The D

Elon Musk -mannen som vet hur man bygger upp spänning- har twittrat ovanstående bild igår med mystiska kommentaren “About time to unveil the D and something else“.

På en gång exploderade Internet med spekulationer om vad “D” betydde. Roligaste gissningen var nog “Diesel”, vilket fick Elon twittra “I love the Internet. Comments had me literally ROFL.

Men ganska så snart kokade det ner till att “D” nog står för Dual motor, dvs en fyrhjulsdriven Model S. Kommande SUV-en Model X kommer ju bli fyrhjulsdriven mha en extra motor i frunken. I och med att Model S och X delar på samma bottenplatta och drivlina har det varit en öppen hemlighet senaste året att även Model S kommer att släppas med fyrhjulsdrift. Låt oss gissa att den kommer att heta Tesla Model S D85? Fonten på “D”-t dörren är ju samma som på P-t i P85 på bilarna.

Den fyrhjulsdrivna Model S kommer att få bättre accelerationssiffror 0-100 km/h, och längre räckvidd iom att främre motorn anpassas till motorvägsfarter.

something else” då? Det blir nog en officiell bekräftelse av de bilar som de senaste dagarna har börjat ploppa upp med förarassistans. Vi kan även hoppas på att Elon kan inte motstå frestelsen utan kommer att berätta om kommande finesser också, som ACC, döda vinkeldetektering och fler coola finesser de nya sensorerna kan användas till.

Fast Elon twittrade också “Glad I didn’t mention the other letter!“. Menar han “X”? Tesla Model X måste ju visas upp för köparna förr eller senare, med planerad produktionsstart om ett halvår. Men inte skulle de väl “bunta ihop” release av två bilmodeller till ett? Eller kanske han menade att bokstavskombinationen “DP” i Tesla Model S DP85+ kan missförstås?

Update: Många som har reserverat en Signature Tesla Model X har blivit inbjudna till eventet, så Model X kanske kommer att visas upp i alla fall!

På torsdag vet vi.

 


TCS ett år sedan: Hur kan Model S vara så säker?

Vår nyhet ett år sedan handlade om Tesla Model S exceptionella säkerhet och hur den har uppnåtts. Det blir ju så mycket enklare att bygga en säker bil om man slipper ha en 300 kilo stor järnklump till motor mitt i krockzonen.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.