Tesla Model S dörrhandtag

Ovan videoklipp visar tydligt den ibland lite väl överdrivna tekniklekstugan Teslas bilar är. Var och en av de fyra dörrhandtagen på en Tesla Model S har egna processorer, motorer och sensorer. Den komplexa mekaniken som visas på filmen tar hand om att presentera dörrhandtaget (få den att åka ut) när signal från bilens centralprocessor ber om det. Eller när någon trycker på dörrhandtaget. Och sedan att överföra information om att någon har dragit i handtaget tillbaka till bilens centraldator. Märk väl att själva mekaniken och elektroniken som öppnar själva dörrlåset, och som är minst lika komplicerad finns inte ens med på bild!

Med så mycket mekanik och mikrobrytare kan förstås också mycket gå sönder. Därför har Boost Brothers även gjort ett klipp om vanliga problem med Teslas dörrhandtag och hur man kan åtgärda dem:

Inte undra på att Tesla sedan dess har övergett dessa handtag, trots att de gav Model S sitt ikoniska utseende. Tesla Model X handtag är i stort sett endast tryckknappar som man trycker på för att öppna dörren. Motor, mekanik och massor med komponenter ersattes av en enda mikrobrytare bakom dörrhandtaget. Tesla Model 3 tog ett steg bakåt och återintroducerat dörrhandtag – som dock trycks ut för hand, inte av en elmotor.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Danni Efraim

    Ja, det här är väl tyvärr exempel på något som är coolt men dessvärre ‘overengineered’. Två gånger har dörrhandtag gått sönder för mig. Just nu kör jag runt med ett trasigt handtag för att jag väntar på restnoterade reservdelar, vilket är ett jäkla meck. Nu har mina handtag tack och lov täckts av garanti, men går de sönder utanför garantin kostar de över 10000 kr att laga.

  • Top 12

    Mekanik är underskattad. Allt behöver inte bli bättre bara för att det är elektroniskt tvärtom det finns klara nackdelar även där, både när det gäller pris och säkerhet.