Teslas autopilot lär sig

autopilot

Inte nog med att Tesla Model S autopilot är överlägsen liknande lösningar – den lär sig av sina misstag och förbättras varje dag!

Teslaägare runt om i världen intygar att Elon Musks utlovade självlärande autopilot är ingen reklampåhitt utan verklighet. Autopiloten blir bokstavligen bättre dag för dag!

Autopiloten har en självlärande system som analyserar vad som gick fel när föraren fick gripa in och förbättrar bilens beteende därefter. Flera ägare har vittnat om hur bilen missförstod vissa vägmarkeringar första dagarna de fick autopiloten – men har lärt sig sedan dess! Det är en nästan lika overklig upplevelse som första gången man släppte bilens ratt och lät den köra själv.

Vårt medlem Herr X rapporterar:

Jag har en kurvig 2km lång 50-väg i närheten av mitt hus som jag åker på i stort sett varje dag. På tre ställen har autopiloten problem och snurrar sig ut i mötande fil så att jag fått korrigera.
I morse körde jag min dotter till simskolan, visade autopiloten och sa: ”kolla nu här borta i svängen, där kommer autopiloten åka över i den andra körbanan så att jag måste styra tillbaka igen”. Men när jag kom till svängen så gjorde den inte det! Den hade ändrat sig, och följde nu vägen som den skulle! Det är så %#*! häftigt!

Körde samma sträcka igen nu och den fixade samma plats för andra gången i rad utan att jag behövde gripa in. Den har alltid gjort fel där tidigare (säkert minst 10 gånger sedan jag fick autopiloten) och nu två gånger när den gjorde rätt. I övrigt upplever jag att autopiloten fungerar bättre överlag – framförallt märker jag det på småvägar. När jag testade autopiloten på kvällen när jag fick uppdateringen förra torsdagen så vinglade den ganska rejält på mindre vägar, men nu har den faktiskt börjat bli riktigt stabil.

Även utomlands intygar ägarna hur snabbt bilarna lär sig:

The first day when I was in the right lane, as I approached exit ramps, it would dive for the exit ramp. I quickly learned to apply torque to the wheel to hold the car on the interstate until I had passed the exit. Each day the system seems to have less tendency to follow the exit ramps as I pass.

The last two days it only gave a momentary wiggle and moved over maybe six inches towards the exit ramp then it recovered and moved on down the road.

This morning it gave only a very slight hesitation, so little that I did not have to correct it at all. I find it remarkable that it is improving this rapidly.

Elon Musk berättade vid lanseringen att autopiloterna tillsammans kör över en miljon kilometer per dag, och återkopplar sina erfarenheter. Som jämförelse har Googles självkörande bilar körts i 3 miljoner kilometer hittills, och körs sammanlagt 20,000 km per vecka. Din bils autopilot lär sig inte bara av sina egna misstag utan av tiotusentals andra autopiloters också. Det är därför autopiloten idag är bättre och mer pålitlig än den var bara för en vecka sedan! Ägarna har fått en artificiell intelligens i sina bilar som utvecklas framför deras egna ögon. Vissa börjar skoja om Skynet ;-)

Utvecklingen verkar ske i fyra nivåer:

  1. Dels kommer din bil ihåg var du ingrep och korrigerade autopiloten de senaste dagarna, tex styrde undan avfarten den försökte ta av misstag. Efter några gånger fattar den att du inte vill svänga av motorvägen där utan fortsätta rakt fram.
  2. Samma sak lär den sig från andra bilar också. Om det har åkt massa Teslor före dig på en vägsträcka och blivit konfunderade av vägmarkeringarna där så deras förare fick gripa in berättar de om sina erfarenheter till Teslas centrala servrar. När din bil åker den sträckan -även så för första gången någonsin- har den redan samlade erfarenheten av alla tidigare Teslor som har åkt den sträckan i sitt bagage när den ska styra din bil förbi där.
  3. Autopiloten får indata från flera olika sensorer, tittar på flera olika saker i din omgivning (tex vänster och höger sidlinje). Indatan är ibland okompletta eller motsägelsefulla – då måste bilen fatta beslut baserade på sannolikheter. Allt är inte svart eller vitt längre. Tex om körbanan blir bredare: skulle bilen följa vänster sidlinje skulle den förflytta sig lite åt vänster, skulle den följa höger sidlinje ska den åt höger. Autopiloten måste ta ett beslut genom att sammanväga de olika sensorernas indata och besluta vem den ska mest lita på. När den har valt fel griper människan bakom ratten in och styr bilen rätt – föraren blir facit. Efter ett tag lär sig bilen helt enkelt hur den ska bete sig i olika situationer. Återkopplingen vilka sensorer den ska mest lita på i olika sammanhang, och vad den ska göra när tex sidlinjerna åker iväg åt var sitt håll skickar den till Teslas servrar och de andra bilarna. Autopiloten gör mer sansade beslut allt eftersom. Slutar vingla på vägen, blir en mer säker förare.
  4. Ovanstående förbättringar görs av befintliga autopiloten, utan att ny kod behöver laddas ner till bilarna. Men de mänskliga programmerarna lär sig också förstås av miljoner kilometrars loggar och kan förbättra själva autopilotens kod. Ny programvara laddas ner trådlöst till bilarna, och Elon Musk har redan utlovat en förbättrad autopilot som är på gång – med ännu bättre självlärande egenskaper!

(Ovanstående information är inte officiell från Tesla Motors, utan samlade erfarenheten från ägarna och efterhandsanalyser av vad som kan pågå i bilarnas ”elektronhjärnor”.)

Det har varit en fascinerande resa våra medlemmar har haft senaste veckan. Först autopiloten, som redan från dag ett var mer pålitlig och säker än vad man hade vågat hoppas på. Men det som var om möjligt ännu mer imponerande var att se den bokstavligen lära sig av sina egna -och andras!- misstag och bli bättre och bättre för varje dag, rakt framför sina ägares ögon!

Tystnaden från media har varit kompakt om autopiloten. Inga svenska bil- eller tekniktidningar har skrivit någonting om den största bilrelaterade nyheten sedan blinkers. De kommer säkerligen testköra autopiloten förr eller senare -nån gång fattar de väl betydelsen av den?- men en liten femminuters testkörning kommer säkerligen missa en av autopilotens viktigaste egenskaper – att den lär sig!

 

Tagged , . Bookmark the permalink.