Teslas självkörningsförmåga vaknar till liv

seecar2

RedlightTesla har släppt flera nya funktioner till sina bilar som börjar använda deras avancerade datorer som finns där för framtida självkörning.

Nya mjukvaran 2019.8.3 (som håller på att skickas ut trådlöst till bilarna nu) kan detektera trafikljus. Om bilen styrs av autopiloten men kameran ser att signalen slår om till rött varnas nu föraren med ljud och ljussignal och ombeds ta över styrningen omedelbart.

Funktionen Autosteer Stop Light Warning bromsar inte bilen än, endast varnar föraren. Tesla vill troligtvis samla in data på fall där systemet felaktigt varnar för rött men föraren kör vidare ändå eller tvärtom. Det är så Teslas autopilot lär sig: genom att jämföra sina beslut mot mänskliga förarens i samma situation.

Systemet vet via sin GPS-karta vilka korsningar som har trafikljus. När den närmar en sådan korsning kan den via sina framåtriktade kameror hitta trafikljusen och se om det är grönt eller rött. Kameran är tränad att känna igen trafikljus på samma sätt det mänskliga ögat gör.

Autoyield

En annan finess som har dykt upp är att autopiloten nu förstår blinkers på andra bilar. Om en bil i filen bredvid börjar blinka och vill in i din fil saktar autopiloten ner och lämnar företräde. Hittills reagerade autopiloten först när den andra bilen började tränga in sig i din fil vilket resulterade i hårda inbromsningar ibland.

AdvSummonMen häftigaste nyheten är ändå Enhanced Summon: bilen kör själv fram till dig på parkeringsplatser. Som vi rapporterat om tidigare kan man nu stå upp till 45 meter från sin Tesla och be den köra fram till en. Den räknar själv ut åt vilket håll den ska köra och rullar sakta fram till dig. Man förväntas hela tiden hålla uppsikt, bilen stannar omedelbart om du släpper knappen på mobilen.

Undrar du vad den här gimmicken ska användas till titta en gång till på videon ovan, men föreställ dig att det ösregnar och Teslaägaren med mobilen står under tak…

Alla dessa funktioner kräver alltså fortfarande mänsklig övervakning. Det är inte tal om riktigt fullständig självkörningsförmåga. Men de visar vad systemet kommer vara kapabel till i framtiden. Tills dess vill Tesla just jämföra hur systemet reagerar jämfört med hur mänskliga förare gör. Varje dag får de in rapporter från miljoner kilometer körningar från hundratusentals Teslaägare runt om i världen. En datamängd deras konkurrenter bara kan drömma om. Tesla ser snabbt gränsfall då deras system reagerade felaktigt – och samtidigt får ”facit” vad mänskliga föraren gjorde istället så det blir lättare att förbättra systemet.

Teslabrain

Det nya chippet Tesla själva utvecklade för sin självkörningsdator har börjat monteras i bilarna. Enligt Elon Musk är den 5-20 gånger snabbare än föregångaren. Alla de funktioner vi beskrev ovan klarar även gamla datorn av men framtida finesser kan kräva att bilarna är utrustade med den nya. Enligt Elon Musk kommer de ägare som köpt Fullständig Självkörningsförmåga till sina bilar få sina datorer utbytta till den nya (i framtiden, när den börjar behövas).

För att se om en Tesla Model S eller X (funkar inte till trean tyvärr) har nya datorn gör så här: öppna bilens sida på Teslas sajt (antingen på din konto-sida eller på bilar i lager sidan) och öppna view-source (Ctrl-U i Chrome på Windows). Sök nu på sidan (Ctrl-F) efter ”APH4″. Finns det nämnt på sidan så grattis, bilen har nya HW3 datorn. Hittar du bara APH3 nämnt på sidan har bilen den äldre HW2.5 datorn.

Tagged , , . Bookmark the permalink.