The master plan 2

Masterplan

Efter flera dagars förseningar presenterade i natt svensk tid Elon Musk sin långsiktiga plan på vad han vill göra med Tesla. Kort sammanfattat:

  • Create stunning solar roofs with seamlessly integrated battery storage
  • Expand the electric vehicle product line to address all major segments
  • Develop a self-driving capability that is 10X safer than manual via massive fleet learning
  • Enable your car to make money for you when you aren’t using it

Tesla Energy ska kunna erbjuda komplett energilösning till hus (i sydligare länder än oss troligtvis) med solceller och (förmodligen med åren större och större) batterilager.

Tesla Motors ska förutom bilar (inklusive en ”ny slags pickup”) även tillverka lastbilar och bussar. Som ska visas upp redan nästa år!

Som många har gissat kommer Tesla Motors att satsa på självkörande bilar. De kommer släppa bilar med behövlig hårdvara på plats innan mjukvaran kommer – precis som de gjorde med autopiloten.

När bilarna blir fullständigt självkörande på riktigt planerar Tesla Motors att lansera sin egen flotta av självkörande taxibilar. Teslaägarna ska också kunna låta bilen ”extraknäcka” som taxi när de inte själva behöver den, och på så sätt få ner ägarkostnaderna. Elon planerar därför inte att släppa någon bil billigare än Tesla Model 3.

Du kan läsa planen i sin helhet på Tesla Motors hemsida.

 

Som jämförelse kan vi titta på första Master Plan som kom redan 2006. Då sammanfattade Elon Musk sina planer så här:

  • Build sports car
  • Use that money to build an affordable car
  • Use that money to build an even more affordable car
  • While doing above, also provide zero emission electric power generation options

Utvecklingen de senaste tio åren blev exakt så – Tesla Motors började först med att sälja dyra sportbilen Tesla Roadster, använde inkomsterna från den till att designa Model S och använde inkomsterna från Model S till att designa Model 3. Samtidigt byggde de sitt nätverk av Supercharger laddstationer, och Powerwall hemmabatterier. Det enda som egentligen inte fanns med i ursprungsplanerna är SUV-en Model X.

Det är inte ofta (aldrig?) något annat bilföretag (eller företag över huvud taget) brukar berätta sina långsiktiga planer så öppet som Elon Musks företag. I kvartalskapitalismen brukar de flesta knappt ens planera 10 månader framåt – långt mindre 10 år. Till och med planstyrda Sovjetunionen hade bara femårsplaner.

Det kommer att bli intressant att se om dessa nya planer genomförs också lika pricksäkert till punkt och pricka som de förra. De som kommer hävda rökridåer och publicitetsstunt bör påminnas om  hur exakt förra Master Plan genomfördes.

Det blir intressant att se hur börsen och journalister kommer uppfatta nya planen – de kommer säkert missförstå alltihopa.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Edvin Jacobsson

    De nämner inget om någon skåpbil. Tror ni inte att det blir nåt sånt? Kanske blir bonusen som Model X var? :-)

    • Jerker

      ”En ny slags pickup”, kan inte det vara nån slags modulbil som man kan anpassa till det man vill, t.ex. en skåpbil? Eller husbil, eller…

      • Edvin Jacobsson

        Det är ju en idé, men jag tror det blir lite klumpigt att implementera praktiskt. :) Dessutom så ser pick ups väldigt höga ut i jämförelse med skåpbilar i samma storlek. (Tesla skulle ju kunna använda luftfjädringen till att sänka bilen iofs…)

  • Mocke

    Det handlar alltså om delningsekonomi.
    En brf kan därmed köpa in en eller flera bilar. Säg att 5 personer delar på en bil, finns ingen anledning att köpa en själv om man ändå planerar att dela den. Därmed blir de överkomliga i inköpspris, och kan de generera inkomster på natten genom att agera taxi så är det… Det… … *suck* nej det är en usel idé , har sett taxidriver och vet vad folk gör i baksätet*brrrrr* äckligt och inte så fräscht att behöva rengöra en sådan när man skall till jobbet. Och då har jag inte nämt vilka synpunkter Skatteverket kan tänkas ha.

    • Fredrik_Gustavsson

      Delningsekonomin kommer bli en del för dem som inte bryr sig så mycket, men ”privatbilismens undergång” som brukar förutspås överdrivs. Man ska inte glömma att det fortfarande skulle behövas nästan lika många bilar för alla dem som pendlar till jobbet, och delade bilar under rusningstid skulle dessutom förvärra trafiken genom att skapa återresandetrafik med tomma bilar.

      • Mocke

        Det är nog mer troligt att folk i en bilpool samåker och besöker arbetsplatserna en efter en, inte att folk är så ängsliga att de enbart vill åka ensamma i bilen. Oftast är det bilköer på infartsvägarna, och åker man flera så får man i vissa städer åka i en snabbare fil. Sedan hemvägen kan folk bestämma när de vill åka, men troligtvis blir det samåkning även där. (Förutsätter att de bor på samma ställe)

        Vet dock inte om en tom bil får åka i samåkningsfilen.det skulle dock vara lite pinsamt om den självkörande bilen hamnade fast i rusningstrafiken.

        • Fredrik_Gustavsson

          Det du beskriver, där jag måste åka med okända människor, resan går inte direkt mellan hemmet och bostaden, och jag kan inte själv bestämma över tiden tycker jag att jag känner igen nånstans ifrån… Kollektivtrafik?

          • Mocke

            kan också vara en bilpool i ett nybyggt område, där tillverkaren skaffar en/flera elbil/ar för att slippa bygga parkeringar enligt nygnadskraven. Så de BEHÖVER inte vara okända utan kanske tom delägare i bilen .

          • Fredrik_Gustavsson

            Jättebra för de som bara använder bil ibland, men det konkurrerar i första hand med kollektivtrafik, taxi och hyrbilar, inte privatbilism.

  • JH

    Jag noterar att man inom ett elon år skall presentera en semi truck. Låter som det var en ide som väntade på att implementeras. Teknologin är ju färsig. Och en autonom full size elektrisk långtradare är jäkligt inteessant.

  • Filip

    Underbar nyhetsrapportering som alltid tibor! :)

  • Björn

    Vill bara inflika att ALLA biltillverkare har tio-års planer, tro inget annat. Att de sedan inte avslöjar dessa för publikum är en helt annan sak.