Tesla Model S 70 har större batteri

Nynos9

Har du beställt en Tesla Model S 70 eller 70D verkar det som att du kommer inte få 70 kWh batterier till bilen – utan 75 kWh! På Tesla Motors designsida har det dykt upp ett ”Räckviddsuppgradering” tillval för 32,500 kronor, som ger 5 kWh extra batterier och 20 km extra räckvidd.

Tesla Motors bekräftade dock till insideevs.com att alla Tesla Model S 70 och 70D bilar med nya nosen levereras med 75 kWh batterier – med de sista 5 kWh elektroniskt spärrade. Kunder sägs till och med kunna aktivera räckviddsuppgraderingen senare, efter att de har köpt bilen.

Anledningen till uppgraderingen är nya batterier med bättre batterikemi som Tesla Motors har börjat utrusta bilarna med. Det är med hjälp av bättre batterier som de har kunnat öka bilarnas batteristorlekar från 60 kWh till 70, och 85 kWh till 90. Den här nya ökningen kan vara ett tecken på att Tesla Motors snart kommer uppgradera bilarnas batterier till 75 och 100 kWh respektive.

Flera medier rapporterat om batteriökningen som en banbrytande nyhet, men faktum är att redan för flera år sedan erbjöds kunder att köpa Tesla Model S 40 med egentligen 60 kWh batterier som spärrats i mjukvaran till 40 kWh. Och Mercedes B-klass (som Tesla Motors levererar drivlinan till) erbjuds också med tillvalspaketet utökad räckvidd som låser upp batteriernas översta kWh.

Är det värt att betala 32,500 kronor för 5 kWh extra batterier, för 2 mil extra räckvidd? Den frågan får var och en svara på själva. Men de som väljer att inte köpa räckviddsuppgraderingen får nog istället två intressanta ”bieffekter” av de outnyttjade 5 kilowattimmarna:

Även om de laddar batterierna till ”100%” enligt bilens display kommer batteriets översta 5 kWh inte laddas – batterierna kommer endast laddas till 93% av sin egentliga maximala kapacitet. Man kan ”full”-ladda bilen oftare utan att bekymra sig över att batterierna mår inte bra av att vara fulladdade – för de blir ju egentligen aldrig det.

Enligt tidigare studier degraderas Tesla Model S batterier ca 7% efter 12,000 mil. Iom att de översta 7% av batterierna är spärrade mjukvarumässigt kommer de Model S 70 ägare som har bilarna med nya nosen (och därmed 75 kWh batterierna) att inte märka någon batteridegradering alls de första 12,000 milen – medan batterierna degraderar de oanvända 5 kilowattimmarna, så att säga.

Vi kan endast spekulera i ifall Tesla Motors väljer att behålla systemet med 70 kWh bilar som egentligen har 75 kWh batterier en längre tid – eller om detta är endast en övergångslösning innan instegsmodellens batteristorlek helt ökas till 75 kWh?

Är du på gång att köpa en Tesla Model S 70 eller 70D – ha en diskussion med din Tesla-representant om bilens batterier!

Tagged , , . Bookmark the permalink.