Tesla Roadster SpaceX package

NewRoadster

Nästa generations Tesla Roadster kommer få en SpaceX package som tillval avslöjar Elon Musk, som lägger till tio raketmunstycken till bilen för bättre acceleration, kortare bromssträcka och exceptionell kurvtagningsförmåga.

Via tweets berättade han att baksätet i original 2+2 sitsiga Roadstern kommer bytas ut mot en enorm tryckluftstank, varifrån komprimerad luft kommer kunna blåsas ut via munstycken riktade åt olika håll. Bilen kommer alltså inte att spruta eld. Tekniken hämtas direkt från SpaceX.

copv

SpaceX raket Falcon 9 huserar flera tryckbehållare fyllda med komprimerad heliumgas med över 350 bars tryck. Behållarna består av en inre ”ballong” som ska förhindra läckor inuti en extremt stark kompositbehållare, se bilden ovan. Teknologin heter COPV, Composite overwrapped pressure vessel och är en slags vidareutveckling av de plastbehållare som på senare tid har ersatt gasoltuberna till grillen. SpaceX använder kolfiber och kevlar lager på lager till sina tryckbehållare.

I Falcon 9 raketen används halvdussin sådana behållare, 60 cm i diameter och 1.5 meter långa nedsänkta i stora tanken för flytande syre. I företagets nästa generations BFR raket kommer hela bränsletanken bestå av enorma COPV strukturer med 9 meter i diameter.

copv_exploded

Problemet med COPV tank är som med alla andra tryckbehållare – de kan utmattas, spricka eller i värsta fall explodera. När en utav SpaceX Falcon 9 raketer exploderade på avfyrningsrampen 2016 var det just en utav COPV tankarna som brast och satte igång kedjereaktionen. Efter den explosionen designade SpaceX helt om COPV tankarna och Elon Musk kallade dem för ”de mest komplexa tryckbehållarna på jorden” de är ”galet komplicerade”. Och faktiskt skottsäkra.

COPV tanken i Roadstern kommer ha mindre tryck än i raketerna, och blir inte nedsänkt i flytande syre – men kommer trycksättas och tömmas om och om igen i åratal vilket kan leda till utmattning av materialet.

En eldriven kompressor kommer pumpa in tryckluft i tanken och fylla på den med nytt luft vid behov. När så bilen behöver aktivera sina raketmunstycken kommer tryckluften ledas till rätt motor och sprutas ut med högt tryck så den bildar en reaktionskraft som pushar på bilen.

Falcon9cgt

När första steget av Falcon 9 raketen når högsta punkten på sin bana, precis på gränsen till yttre rymden är det via små munstycken som helium sprutas ut och får enorma raketen att vrida på sig och komma i rätt läge inför återinträdet. Tesla planerar använda liknande raketmunstycken på lilla Roadstern istället.

Standardversionen av Roadstern sägs komma accelerera 0-60 mph på 1.9 sekunder – vilket mer eller mindre är maximalt möjliga acceleration man kan åstadkomma med standard gummihjul mot asfalt. För att kunna trimma på siffrorna måste Tesla bryta mot fysiklagarna – eller snarare ”fuska” och börja använda sig av andra fysiklagar för framdrivning än vanliga sportbilar brukar använda. Små raketmunstycken bakåt kommer släppa ut komprimerad tryckluft när föraren trycker gasen i botten och hjälpa de båda elmotorerna till närmast utomjordisk acceleration. Tryckluften räcker bara i några sekunder – men tills dess har bilen redan nått höga hastigheter. Sedan används eldrivna kompressorn ombord för att fylla COPV tanken med tryckluft igen.

När föraren trycker på bromspedalen kan raketmunstycken riktade framåt hjälpa till bromsa bilen med större kraft än vad enbart gummihjul mot asfalt klarar av.

