Teslavägen i Tilburg

Fremont

Visste du att din Tesla är ”Made in the Netherlands”? I alla fall på pappret. EU har 10% tull på alla utländska bilar (bland annat den Trump är trumpen på). Men Tesla tar till ett knep för att kringgå den. Alla Teslas bilar byggs i Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien, i USA – även de som ska till Europa. Men efter att bilarna byggts färdigt och provkörts plockar Tesla bort bilarnas batterier och motorer och skeppar dem i tre separata delar till Europa. På bildelar är det nämligen bara 4.5% tull. Tesla har sedan en fabrik i Tilburg, Nederländerna där de monterar tillbaka batterierna och motorerna i bilarna och voilà! bilarna är ”Made in EU”, slipper importskatt. Tesla kan göra så för att det är så enkelt att montera bort batterier och motorer från deras Model S och X bilar – det är bara att lossa några bultar.

Tilburg2

Tesla började sin europeiska verksamhet i ganska så små lokaler i ett nybyggt industriområde i utkanten av Nederländska småstaden Tilburg. När anläggningen öppnade 2013 gapade stora delar av dess 18 900 kvadratmeter tomma. Men redan efter ett år växte Tesla ur lokalerna.

Tilburg1

Så de köpte upp en 43,000 kvadratmeter stor lokal precis bredvid. I fyra år kunde Tesla fortsätta expandera inom dessa två lokaler – men nu har de fått växtvärk igen. För att fortsätta kunna expandera med bland annat introduktionen av deras nya Model 3 i Europa har de nu skaffat ännu en lokal i samma industriområde:

Tilburg3

Enligt tidningen AD kommer byggnaden på 36,000 kvadratmeter användas som den centrala reservdelslagret för Tesla i Europa. Vi vet dock inte hur säkra de är på den uppgiften.

TilburgMap

Åker man längs med Burgemeester Letschertweg utanför Tilburg ser man nu byggnad efter byggnad med bokstäverna TESLA på. Företaget verkar ha stadgat sig ordentligt i den lilla staden.

Stora frågan är förstås vad de ska med denna tredje stora byggnad till? Ska den användas till reservdelslager som lokaltidningen föreslår – eller kommer Tesla använda lokalen till att montera ihop Model 3 bilar i den?

Kommer ens Tesla fortsätta med samma strategi för Model 3 som för deras tidigare modeller? Genom att montera isär bilarna kan de spara 5.5% i tullavgifter. På en bil som kostar över en miljon kronor är det stora summor – men kommer det vara värt besväret för bilar som kostar bara 4-500,000 kronor? På basmodellen av Tesla Model 3 handlar det om dryga 20,000 kronor – att montera isär och sedan ihop bilarna igen, kostar det verkligen så lite att det är värt besväret?

Tesla kanske byter strategi och börjar skeppa Tesla Model 3 hela från USA, utan denna besvärliga isär- och ihopskruvande. Medan Tesla Model S och X batteripack var designade att lätt kunna tas bort -ett tag planerade företaget till och med ha batteribytarstationer där batterierna lossades och byttes på nån minut- är Tesla Model 3 batteripack mycket mer fast monterat och kräver större arbetsinsats att lossas.

Till Norge levereras bilarna hela, de skeppas med båt direkt från USA. I och med att Norge inte är med i EU och har inte samma importtullar på bilar behöver Tesla inte anstränga sig med konstiga lösningar.

I långa loppet vill Tesla dock komma runt importtullarna genom att bygga en riktig bilfabrik i Europa. Tillsammans med en egen batterifabrik också – en europeisk Gigafabrik. Då blir bilarna ”Made in EU” på riktigt. Tesla har inte officiellt meddelat var den europeiska fabriken kommer byggas än, men Elon Musk har antytt att den kommer byggas i Tyskland, nära gränsen till Nederländerna.

 


TCS tre år sedan: Snåldieseln

Det är nu tre år sedan Volkswagen avslöjades med att fuska med utsläppstesterna på sina dieselbilar. Mycket har hänt sedan dess: flera andra biltillverkare avslöjades fuska på liknande sätt, flera tillverkare har därför beslutat sluta utveckla dieselbilar, Volkswagen har tvingats köpa tillbaka hundratusentals bilar i USA, utvecklat en egen elbilsplattform och var intresserad att finansiera Teslas privatisering. På sätt och vis är det dieselbilarna vi får tacka för den elbilsboom som vi nu börjar skönja.

Tagged , . Bookmark the permalink.