Tesla Motors aktiägarmöte 2014

 

I förrgår hölls Tesla Motors årliga aktieägarmöte, där det avslöjades lite nya detaljer om Tesla Model X och Gigafabriken.

Men först om nyheterna som berör Tesla Model S: Nästa mjukvarurelease, som troligtvis kommer heta 6.0, kommer tillåta mycket mer möjligheter till personliga inställningar. Många tolkar det som att det kommer att erbjudas appar till skärmen i mittkonsolen. Andra nya finesser kommer att bli trafikinformation, kalenderintegration och att bilen lär sig ditt beteende. Även sätena håller på att förbättras, med nya stolar senare i år. Utvecklingen av autopiloten är också på god väg, med första enkla implementationen av den -som klarar motorvägsåkning- färdig om ett år ungefär.

Antalet Supercharger laddstationer kommer att fördubblas i år, med störst tillväxt i Europa. Vi hoppas verkligen se dem dyka upp i Sverige också snart! Ryktesvägen har vi ju hört att efter de nyöppnade stationerna i Danmark så är det Sveriges tur. Kanske redan i Augusti? Ett annat rykte lokaliserar till och med Superchargern i Karlstad till MAX-restaurangen på Våxnäsgatan vid E18.

Volymproduktion av Tesla Model X kommer att börja i andra halvan av 2015. Produktionsversionen av Model X kommer att bli ännu bättre än prototypen var. Rykten gör det gällande att stolarna i andra raden kommer att svänga utåt när man öppnar falkondörrarna för ännu lättare insteg.

Tredje generationens bil, den som hette Model E förut, är också på gång. Anledningen till att namnet Model E droppades var att det var mest ett internt skämt (Model S/E/X), och Ford hotade med åtal om bilbeteckningen ”Model E”. Det finns ett nytt, bra namn till bilen men det är för tidigt att avslöja det än. Det bekräftades dock åter igen att bilen kommer att kosta $35 000 (dvs kring 350 000 kronor inkl moms och frakt när den kommer till Sverige), och ha över 30 mils räckvidd. Leveranser sägs komma igång redan 2016!

En förutsättning för Gen III bilen är dock gigafabriken, som ska tillverka de enorma mängderna billiga batterier som kommer att behövas till dem. Redan idag begränsas antal tillverkade Model S inte av efterfrågan av bilarna, utan av tillgången på batterier. Gigafabriken kommer att minska batteriernas pris med 30%, kanske ännu mer. De har dagliga möten med Panasonic som var skeptiska i början om målen skulle kunna nås, men är nu med på tåget. Batterierna som gigafabriken kommer tillverka kommer troligtvis ha annan anod/katod än dagens, men inga revolutionerande skillnader. Nya batteriteknologier är fortfarande för mycket i sin linda, men fabriken kan anpassas till dem om något genombrott sker. Arbetet med att bygga fabriken är något fördröjt dock, kommer kanske inte igång förrän mot slutet av året.

När vi ändå håller på med nyheter och rykten kan vi tipsa om två till:

Precis lagom tills vi får Supercharger laddstationerna i Sverige -och därmed förlorar mycket av behovet- så lär ChaDeMo adaptern äntligen släppas till Tesla Model S! Förutom ryktet om att en sådan adapter har testats i bla Sverige så har det även släppts bildbevis:

ChaDeMo2

 

I USA ryktas det också om att Tesla Motors ska öppna sin första batteribytarstation i en nerlagd biltvätt vid Harris Ranch, mittemellan Los Angeles och San Francisco.

 

Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.