Teslavägen i Tilburg

Fremont

Visste du att din Tesla är ”Made in the Netherlands”? I alla fall på pappret. EU har 10% tull på alla utländska bilar (bland annat den Trump är trumpen på). Men Tesla tar till ett knep för att kringgå den. Alla Teslas bilar byggs i Teslas fabrik i Fremont, Kalifornien, i USA – även de som ska till Europa. Men efter att bilarna byggts färdigt och provkörts plockar Tesla bort bilarnas batterier och motorer och skeppar dem i tre separata delar till Europa. På bildelar är det nämligen bara 4.5% tull. Tesla har sedan en fabrik i Tilburg, Nederländerna där de monterar tillbaka batterierna och motorerna i bilarna och voilà! bilarna är ”Made in EU”, slipper importskatt. Tesla kan göra så för att det är så enkelt att montera bort batterier och motorer från deras Model S och X bilar – det är bara att lossa några bultar.

Tilburg2

Tesla började sin europeiska verksamhet i ganska så små lokaler i ett nybyggt industriområde i utkanten av Nederländska småstaden Tilburg. När anläggningen öppnade 2013 gapade stora delar av dess 18 900 kvadratmeter tomma. Men redan efter ett år växte Tesla ur lokalerna.

Tilburg1

Så de köpte upp en 43,000 kvadratmeter stor lokal precis bredvid. I fyra år kunde Tesla fortsätta expandera inom dessa två lokaler – men nu har de fått växtvärk igen. För att fortsätta kunna expandera med bland annat introduktionen av deras nya Model 3 i Europa har de nu skaffat ännu en lokal i samma industriområde:

Tilburg3

Enligt tidningen AD kommer byggnaden på 36,000 kvadratmeter användas som den centrala reservdelslagret för Tesla i Europa. Vi vet dock inte hur säkra de är på den uppgiften.

TilburgMap

Åker man längs med Burgemeester Letschertweg utanför Tilburg ser man nu byggnad efter byggnad med bokstäverna TESLA på. Företaget verkar ha stadgat sig ordentligt i den lilla staden.

Stora frågan är förstås vad de ska med denna tredje stora byggnad till? Ska den användas till reservdelslager som lokaltidningen föreslår – eller kommer Tesla använda lokalen till att montera ihop Model 3 bilar i den?

Kommer ens Tesla fortsätta med samma strategi för Model 3 som för deras tidigare modeller? Genom att montera isär bilarna kan de spara 5.5% i tullavgifter. På en bil som kostar över en miljon kronor är det stora summor – men kommer det vara värt besväret för bilar som kostar bara 4-500,000 kronor? På basmodellen av Tesla Model 3 handlar det om dryga 20,000 kronor – att montera isär och sedan ihop bilarna igen, kostar det verkligen så lite att det är värt besväret?

Tesla kanske byter strategi och börjar skeppa Tesla Model 3 hela från USA, utan denna besvärliga isär- och ihopskruvande. Medan Tesla Model S och X batteripack var designade att lätt kunna tas bort -ett tag planerade företaget till och med ha batteribytarstationer där batterierna lossades och byttes på nån minut- är Tesla Model 3 batteripack mycket mer fast monterat och kräver större arbetsinsats att lossas.

Till Norge levereras bilarna hela, de skeppas med båt direkt från USA. I och med att Norge inte är med i EU och har inte samma importtullar på bilar behöver Tesla inte anstränga sig med konstiga lösningar.

I långa loppet vill Tesla dock komma runt importtullarna genom att bygga en riktig bilfabrik i Europa. Tillsammans med en egen batterifabrik också – en europeisk Gigafabrik. Då blir bilarna ”Made in EU” på riktigt. Tesla har inte officiellt meddelat var den europeiska fabriken kommer byggas än, men Elon Musk har antytt att den kommer byggas i Tyskland, nära gränsen till Nederländerna.

 


TCS tre år sedan: Snåldieseln

Det är nu tre år sedan Volkswagen avslöjades med att fuska med utsläppstesterna på sina dieselbilar. Mycket har hänt sedan dess: flera andra biltillverkare avslöjades fuska på liknande sätt, flera tillverkare har därför beslutat sluta utveckla dieselbilar, Volkswagen har tvingats köpa tillbaka hundratusentals bilar i USA, utvecklat en egen elbilsplattform och var intresserad att finansiera Teslas privatisering. På sätt och vis är det dieselbilarna vi får tacka för den elbilsboom som vi nu börjar skönja.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Jörgen Moen

    Inte för att jag är Trumpanhängare, men varför har usa i alla år accepterat skillnader i tullar? Finns det någon historisk förklaring? Försökte googla lite och hittade en sida med exempel på skillnader men utan förklaring(https://www.frihandelsbloggen.se/tullarna-mellan-usa-och-eu-ar-hogre-an-de-ser-ut/), någon som vet?

    • Geni87

      Ptja, USA har länge haft 25%-iga (!!!) tullar på utländska lätta lastbilar, den största ”biltypen” där borta och framförallt den som de Amerikanska tillverkarna tjänar mest pengar på. Så mycket av vinsterna som de Amerikanska tillverkarna gör är statligt stödda.

      • Jörgen Moen

        Så europa valde att ha en generell tull(högre på personbilar men lägre på lätta lastbilar jmf med usa) på alla bilar för att kompensera för usa’s differentierade tullar?

        • Geni87

          USA:s 25%-iga tullar på light trucks grundar sig i ett handelskrig med några Europeiska länker på 60-talet aka ”Chicken tax”. Västtyskland och Frankrike införde tullar på frysk kyckling från USA, och USA kontrade med 25%-iga tullar på ett gäng Europeiska varor så som light trucks, Brandy, potatisstärkelse och annat. Detta drabbade VW ganska hårt som nästan helt slutade sälja lätta lastbilar i USA.

          Idag är det bara tullarna på lätta lastbilar som är kvar, och Ford mfl. har under alla år intensivt lobbat för att de ska kvarstå då de mer eller mindre utestänger all konkurrens. USA har 2,5% på personbilar och 25% på skåpbilar och lätta lastbilar (där t.ex. storsäljaren Ford F-150 ingår), och Europa har 10% på på alla bilar. Så det är inte helt klart om EU eller USA är ”värst”, helt klart är iaf att Trump väljer att bortse från en viktig Amerikansk tull i sin retorik i det pågående handelskriget.

          • Jörgen Moen

            Kul att få lite bakgrund! Tack!

  • Geni87

    Tesla måste bygga minst en riktigt fabrik per världsdel på sikt om de har ambitioner att tjäna pengar på högre volymer, så gör alla tillverkare och tullar är bara en del av ekvationen. Det kostar mycket pengar och binder mycket lager att skeppa stora volymer kors och tvärs över världen. Dessutom så gillar inte Européer att köpa lagerbilar, så för att minska leveranstiderna på kundordrar är det också ett måste.

  • Johan

    Är det någon som vet hur en model 3 är rostskyddad samt vilken garanti de lämnar mot rost mm?