi går åt det hållet. :)

  • f2000g

    Då är frågan, kommer man in i bilen när det är minusgrader?

    • Tom

      På samma sätt som andra ramlösa dörrar. Ser ingen skillnad för att det är en Tesla.

      • f2000g

        Nej, naturligtvis inte. Dumt med ramlösa dörrar hur som. Sen är det ju handtagen också…

        • Tom

          Samma sak där. Det finns flera fabrikanter med dåligt konstruerade handtag. Här kan du i alla fall starta värmen utan att behöva kliva in i bilen. Jag mins vår Mitsubishi som var hopplös med att handtagen frös.

        • Olle Öberg

          Konstruerar man de ramlösa dörrarna rätt så är det inget problem, har aldrig någonsin haft problem med att rutorna fryser fast på min Subaru Legacy.
          Den bästa konstruktionen är ju den där rutorna inte behöver åka ner när man öppnar och stänger dörren!

  • Olle Öberg

    Tråkigt att man bara verkar implementera detta på prestandaversionen, tycker att man skulle kunna få ha lite extra roligt i en billig Tesla också!