Tesla raket på listan över favoritbilmärken

DesignS

Undersökningsföretaget Novus sammanställer varje år en lista över svenska folkets favoritbilmärken. År efter år toppar Volvo listan, så även i år. Men i år rusade Tesla in från ingenstans och knep tredjeplatsen!

När Novus frågade 1078 svenskar ”Vilket är ditt favoritvarumärke inom bilar?” svarade de flesta Volvo, på andra plats kom Audi och på delad tredjeplats Volkswagen, Toyota och Tesla. Tesla var inte ens med på listan i fjol och hoppade i år på en gång förbi BMW, Mercedes och andra etablerade bilmärken.

Bland tredjeplatstagarna föredras Toyota mest av äldre, 65-79 år (13 %), medan Tesla föredras mest av de unga, 18-29 år (11 %).

Tero Marjamäki från intresseorganisationen Sveriges Annonsörer kommenterade i pressmeddelandet listan ”Vi kan se att varumärkesarbetet blir allt viktigare, speciellt när det handlar om produkter som man inte köper så ofta. Att bygga ett varumärke tar tid [därför är det] intressant att se att uppstickaren Tesla kommer på delad tredjeplats.”

Han får nog dubbelkolla sina annonsbokningar, för Tesla har fortfarande inte gjort någon annons varken för sina bilar eller sitt varumärke. Har man bra produkter behöver man inte ha någon annonsbudget. Tänk på det nästa gång du ser någon biltillverkare göra reklam för sina bilar i TV, radio, webb eller tidningar.

Det närmsta Tesla kommer varumärkesarbete är väl de här sidorna ;-)

 

Hela listan:

  • Volvo                 22 %
  • Audi                    8 %
  • Volkswagen       7 %
  • Toyota                7 %
  • Tesla                   7 %
  • BMW                 6 %
  • Mercedes          4 %
  • Ford                    2 %
  • Hyundai              2 %
  • Peugeot             2 %
  • Porsche              2 %
  • Skoda                 2 %
  • Alfa Romeo       1 %
  • Dacia                   1 %
  • Honda                1 %
  • Jeep                      1 %
  • Kia                       1 %
  • Nissan                1 %
  • Opel                      1 %
  • Renault               1 %
  • Fiat                      0 %
  • Seat                    0 %
  • Inget av ovanstående   6 %
  • Annan                3 %
  • Vet ej                13 %
Tagged , . Bookmark the permalink.
  • http://rasmus.krats.se/RasmusKaj Rasmus Kaj

    Även om Tesla inte annonserar så har de nog ett synnerligen genomtänkt och lyckat varumärkesbygge. Det mest uppenbara är väl releaseeventen de håller, men även en säkert mycket medveten kombination av öppenhet och hemlighetsmakeri.

  • Tero Marjamäki

    Hej, kul att ni tar upp vår undersökning.
    Precis som Rasmus Kaj är inne på, handlar varumärkesarbete om mycket mer än köpt annonsutrymme. WOM och rekommendation rankas högt, och det är delar som Tesla jobbat mycket framgångsrikt med. Läs exempelvis mer här: http://adage.com/article/cmo-strategy/tesla-paid-advertising/310008/
    Sedan har man gjort en hel del snygga reklamfilmer också, sök på Youtube. Och lyckas man göra tillräckligt bra filmer sprider användarna detta, och man behöver inte köpa TV-utrymme i samma utsträckning.