Tesla Model S har blivit premiumsedan

ModelSglastak

Vi har testkört en av de första exemplaren av nya Tesla Model S som har kommit till Sverige.

”Vaddå nya?” är det nog nu många som frågar. Det blir ingen facelift på Model S, det har ju till och med Elon Musk sagt rent ut:

Och han har helt rätt. ”Nya” Tesla Model S ser exakt ut som den gamla. Exakt likadant. Men är ändå helt annorlunda, mycket förbättrad. Tesla har inte satt nån ny dekal på bilen som visar att detta är nya förbättrade ”Raven” modellen. Namnet ”Raven” är inte ens ett officiellt namn, bara interna projektnamnet som läckt ut. Tesla väntade inte ens till nästa års årsmodell innan de införde förbättringarna – de har ju inga årsmodeller. Så snart ingenjörerna designat något nytt, så snart en ny förbättrad komponent börjar anlända fabriken börjar de montera in dem. Varje vecka sägs dussintals små ändringar göras på bilarna.

4wheel

Raven uppdateringens största ändring är den främre motorn. Tesla Model S och X bilarna drivs av två elmotorer, en på främre och en på bakre hjulaxel. Hittills var båda motorerna asynkrona växelströmsmotorer (uppfunna av ingen mindre än Nikola Tesla). Sådana motorer har väldigt god prestanda och kan momentant överbelastas enormt mycket, vilket ger blixtrande acceleration – men de är något mindre energieffektiva än synkrona motorer med permanentmagneter.

Nu har Tesla bytt ut den främre elmotorn mot samma typ av permanentmagnetassisterad reluktansmotor som finns i Model 3. Den motortypen är extremt energieffektiv men har något lägre accelerationsprestanda. Därför behöll Tesla asynkrona motorn bak, det är främst bakre motorn som används när bilen accelererar så 0-100 siffran är oförändrad. Vid jämn motorvägsfart är det däremot den nya energisnåla främre motorn som används mest. Därav bilens minskade elförbrukning och -trots exakt samma batteripack- ökad räckvidd.

Men ändringen som mest märks är att Tesla även har designat om luftfjädringen. Gamla fjädringen kunde endast höja och sänka karossen, vilket användes till att sänka bilen vid höga farter för att minska på luftmotståndet. Nya luftfjädringen kan även justera stötdämparnas karakteristik, få till mjukare eller hårdare fjädring. Vilket har gjort under för väghållningen men framför allt fjädringskomforten.

Nya fjädringen i kombination med förbättrad ljudisolering ger en mycket tystare kabin utan störande väg- och vindljud i höga farter.

Allt ser exakt ut som förut – men upplevelsen är i en helt ny klass. Nya Tesla Model S känns mycket mer sofistikerad än gamla.

När du sätter dig stängs nu dörren med ”Mercedes-thump”, inte ”Skoda-klonk” som förut.

När du kör iväg sedan känns fjädringen mycket behagligare. Vägens ojämnheter sväljs och bilen liksom svävar fram – men utan böljande skeppskänslan. En mjuk fjädring som ändå ger bilen närvaro är en mycket svår konst som hittills kanske framför allt Mercedes bemästrade. Teslas fjädring hade hittills haft en ”amerikansk” lite svampig touch – nu är svampigheten borta och fjädringen känns mycket mer ”europeisk”. Svårt att beskriva med ord men det märks på en gång ute på vägarna. ”Värdigt” var ett ord som poppade upp i mitt huvud när jag körde.

I motorvägsfart är Tesla Model S nu mycket tystare än förut. Inget vindbrus eller däckljud. Detta om något höjer ännu mer på premiumkänslan. Bilen ligger som klistrad på vägen ända upp till 230 km/h. Vid toppfarten 250 km/h svajar den lite oroligt men inget läskigt.

Det är svårt att sätta ord på förändringen, det finns inga nya prylar att peka på, Tesla Model S med nya Raven uppdateringen ser exakt likadan ut som förut – men den har ändå blivit rejält förändrad.

Ska vi försöka sammanfatta det lite småelakt: Förut var Tesla Model S en premiumbil… av ”amerikansk” snitt. Nu har den blivit en premiumbil även med europeiska mått mätt.

Eldrivna premiumsedanen Elon Musk utlovade 2012 har anlänt.

Tagged , . Bookmark the permalink.