TSLA aktien faller

TSLA_190521

2019 har inte varit ett roligt år om du har Tesla aktier. Från en kurs kring 300-350 dollar i fjol har nu aktien störtdykt ner till 200 dollar. En tredjedel av aktievärdet är borta. Vad har hänt? Är detta slutet? Hur påverkar det företaget Tesla?

Aktieanalytiker har kort minne, och kommer med korta förklaringar på händelser. USA-s importtullar, enskilda försäljningssiffror. Få tar steget bakåt och tittar på helheten.

Teslas aktiekurs har aldrig återspeglat företagets egentliga värde. Till och med Elon Musk själv har sagt att aktien är våldsamt övervärderad. Kursen har alltid varit baserad inte på vad Tesla levererade just vid tidpunkten utan på framtida förhoppningar. Att Tesla ska växa och bli bilvärldens Apple som ska rita om hela kartan så som Apple gjorde med sin iPhone på mobilmarknaden.

Kurshöjningen under 2017-2018 berodde nog mest på folks förhoppningar att nu, med Model 3 kommer Tesla blomstra upp och bli den vinstgenererande framgångssaga de har hoppats företaget skulle bli. Och kvartalsvinsterna i fjol verkade bekräfta detta.

Men så kom förlustkvartalet Q1 2019. Trots att Tesla förvarnat om det blev aktieanalytiker chockade att företaget gjorde en enorm förlust det kvartalet. Och leveranssiffrorna! De sjönk! Vad händer! Kan Tesla inte hitta köpare till sin Model 3?! Få tog ett steg bakåt och tittade på helheten: ja leveranssiffrorna sjönk för att många av bilarna satt på båtar på väg till Europa och Kina. Produktionen ökade under kvartalet, men förut levererades bilarna enbart till amerikanska kunder i USA. Nu började de skeppas till andra kontinenter också, vilket tar tid. De bilar som inte levererats under Q1 2019 nådde visserligen sina kunder nån vecka senare – men det är ju nästa kvartal. Kvartalskapitalism i sin råaste form.

Tesla hoppades entusiasmera marknaden genom att visa upp Model Y och berätta om hur långt de hade kommit med sina självkörande bilar. Men Model Y var så snarlik Model 3 så folk höll visserligen med om att jo, den blir nog bra men hajpen uteblev. Och självkörningseventet var visserligen imponerande för dem med tekniska kunskaper, och de analytiker som var på plats och fick teståka bilarna var också djupt imponerade… men vi fick inte se en enda filmklipp om bilarna som körde runt själva så det enda som andra aktieanalytiker är dem på plats fastnade för var att Elon skulle ha lovat självkörande taxiflottor redan nästa år (vilket han inte ens gjorde, han sa att självkörande koden skulle vara färdig och börja försiktigt rullas ut nästa år). Det konstruerade uttalandet gjorde att folk fnyste åt ännu ett löjligt optimistiskt tidsplan.

Teslas aktiekurs beror alltså på hur folk uppfattar företaget. Och aktieanalytiker vana vid väldigt fåordiga och försiktiga VD övertolkar allt Elon Musk säger. (Det är just därför VD brukar vara fåordiga, för de vet att allt de säger kommer övertolkas. Elon har inte riktigt den spärren.)

Senaste exemplet är interna mejlet där Elon Musk säger att Tesla har bara pengar kvar för tio månader. Går de inte med vinst innan dess kommer de gå i konkurs, och han kommer därför själv gå igenom och godkänna alla utgifter. Eller… sa han det?

From: Elon Musk

To: Everybody

Date: May 16, 2019

As mentioned at the company talk, it is extremely important that we examine every expenditure at Tesla no matter how small, and be sure that it is critical.

When making hundreds of thousands of cars, battery packs and solar systems, even a ten cent savings could be worth over $50,000 a year. There are over 10,000 unique parts and processes at Tesla, so making small improvements across the board has a giant cumulative impact.

