Tesla Model S förarassistans

DriverAssist_big

Tesla Motors har lanserat avåkningsvarnare (“lane departure warning”) och hastighetsvarning på Model S. Bilarna har inga årsmodeller, och Tesla Motors har inte kommit med någon officiell information, men flera som har fått leverans av bilarna senaste dagarna (i USA) har fått en trevlig överraskning när de bläddrade igenom sina nya bilars menyer.

De nya finesserna behöver den nya kameran som är monterad bakom vindrutan framför inre backspegeln som avläser vad som finns framför bilen för att fungera och en radar under noskonen. Kameran spanar efter sidlinjerna på vägen, och hastighetsskyltarna. Det är nog samma kamera som kommer att användas i framtida mer autonoma körfinesser i bilen också, läs vår tidigare artikel om den. Radarn är mest där för en framtida adaptiv farthållare. Äldre bilar som saknar dessa kan inte få de nya finesserna. Enligt vad vi erfar kan man inte eftermontera kameran och radarn på befintliga bilar.

Avåkningsvarnaren vibrerar lätt ratten på den sidan man har kommit för nära sidlinjen, samma system som i flera andra bilar, tex Mercedes. Däremot sker det ingen automatisk korrigering av rattutslaget – det är föraren som ska reagera.

Hastighetsvarningen ser man som ett grått streck på hastighetsmätaren vid gällande hastighetsgräns – överträder man den visas en stor hastighetsskylt med gällande hastighet i mitten av hastighetsmätaren, plus en (avstängbar) ljudsignal. Känsligheten för hur långt över hastighetsgränsen varningen ska komma kan justeras. Hastighetsvarning är något som verkligen kan behövas i en helt tyst bil som accelererar till otillåtna hastigheter inom några få sekunder – man kan lätt åka alldeles för fort i en Tesla utan att märka det!

Vi har inte fått någon pålitlig information om när dessa finesser kommer till de svenska bilarna och vilka som kan få dem. De amerikanska kunderna har börjat få bilar med finesserna efter den 15:e September. De verkar följa med alla bilar – även dem utan teknikpaket. Model S designstudio nämner inte förarassistans än. Vi återkommer så snart vi vet mer.

Tills dess kan ni läsa Teslas manual om finesserna:





 


 

Vi trodde vi kom på fjärdeplats i helgens Oresund Electric Car Rally. Det trodde tävlingsledningen också – ända tills de detaljgranskade resultaten och räknade om. Och då insåg de att de har räknat fel och team SOLBIL egentligen kom på tredje plats! Pallplats alltså! 😀

 


TCS ett år sedan: Ladda din Tesla Model S

Vår nyhet för ett år sedan var den första informationssidan vi sammanställde. Det finns ju nära på dussin olika slags kontakttyper man kan ladda sin elbil med; hur ska man klara sig i den djungeln? Vilka av dem passar Tesla Model S? Vi gick pedagogiskt igenom alla kontakttyper som är listade på uppladdning.nu – sajten som är alla elbilsägares bibel över alla laddplatser i Sverige (och norden) – med kommentarer om kontakttypen går att använda och i så fall hur snabbt man kan ladda med den.

Efter några månader lyfte vi upp nyhetssidan till att bli en del av våra informationssidor som kan nås från menyn högst uppe på vår sajt – ni hittar den under “Laddstationer” : “övriga publika”. Den sidan är än idag en utav våra mest besökta!

 

 

Tagged , . Bookmark the permalink.