Tesla Motors hemmabatteri

Residential

Vid presentationen av bokslutet för 2014 berättade Elon Musk att Tesla Motors planerar att släppa en energilagringsenhet för bostäder och företag. Ett batteripack till ditt hus helt enkelt. Enligt honom ska de börja tillverkas om ”cirka sex månader eller så”… (fast nu efter några år har vi lärt oss vad Elons sex månader betyder.)

Han gav inte några detaljer kring hemmabatteriet då, men nu börjar det dyka upp sådana, bland annat från Teslarati. Hemmabatteriet verkar bli på 10 kWh, vilket kan verka lite vid första anblicken men då ska man komma ihåg att hus brukar sällan accelerera från 0 till 100 km/h. Ett genomsnittshus i Sverige gör av med ca 25 000 kWh per år enligt energirådgivningen.se – men av de går 15 000 kWh till uppvärmningen och 5 000 kWh till varmvattnet. Hemmabatteriet är inte tänkt för svenska förhållanden utan till hus i varmare breddgrader. Där kan förbrukningen vara så lågt som 5 000 kWh om året, varav det mesta görs av med under dagen.

Hemmabatteriet är tänkt att användas tillsammans med tex solceller, där solcellerna ger el till huset på dagen och batterierna på natten, likaså enskilda dagar med moln. 10 kWh räcker då för ca ett dygns drift. Med ett sådant hemmabatteripack kan huset kopplas bort från elnätet och bli helt självförsörjande.

Inga uppgifter har kommit om batteripackets pris, men med rådande uppfattning om att Tesla Motors betalar $200 / kWh för sina batterier borde 10 kWh kosta dem $2,000. Lägg till det inkapsling, vattenkylning, mm och så lite vinstmarginal också så kan slutpriset hamna på säg det dubbla, $4,000? Ett ganska så lågt pris för att bli kvitt beroendet av elanslutning. Ligger huset lite avsides kan elbolagen begära mycket mer än så för att dra fram elledningar.

Med tanke på dagens batterikris -att antalet bilar Tesla Motors kan bygga och sälja begränsas av den begränsade tillgången på batterier- är det föga troligt att de tänker tillverka några större mängder hemmabatterienheter inom snar framtid. Men redan nästa år räknar Tesla Motors med att köra igång de första tillverkningslinorna i Gigafabriken de håller på att bygga i Reno. Och om 5-10 år räknar de med att börja få in de första betydande mängderna begagnade batteripack från krockade Model S bilar. Då är det bra att ha fått igång marknaden med hemmabatterier också.

 


TCS ett år sedan: BMW i3 testkörd

För exakt ett år sedan testkörde vi BMW-s elbil i3. Själva bilen kan man ha olika uppfattningar om (jag hade definitivt min), men bakdörrarna… Mein Gott, Warum?!

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • JH

    I förlängningen har detta potential att bli betydligt mycket mer värt än biltillvekrningen. Och betydligt mycket mer reviolutionerande. Det är precis det här som kan få fart på solceller och vind på bred front. Energilagringsproblematiken är den största haken med alla alternativa energiformer.

    • Ola Carlander

      Håller helt med!

  • vigge50

    Om man har en förbrukning på 5000 kWh så blir det 13,7 kWh per dygn. Eftersom att det lätt kan bli flera dagar med mulet och regn så tycker jag att 10 kWh är alldeles för lite för att man ska ännu tänka på att koppla bort sig från nätet. För att jag skulle koppla bort mig från nätet så skulle iallafall jag se till så att jag har tillräckligt med lagring för att klara några dagar om inte ända upp till en vecka med dåligt väder utan att behöva gå ner och snåla på elektriciteten. Visst, om man säljer el för betydligt lägre pris än man köper eller har som Tyskland där man får betalt för att använda el under vissa tider så kan det löna sig att köpa batterier men inte att koppla bort sig från nätet

    • Ola Carlander

      Och det tror jag inte kommer att vara några problem, dom kommer säkert att komma i olika storlekar.
      I videon ovan pratar han ju också lite om att man kan koppla ihop olika lokala energilager i deras vision, det är ju lite oprövad mark men man kanske kan se någon slags framtid där ett villaområde går ihop och skaffar tillsammans 10kWh per hushåll vilket ger lite mer dynamik (något hus är på semester osv).

      • JH

        MAn kan tänka sig en hel mängd av kombinationer. Ett centralt lager i vid transformatorstationen (400kwh) och ett 10 kwh lager i varje hus. Det lilla lagret används för att kapa toppar och dalar och lagra lokalt producerad el. Överskott går till centrala lagret som också fungerar som ytterligare utjämning. Helt offgrid kan knappast rekomenderas (surplus el vill man sälja och hjälpa andra med, och det finns vintrar och andra situationer dr man deifnitivt behöver input fråna andra kraftkällor. Men det skulle deifnitivt jämna ut belastningen på vårt elnät massivt.

        Som den systemutvecklare/arkitekt jag är ser jag fantastisk potential för detta och skulle tycka att det var vansinningt roligt att jobba med…. :-)

  • Ola Carlander

    För den som är minsta intresserad i det här och inte redan sett detta kan jag starkt rekommendera J.B Straubels föredrag som han höll förra året. http://youtu.be/zWSox7mLbyE

  • JS90

    För den som är intresserad så finns ett svenskt företag som har ett färdigt koncept som faktiskt springer varv runt Teslas teknik, men där ett tesla-batteri i framtiden kanske skulle kunna ingå. Annars används redan stora LiFePO4-batterier. Det handlar om modulära energilager, modulära solcells-MPPT:er, fasutjämning, smarta grid-funktioner. De har vunnit priser för grön teknologi och innovation. Kolla in hemsidan: http://www.ferroamp.se

  • taliz

    Här är en som gått händelserna lite i förväg: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/34531-Plan-Off-grid-solar-with-a-Model-S-battery-pack-at-the-heart

    Han har byggt ett system med över 40kw PV kapacitet och 170kwh lagring(två demonterade 85kwh Model S batteri). Lite mer lagom i mitt tycke.
    Med den kapaciteten så lär man verkligen kunna gå ”off grid”. I Sverige hade man nog behövt kombinera med ett vindkraftverk eller två på vintern.

  • Pingback: Nya produktlinjen - Tesla Club Sweden