Tesla Model Y börjar tillverkas nästa år

ModelYteaser

Tesla har börjat be om offert från underleverantörer till komponenter till sin kommande Model Y mini-SUV enligt Reuters. Enligt läckta uppgifter kommer tillverkningen starta i November 2019 och sedan stiga mot 500,000 tillverkade bilar om året. Två år senare ska även en mindre tillverkning, några tiotusen bilar per år, starta i Kina.

Det är vanligt att biltillverkare begär in offert från underleverantörer drygt två år innan tillverkningen startar. Tesla kör som vanligt en aggressivare tidsplan för de första leveranserna. För Model 3 hoppade de till och med över steget med de preliminära “mjuka” verktyg man först brukar tillverka bilens delar med för att kontrollera alla mått innan de slutliga “hårda” verktygen tas fram.

Elon Musk sa i februari att investeringarna inför kommande Model Y kommer börja i slutet av 2018. Stora frågan är om Model Y produktionen kommer få plats i Teslas nuvarande bilfabrik i Fremont – eller om Tesla måste bygga en ny fabrik för nya bilmodellen – och i så fall var? Gissningarna haglar och spänner allt ifrån att Tesla kommer köra produktionen av Model 3 och Y på blandad på samma tillverkningslina i Fremont, via att tillverkningen av Model Y kommer ske vid Gigafabriken i Nevada till att Tesla kommer behöva helt nya fabriker på flera platser i USA, Europa och Asien. De nu läckta uppgifterna pekar faktiskt på det senare. Elon Musk har redan förut pratat om Tesla-fabriker i Europa och Kina – i så fall skulle Fremont-fabriken endast försörja den inhemska amerikanska marknaden.

Model3Y

Tesla Model Y sägs bli en SUV-version av Tesla Model 3. På ovan bild har vi kopierat in Model 3 ovanpå enda teaser-bilden Tesla hittills har släppt om Model Y. Mini-SUV-en sägs komma byggas på samma bottenplatta som Model 3 och få samma drivlina, precis som Model X bygger på Model S. Taket kommer att höjas och stora frågan är om Model Y kommer få samma falkvingedörrar Model X har?

Tesla Model Y kommer enligt Elon Musk ha revolutionerande lite kablage. I Tesla Model 3 finns det 1.5 km kablar – vilket redan är ovanligt kort för en modern bil, som brukar hu dubbelt så långt. I Model Y ska kablaget minskas till endast 100 meter genom att byta ut alla separata kablar som finns i en modern bil till en enda databuss.

Kommer leveranserna av Model Y följa samma mönster som Model 3 kommer vi nog tyvärr inte se några på våra svenska vägar förrän tidigast år 2021 🙁

 


TCS ett år sedan: 150 kW CHAdeMO

För ett år sedan släpptes version 1.2 av CHAdeMO standarden som ökade max laddeffekt protokollet medger till 150 kW. Standarden finns alltså på plats – problemet är bara att det finns inga bilar som stödjer den än. De förhoppningar vi hade på Leaf 2 för ett år sedan grusades ju rejält.

Tagged . Bookmark the permalink.