Tesla Motors batteribytarstation på gång

Arboga

Det är många nyheter om Tesla Motors som har drunknat i ”D-hypen” på senare tid. Bland annat nyheten om att de snart kommer öppna deras första batteribytarstation.

En liten mening alldeles på slutet av en lång Elon Musk intervju om ”the D” i Automotive News: ”And in an update on Tesla’s long-promised battery-swap program, he said that Tesla plans to open its first station, between Los Angeles and San Francisco, within the next two months.”

Tesla Model S bilarna är förberedda för att kunna byta ut hela deras batteripacket till en fulladdad ny på 90 sekunder. Vilket demonstrerades på ett event i USA för snart ett år sedan:

Sedan dess har vi inte hört så mycket om det. Det har varit två problem kring batteribyten, och inga av dem tekniska: Kalifornien ändrade sina lagar, och kunder var nöjda med gratis laddning.

Kalifornien hade ett tag lovat skattelättnader för bilar som inte hade fossila utsläpp och kunde tankas på mindre än 10 minuter. Tesla Motors lösning med batteribyte riktade in sig på det lagförslaget, så även andra batterielbiltillverkares idéer om liknande lösningar. Kalifornien ändrade dock på sina regler så att batteribyte inte skulle räknas som att tanka bilen, bara riktig tankning på tex vätgasmackar (hmm, vilket lobbyorganisation som segrade där, månne tro?). Därmed försvann skattemässiga incitamentet för Tesla Motors att genomföra idén med batteribyte.

Kunderna var också nöjda med gratis snabbladdning av bilarna. Tesla Motors egna Superchargers erbjuder ju gratis laddning på 20 minuter för alla Tesla ägare. Batteribytet skulle däremot kosta ca $100 per gång. Plus att du var tvungen att åka tillbaka samma väg och byta tillbaka till ditt gamla batteri igen. Gjorde du inte det skulle du behöva betala mellanskillnaden mellan värdet på ditt batteripack och den nya du har fått låna – en avgift på kanske tusentals dollar! Vid kundundersökningar tyckte de flesta kunderna att ”jag har tid att vänta 20 minuter för att spara hundra dollar”.

Men nu verkar det som om Tesla Motors tänker bygga åtminstone en batteribytarstation mellan Los Angeles och San Francisco. Enligt teslamotorsclub.com kan den hamna i en gammal nerlagd biltvätt vid Harris Ranch.

Det lär komma mångdubbelt fler Superchargers än batteribytarstationer även i framtiden, men Tesla Motors vill nog skaffa sig erfarenhet med en anläggning för att vara beredda ifall lokala lagar i något land skulle uppmuntra installationen av sådana stationer.

 


TCS ett år sedan: Tesla i Tyskland

Vår nyhet exakt ett år sedan var om att Tesla Motors hade då börjat bygga Supercharger snabbladdstationer i Tyskland. Det var en stor nyhet då, när det endast fanns 6 stycken Supercharger-anläggningar i hela Europa, alla i Norge.

Det är också intressant att jämföra det Elon Musk sa då med hur det har blivit i verkligheten. Det han sa om fler Superchargers stämmer i stort – vi är på väg mot de målen i alla fall till nästa år. Deras högre kapacitet stämde också. Finesser som adaptive cruise control, lane control, dead spot detection kommer också – fast de blev inte färdiga till mitten av 2014, snarare början av 2015.

Men Chrome webbläsare, Android appar, Tesla Model E prototyp, Samsung och LG batterileverantörer väntar vi fortfarande på…

 

 

Tagged , , , , . Bookmark the permalink.
  • Filip

    Det där låter inte helt dumt. Mellan stora städer. Folk som t.ex. Veckopendlar med jobbet och har bra med pengar (vilket många som köper tesla har) kan nog gärna betala för att få ett snabbt byte. 50 dollar är nog mer rimligt för besparingen dock.

  • Elbilisten

    Företaget Better Place (RIP) klarade ju inte bristen på kompatibla bilar, konkurrens från ny snabbladdningsteknik och elbilar med större batterier. En av deras stationer slutade precis tvärtom som i artikeln och blev – en biltvätt. Tänk som det kan bli. Åk dit och tvätta elbilen och känn elbilshistoriens vingslag.

    http://www.danskelbilkomite.dk/bpvask.htm

    Teslas tänkta betalningsmodell verkar lite tillkrånglat. Fast om man om 15-20 år kör en Tesla med väldigt dåligt batteri är det ju enkelt att byta till ett bättre/nytt. Vem vet om vi i framtiden kan köpa en Tesla utan batteri och betala månadsavgift för att hyra ett batteri och få tillgång till bytesstationerna. Det var så Better Place hade lagt upp det. Men det har Elon säkert redan diskuterat med hans duktiga personal.

  • G F

    Det här bygget gör Tesla enbart pga. ZEV kreditsystemet. För att få behålla 7poäng krävs det numera att det faktiskt går att göra batteribyten (EV från ex BMW Nissan får 3 poäng). Men det finns inga krav på hur många eller var de ska finnas så i praktiken räcker med en station för att deska få behålla poäng försprånget. Som det är nu så får Nissan faktiskt fler krediter än Tesla totalt. Tesla beräknas ha dragit in 100MUSD på att sälja sina krediter, så det handlar om stora summor.