The Boring Company ska bygga tunnel i Chicago

Chicago44

Elon Musks tunnelföretag The Boring Company har vunnit tävlingen om att få bygga förbindelsen mellan Chicagos O’Hare flygplats och innerstaden.

The Boring Company ska borra en tunnel under staden som eldrivna poddar ska susa fram i. Företaget vann före flera andra budgivande konkurrenter som föreslog mer ordinära transportlösningar.

Enklaste sättet att ta sig in från flygplatsen till staden idag är blåa tunnelbanelinjen som tar dig från flygplatsen till centrum på 44 minuter, se kartan ovan. Eller ta taxi som tar ännu mer tid och dessutom kostar mellan 40 och 60 dollar.

Istället för tunnelbanans långa sträckning som stannar i flera förorter ska The Boring Companys tunnel dras rakt under staden direkt in till centrum. Ena stationen är vid flygplatsen, den andra vid det som kallas Block 37 mitt inne i staden där Chicagos alla tunnelbanelinjer korsar varandra – ungefär som T-centralen i Stockholm.

De 25 kilometrarna mellan stationerna ska företagets eldrivna poddar tillryggalägga på 12 minuter genom att åka i över 200 km/h i tunnlarna. The Boring Company ska borra två parallella tunnlar bredvid varandra.

BoringLAX

Varje podd kommer rymma 16 passagerare och nya poddar kommer avgå var trettionde sekund. Till skillnad från tidigare förslag från The Boring Company ska enbart passagerarpoddar trafikera sträckan, inga sådana som tar bilar. Start och stopp sker också från ordinära stationer, inte som ovan förslag (som föreslogs till liknande förbindelse till Los Angeles flygplats) från gatuplan.

Poddarna kommer drivas med samma drivlinor, batterier och elmotorer som sitter i Teslas elbilar. De kommer rulla på hjul, inte använda sig av Hyperloop teknologi.

Priset för en resa uppges till ”mindre än $25″. Ordinarie tunnelbanebiljett för sträckan kostar $5, taxi $40-60.

The Boring Company har nu vunnit rätten att bygga förbindelsen mellan Chicagos centrum och flygplats – de får inga pengar från staden. Företaget får själv bekosta byggandet av tunnlarna, en kostnad på uppemot en miljard dollar, för att sedan hoppas kunna tjäna pengar på biljettintäkterna.

Enligt presskonferensen Elon Musk höll i går i Chicago ska de börja borra inom 3-4 månader och beräknas bli färdiga ”om 16-24 månader, kanske tre år”. (Verkar bli typiska Musk-tidsplaner alltså.) På frågan hur bolaget ska finansiera bygget, de får ju inte en cent skattepengar, svarade Elon ”jag brukar inte ha problem skaffa pengar” till publikens högljudda glädje.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • JH

    Man kommer följaktligen testa av främst styrsystemen här. Principen blir den samma för vakuum rör, men med den här byggnationen kan man samla erfarenhet, bygga styr och regler system för poddarna och förstå problematiken med automatiskt hantering och rangering av poddar. Man får också mätpunkter på hur stationer och liknande behöver vara byggda och hur passagerar flöden ordnas. Man kan också testa av tunnelborrningnstekniker på en lagom lång sträcka. Ganska smart faktiskt. En lagom blandning av nytt och välkänt.

    • Kingsthrone

      Hur kan du verka förstå dig på så mycket?

      • JH

        Öh? Hänger inte riktigt med. Det jag skrivit ovan är en vad jag tror är en välgrundad spekulation utgående från publika uppgifter. Jag kan ha helt fel, men det tror jag inte i det här fallet. Det är inga hemligheter , och i linje med Elons traditionella sätt att attackera den här typen av problem.

        Alla de punkter som jag nämnde ovan (hur man flyttar personer, och optimerar rangering av poddar och liknande kan simuleras, men det behöver testas i verkligheten med verkliga volymer av människor. Detta projektet är lagom stort för att testa alla de komponenterna. En stad skulle förmodligen inte ta den risken, men om ett privat bolag gör det på eget bevåg så är worst case staus quo, medan best case är att man har löst ett stort problem :-). Från Elons sida har man fått möjlighet att vidimera eller förkasta en lång rad av, fram tills implementationen teoretiska, möjligheter vilket i sig har ett stort värde. Ett stort problem är ex. genomströmningen av passagerare i systemet. Med 32 personer i minuten är den teoretiska max gränsen 1920 pers/h, med 25$ per person blir det 48000 dollar/h :-) (Uppgivet riktpris). Ett sätt är att jobba med 15 sekunder istället för 30, men det ställer ytterligare krav på rangering och mängd av poddar och liknande. Men 3840/h är en signifikant mängd människor…. I testet ingår naturligtvis tillförlitlighet av poddar, batterier, laddningssystem, hur länge håller däck mm? Slitage i 250 km är ju betydande.

    • Mocke

      Om anledningen är att det gör det gratis är för att de skall skaffa sig erfarenheter (typ proa). För det är något de ändå måste göra innan de kan ta betalt då kan de lika gärna göra något som blir användbart. Tror inte något de kommer göra som affärsidé senare.
      De har även folk som vunnit att få borra genom referalprogrammet så delvis gratis arbetskraft har de också. Så egentligen kostnad de skulle haft oavsett. Smart.

  • Björn

    Det stora problemet är att det flygs för mycket. Något som hyperloop kunde minska. Nu används resurserna snarare till att öka flygandet. Visst det kanske inte vimlar av borruppdrag, men detta är helt enkelt fel.