At the same time, we must also continue to make our products subtly better in thousands of small ways.

It is important to bear in mind that we lost $700 million in the first quarter this year, which is over $200 million per month. Investors nonetheless were supportive of our efforts and agreed to give us $2.4 billion (our net proceeds) to show that we can be financially sustainable.

That is a lot of money, but actually only gives us approximately ten months at the first-quarter burn rate to achieve breakeven. It’s vital that we respect the faith investors have shown in Tesla, but it will require great effort to do so.

That is why, going forward, all expenses of any kind anywhere in the world, including parts, salary, travel expenses, rent, literally every payment that leaves our bank account must be reviewed, confirmed as critical and the top of every page of outgoing payments signed by our CFO.

I will personally review and sign every 10th page.

Please examine closely every expense where responsibility is, or probably should be, assigned to your group. If in doubt, assume it is on your plate, so that we don’t have anything slip through the cracks.

This will take at least a few weeks to get right. Please don’t worry if it isn’t correct at first.

This is hardcore, but it is the only way for Tesla to become financially sustainable and succeed in our goal of helping make the world environmentally sustainable.

Thanks again for your excellent work,

Elon

Brevet handlar om att företaget måste spara. Dels att hitta besparingar på bilarnas komponenter, även små besparingar på en komponent kan göra stor skillnad om man tillverkar hundratusentals bilar. Dels att företaget som helhet måste spara. Han ger som ett exempel att om Tesla skulle fortsätta spendera pengar som de gjorde första kvartalet skulle de pengar de fått in via nyemission räcka i tio månader. Det är alltså ett sätt att försöka visa storleken på nyemissionen, inte ett finansiellt uttalande om företagets hälsa.

Som vi såg ovan berodde en stor del av förlusten Q1 2019 på att Tesla tillverkade massor med bilar som de sedan satte på båtar och se de inte fått betalt för innan kvartalet var slut. För bilarna var då fortfarande på väg till sina köpare i Europa och Kina. Att de fått in pengarna bara nån vecka efter kvartalets slut påverkade ju inte kvartalsresultatet. Varför Elon inte tar upp detta i sitt brev? För att då skulle det inte få avsedd effekt, han vill ju att företagets anställda ska skärpa sig och spara på pengarna.

I ett försök att skrämma anställda från vidlyftiga utgifter la han även till att företagets ekonomichef kommer gå igenom alla kvitton och utgifter. Försök inte slösa nu! Han själv kommer titta på var tionde sida i bokföringen, ett slags sampling. Ingen vill hamna under högsta ledningens lupp så hela organisationen kommer skärpa sig nu.

 

Men hur kommer det gå nu med Teslas aktiekurs? Tja, visste jag aktiekurser i förväg skulle jag varit miljardär nu. Men en sak är säkert: det kommer inte så mycket bero på vad företaget Tesla gör som att hur de uppfattas av aktieägarna. Motsvarar framtidstron $200 eller $300? Det kommer bli intressant att se.

Sven Raeymaekers, partner på investmentbanken GP Bullhound, skrev i en debattartikel i Di Digital:

“Inom de kommande tio till femton åren är det framför allt fyra nyckeltrender som kommer att förändra fordonsindustrin; delningsekonomin, elektrifiering, autonoma fordon och uppkopplade fordon.

Räkna med att fordonsindustrin kommer att uppleva en liknande utveckling som skedde inom mobilindustrin. Värdet kommer att flyttas från hårdvara till mjukvara och tillväxten kommer att ske inom områden som traditionella fordonstillverkare inte har erfarenhet av.”

Hur kommer det påverka Teslas marknadsandelar och värde?

 


TCS fyra år sedan: En sedelärande saga

För fyra år sedan var det sagostund här på TCS: sagan om mobiltillverkarna och farbrorn med svart polotröja.

Bookmark the permalink.