Enligt senaste statistik från bilsweden.se var 1.17% av alla nyregistrerade bilar i Maj i Sverige en elbil. Tillsammans med Mars och April är det alltså tredje månaden i rad som över 1% av alla nya bilar i Sverige är en ren elbil!
Det är även tredje månaden i rad som det säljs mer rena elbilar i Sverige än laddhybrider!
Hur är det man brukar säga? En gång ingen gång, två gång en gång-gång, tre gånger en vana?
I Maj nyregistrerades det 345 elbilar och 317 laddhybrider i Sverige, av totalt 29,458 nya bilar.
För att sätta det i perspektiv: Det levererades fler elbilar än Audi A4. (345 st mot 317 st.)
Tesla Motors levererade 77 nya Model S till lyckliga ägare. Flera av dem från nyöppnade lokalerna i Göteborg.
Nissan Leaf fortsätter sin fenomenala framgång med privatleasing, de levererade 162 bilar i Maj, dessutom 25 Nissan E-NV familjebussar. Volkswagen fortsätter rulla på med 34 e-Golf och 21 e-Up. Men Renault Zoe vill inte riktigt komma igång trots egen privatleasingkampanj, endast 15 levererade. Och BMW och Kia har nog krismöten med endast 6 st BMW i3 och en enda Kia Soul EV levererade.
Trendbrottet som började i Mars i år är alltså bekräftat och är här för att stanna. Nu kan man utan att tveka säga att 1% av alla sålda bilar i Sverige är rena elbilar, och att det säljs fler rena elbilar än laddhybrider i vårt land. Laddhybridernas korta glansperiod verkar vara över.
TCS ett år sedan: Renault Zoe provkörd
Anledningen till Renault Zoes mediokra försäljningssiffror kan vi kanske hitta i vår testkörning av den för ett år sedan. Zoe är en trevlig elbil – som dock tyvärr har två stora Akilleshälar.