Tesla Model 3

Tesla Motors har bekräftat att tredje generationen elbilar från dem kommer att heta… Model 3.

Eller Model III med romerska siffror? Lite förvirrande var att Elon Musk enligt autoexpress.co.uk har sagt Model III, men tweetet från @TeslaMotors som bekräftar namnet skrev Model 3. Även Tesla Motors trademark ansökan 86301895 gäller ”Model 3″. Många artiklar igår skrev inledningsvis Model III men just nu verkar det som att namnet ska faktiskt skrivas med arabisk siffra.

Första generationen Tesla var i alla fall Tesla Roadster. Andra generationen Tesla Model S och Model X – två olika karosser på samma bottenplatta.

Model 3 skulle heta Model E en lång tid, det hela började som ett internt skämt på Tesla Motors. (Model S/E/X). Men någon på marknadsavdelningen lyckades till slut övertala Elon Musk att SEX doesn’t sell – bokstavskombinationen skulle väcka anstöt på vissa marknader. Tesla Motors har till och med varumärkesskyddat Model E men de fick släppa den. Officiellt berodde deras kovändning på att Ford hotade stämma dem om de använde namnet Model E. Minns du Ford Model E? Nä, mycket riktigt. Fords första bilar -vi snackar tidig 1900-tal här- hette Model A, Model B, Model C… men sen hoppade de till Model F. Ändå lämnade de faktiskt in en patentansökan om Model E namnet i december 2013, och på så sätt blockerade Teslas anspråk på namnet. Det blev om inget annat en bra ursäkt för Tesla Motors att överge namnet.

Är man tillräckligt geek -eller ska vi säga G33K ;-) – så är det ingen större skillnad mellan SEX och S3X (om nu riktiga geeks ens vet vad sex är). Så inside skämtet kvarstår på sätt och vis, och till och med fick en extra tvist.

På samma sätt som Model S utmanade Mercedes S-klass, ska Model 3 utmana BMW 3-serien. Vad vet vi om själva bilen Model 3 då? Det som har läckt ut om den är:

  • liknar Model S i utseende men 20% mindre i storlek
  • räckvidd över 30 mil (200 miles)
  • pris från kring 350 000 kronor inkl moms ($35 000 i USA)
  • kommer utmana Mercedes C-klass och BMW 3-serie i storlek, pris och prestanda
  • prototyp 2015, säljstart 2017
  • gratis tillgång till Tesla Motors Superchargerstationer (ev efter engångsavgift, som för Tesla Model S 60)
  • tillverkningsvolym 500 000 bilar per år år 2020
  • kräver byggande av Gigafabriken för batterier i tillräcklig volym

Bilen sägs vara i stort sett färdigdesignad i Tesla Motors CAD-datorer och är huvudanledningen till Tesla Motors skyhöga aktiekurs. För en så bra elbil för så lite pengar kommer att bli en världssensation.

Tycker du att 6 månaders väntetid från beställning till leverans på Tesla Model S är lång tid ska du nog inte beställa en Model 3 förrän efter 2020. Innan dess kommer Model 3 ha ännu längre väntetider, då tio- och hundratusentals personer vill köpa den, men storskaliga batteriproduktionen har inte kommit igång än. Innan gigafabriken kommer Tesla Motors bara kunna tillverka en knapp tiondel av volymerna de egentligen vill upp till. Eller tvärtom är det lika bra att du reserverar en Model 3 så snart Tesla Motors börjar ta emot beställningar på bilen. Kön kommer bli lång. Vill du stå först i kön, eller vänta tills kön har minskat? Det är upp till dig.

autoexpress.co.uk-s gissning av hur Tesla Model 3 skulle kunna komma se ut

 


 

Är du intresserad av att provåka Tesla Model S? Tesla Motors Fully Charged Model S Tour kommer att dyka upp i Strömstad 25-26 Juli, Halmstad 1-2 Augusti och Malmö 8-9 Augusti. Läs mer på Tesla Motors hemsida.

Bor du i Stockholm kan du istället boka provkörning i Tesla Motors Showroom i Täby Centrum.

Bor du i Göteborg kan du kontakta Tesla Motors representant i Göteborg för en privat provåkning.

 

Tagged . Bookmark the permalink.