Men mest banbrytande nyheten kommer raketmunstyckena riktade åt sidorna medföra. När en sportbil ska svänga i en kurva måste dess hastighet begränsas för att den inte ska sladda av vägen. Sidokrafterna när bilen svänger får dess däck att först tjuta förfärade sedan tappa greppet och hamna i diket. Nya Tesla Roadster kommer bli den första bilen i världen som kommer kunna ”ta spjärn” i kurvorna, genom att blåsa ut tryckluft via sidoraketerna kommer bilen kunna tryckas tillbaka på banan när hjulen tappar fäste i kurvan. Resultatet kommer att bli sportbilar som kan ta kurvor i samma fart de kör rakt fram. Tesla Roadstern kommer till synes trotsa naturlagarna.

Redan ”standardversionen” av Roadstern kommer bli mer extrem än de flesta hypersportbilar och kommer kräva det yppersta från dess förare. SpaceX versionen kommer med dess komplexa samspel mellan flera elmotorer, bromsar, fjädring och raketmunstycken kräva närapå övermänskliga förmågor för att framföra den på bana – samtidigt som föraren kommer utsättas för g-krafter som endast Formel-1 förare eller stridspiloter är vana vid. Därför planerar Tesla redan nu att med datorkraft hjälpa förarna så mycket som möjligt. Det nämndes augmented reality – men det kommer mer att handla om att datorer räddar förarna från deras egna misstag än klatschiga 3D-bilder i synfältet.

SpaceX paketet är framför allt tänkt att användas för bankörning. Den är inte avsedd stadstrafik har Elon Musk twittrat. Dels på grund av de höga ljudnivåer som uppstår när tryckluft blåses ut genom raketmunstyckena – dels för att du vill inte blåsa bort bilen i filen bredvid dig bara för att du ska svänga runt hörnet. De flesta kunder kommer köpa en helt ”vanlig” Tesla Roadster.

Men det är på något sätt så typiskt Tesla, att redan innan du kan köpa din dyra sportbil får du höra att det kommer att släppas en ännu dyrare och ännu häftigare version av den. Och så börjar beräkningarna, frågorna och spekulationerna på vårt forum och andras: ska jag ”nöja” mig med en sportbil som tokaccelererar redan som den är – eller ska jag gå ”all in” och köpa extrem-extrem-versionen?

Från sportbilsentusiaster har undertecknad hittills mest bara hört glåpord. ”Är det redan första april?”, ”lika löjlig idé som Elon Musks alla andra idéer” och min personliga favorit ”Tesla-fansen tror det här är det bästa som hänt sedan skivat bröd men om det skulle vara så bra idé varför har ingen annan gjort det?”

Varför har ingen annan sportbilstillverkare gjort det? Satt raketmunstycken på sina sportbilar? Tja, kanske för att ingen annan biltillverkares VD även extraknäcker som ett rymdbolags VD? De har helt enkelt inte tillgång till rymdteknologin som kommer omdefiniera naturlagarna sportbilar har fajtats mot i hundra år.

 


TCS fyra år sedan: All our patent are belong to you

För fyra år sedan proklamerade Elon Musk att ”Receiving a patent really just means that you bought a lottery ticket to a lawsuit” och släppte alla företagets patent fria. Vi fick också lära oss att Elon känner till gamla dataspel – men aktieanalytiker gör inte det.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Fidde

    Varför inte ersätta det stora hepa-filtret med detta på model S och X (och kanske även 3) och använda för att ge extra bromskraft vid paniksituationer under vintern när det är halt? Detta hade jag lätt betalt extra för.

    • Pontus

      Inte en helt dum idé att ha detta som nödbroms när det inte finns fäste för hjulen. Dock har ju inte model 3 något hepa filter så där får man hitta något annat utrymme.

  • Arild Schönberg

    Så oerhört välskrivet och detaljerat! Tack Tibor, för ännu en bra artikel.
    Ja, varför har inte andra sportbilstillverkare vågat tänka i dessa banor? Raket-motor i en bil har det ju funnits fler exempel på.
    https://www.youtube.com/watch?v=vT9Qxig1O8Q
    https://www.youtube.com/watch?v=NwkPrXOUZZs
    osv.