Toyota långtradare

ToyotaTruck

Det är inte enbart företagen Nikola och Tesla som utvecklar framtidens elektriska långtradare utan även Toyota. Förra månaden presenterade de sin vätgasdrivna långtradare i Los Angeles hamn där de ska operera en mindre testflotta av lastbilarna.

ToyotaTruckXray

Lastbilen drivs av två bränsleceller hämtade från vätgasbilen Toyota Mirai som kan generera 114 kW var. Vid belastningstoppar hämtas energi från 12 kWh batterier också så att lastbilen kan momentant leverera upp till 500 kW (670 hk). Vätgasen lagras i fyra enorma vätgastankar som var och en rymmer 10 kg vätgas, placerade där vanligtvis förarens sovhytt brukar ligga. (Hoppsan.)

Räckvidden uppges vara 38 mil… med halv last. Fullastad sjunker räckvidden till 24 mil. Alldeles för lite för att fullt ut ersätta en traditionell långtradare enligt våra beräkningar i gårdagens artikel. Därför -och på grund av avsaknaden av vätgasmackar- kommer lastbilarna testas endast inom hamnområdet till att börja med. Senare planeras korta rutter högst 11 mil bort från hamnen så lastbilen har tillräcklig räckvidd kvar att återvända.

Vätgasbilars paradnummer brukar vara den korta tanktiden. Fast Toyotas vätgaslastbil tar 30-40 minuter att tanka! De enorma gastankarna tar ju mycket längre tid att fylla än en liten vätgasbils. Toyotas vätgaslastbil klarar i alla fall av att tankas från befintliga vätgasmackar, till skillnad från Nikola Motors lastbil som kräver flytande väte.

En lastbil som varken har tillräcklig räckvidd eller går snabbt att tanka. Vilket skulle vara vätgasens fördelar enligt anhängarna…

Och en liten detalj som fångade mitt öga på bilden ovan med vätgastankarna var säkerhetsventilerna på dem. Man vill ju inte att vätgastankarna ska explodera om lastbilen börjar brinna. Säkerhetsventilerna öppnar för att lätta på trycket. Resultatet blir:

Ovan videosekvens är från en naturgasdriven buss som brann i Nederländerna för några år sedan. Jag vill inte sitta i tittkön när det händer.

 


Dolf och Järven från Umeå Energi visar vad man använder en laddbox till :lol:

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • G F

    Du glömde länka till den här videon Tibor!

    https://www.youtube.com/watch?v=Od81_2mglRE

    • Erik Åslund

      Först till typ 50 km/h är viktigt om hela syftet är att komma upp i 50 km/h snabbt. Dock är Toyota-batteriet tömt ungefär när den går ur bild, och den har då bara 228 kW kvar som maxeffekt. Var är informationen om diesellastbilen? Det finns standard-diesellastbilar med ungefär samma toppeffekt som Toyotalastbilen har när den kan hämta ström ur batteriet, och väldigt snabba växellådor, man får säkert 5 sådana för den faktiska tillverkningskostnaden av en vätgaslastbil, och det är sannolikt ungefär den skillnaden i kostnad för att köra dom också.

      • PRIUSAR

        Var finns uppgifterna om att man får fem diesellastbilar till kostnaden för en vätgaslastbil?
        Och var finns uppgifterna om att vätgaslastbilarna är fem gånger dyrare i drift än diesellastbilar?
        Varför är det viktigt att ha mer än 228 kW effekt att tillgå för vätgaslastbilen när den kommit upp i fart när medeleffekten för långtradaren ligger på ca: 100 kW ?
        Nu får man en vätgasstation som produserar vätgas från överblivet organiskt material vilket gör vätgasproduktionen helt förnyelsebar.
        https://www.trucks.com/2017/11/30/toyota-hydrogen-generation-plant-truck-project/
        Senaste semi-trailern är 1000 kg lättare än föregående modell och går 48 mil och är 10 % starkare och försedd med sovhytt.
        https://www.trucks.com/2018/07/30/toyota-advanced-fuel-cell-truck/