Toroidion MW1

Toroidion

Finland kan följa i Sveriges (Koenigsegg) och Danmarks (Zenvo) fotspår med hypersportbilen Toroidion MW1. Toroidions hemsida är den mest intetsägande på länge, så allt vi vet om deras MW1 är från artiklar som den i Teknikens Värld.

Det mest spektakulära med MW1 är dess motoreffekt, 1 MW (därav namnet). Japp, en megawatt. Toroidion MW1 är nämligen en helt eldriven hypersportbil med motoreffekten 1 360 hästkrafter dvs en megawatt. Bilen kommer eventuellt ha premiär på bilsalongen i Monaco i April. Ifall den finns över huvud taget, för en mer tystlåten bilföretag får man leta efter.

Det som dock är känt är att Toroidion Oy, som företaget heter har finska bildesignern Pasi Pennanen som VD. Och att bilen är eldriven med 1 MW effekt. Designen verkar tyda på tvåsitsig bil, med lite Corvette-vibbar över karossen? Tidningarna jämför den med Koenigsegg One:1, men som vi vet finns det ju en annan bil som man också osökt kommer att tänka på: Tesla Model S P85D.

Vi vet ingenting om några prestandasiffror om MW1, men jämför vi enda siffran vi vet om den bilen så är den ungefär dubbelt så kraftfull som P85D – 1360 hästkrafter mot 700. Accelerationssiffrorna borde bli motsvarande ”insane”: om Model S klarar att accelerera 2 ton bil på 3.3 sekunder med 700 hästkrafter borde en troligtvis mycket lättare MW1 accelerera med dubbel effekt på gissningsvis runt… 2 sekunder? När det gäller sådana krafter är största problemet att få ner dem i backen.

Utan att veta ett dugg om bilen kan vi i alla fall spekulera i att även Toroidion kommer jaga accelerations-tiondelar istället för toppfart, då den förra är så mycket enklare med elmotorer. Bilen på teaserbilden verkar dock sakna en viktig ingrediens: en ordentlig kylare i fronten. Tesla Model S har lärt oss att elmotorer går att överbelasta någon minut – men utan ordentlig kylning klarar bilen inte bankörning utan effekten begränsas efter en stund.

Vi har sagt det förut och det tål att upprepas: i bottenplattan av Tesla Model S gömmer sig en hypersportbil redo att väckas till liv! Ta Tesla Model S bottenplatta och byt ut den sjusitsiga aluminiumkarossen ovanpå den mot en lätt tvåsitsig kolfiber-dito. Dubblera kylningen av motorerna och batterierna så att bilen tål bankörning också (eller installera några tuber flytande kväve :-) ). P85D har två elmotorer: en stor bakre på 476 hästkrafter och en mindre främre på 224. Byt ut den främre elmotorn till samma stora som den bakre så får du sammanlagt 952 hästkrafter. Vad får vi då? Jo, en eldriven hypersportbil med extrem styrka och acceleration (skulle vi våga gissa på 2 – 2.5 sekunder?), som även tålde bankörning… för säg dryga 2 miljoner kronor? Rena fyndet! I och med att drivlinans och bottenplattans delar redan finns i serieproduktion idag behöver ”endast” karossen nyutvecklas. Då får Toroidion MW1 (och de mer traditionella hypersportbilarna) en rolig utmanare!

 


TCS ett år sedan: Nya tillbehör på gång

För exakt ett år sedan rapporterade vi om nya tillbehör som var på gång till Model S. Talande för Tesla är att de nyheter det spekulerades om är det ungefär nu som vi ser förverkligade. De nya stolarna, ChaDeMo adaptern, fyrhjulsdrift är alla nyheter som diskuterades då men levereras till kunder först nu.

 

Tagged , . Bookmark the permalink.