Tusenårsbatteriet

Ett nytt batteri som ska kunna laddas på några få minuter…

Blabla.

Men forskarna hoppas på långt fler laddcykler…

Gäsp.

DiamondPower

Vad sägs om ett engångsbatteri – som håller i 10,000 år? Tiotusen. Du kommer aldrig någonsin behöva ladda batteriet. Inte dina barn heller. Eller dina barnbarnsbarnbarnsbarnbarn. Stoppa batteriet i en elbil så får den oändlig räckvidd.

Det är forskare vid universitetet i Bristol som har utvecklat första prototypen av vad de kallar ”diamatkraftbatteri” (diamond power battery).

Först utvecklade de en speciell slags artificiellt framställd diamant som genererar el av radioaktiv strålning. Placera den i närheten av något radioaktivt så börjar diamanten generera el. Utan rörliga delar, utan underhåll, i tusentals år – så länge radioaktiva materialet avger strålning.

Sedan tog de ett steg till och tillverkade en radioaktiv diamant som de stoppade in inuti diamanten som genererar el. Resultatet blev ett stabilt, praktiskt taget oförstörbart batteri som håller i tusentals år.

Utgångsmaterialet för den radioaktiva diamanten är grafit från kärnkraftreaktorers styrstavar. För att kontrollera kedjereaktionen används stavar av grafit som stoppas in i reaktorshärden och bromsar förloppet. Efter användning är styrstavarna kraftigt radioaktiva.

Forskarna har tagit radioaktivt kol-14 från en styrstav och framställt diamant av den. Både grafit och diamant består ju av kolatomer. Kol-14 har den enorma fördelen att den strålar endast beta-partiklar, strålning som snabbt absorberas av andra material. Man behöver ingen tjock blyinkapsling, redan ett tunt aluminiumhölje räcker för att stoppa strålningen. När den radiaktiva diamanten sedan omsluts av elgenererande diamanter omvandlas så gott som all strålning till elektricitet och inget läcker ut. Man kan hålla batteriet i sina händer utan fara.

Batteriets kapacitet sjunker med radioaktiva materialets halveringstid, efter 5,700 år har den sjunkit till hälften. För att få lite perspektiv på femtusensjuhundra år: bronsåldern var 3000 år sedan.

Diamanten har dessutom fördelen att vara det hårdaste materialet. Ett batteri av diamant blir i det närmaste oförstörbart – fast med ett viktigt undantag: diamanter kan faktiskt brinna (även om det är svårt att få fjutt på dem).

Prototypbatteriet forskarna i Bristol tog fram levererar 1.9 V – men bara 0.01 mikroamper. På ett dygn levererar den endast 15 Joules energi, 0.004 wattimmar. Mikroskopiskt lite. Men första batteriet är också på endast 10 x 10 x 0.5 mm, som ett fjärdedels frimärke. Och rent tekniskt är batteriet skalbart.

Ett diamantkraftbatteri på 2 x 3 x 0.1 meter (som skulle kunna få plats i underredet på en bil) skulle alltså kunna vara 12 miljoner gånger så effektiv. På ett dygn skulle den leverera 50 kWh elektricitet. Du skulle alltså kunna åka 25 mil om dagen, dag efter dag, i tusen år – och aldrig någonsin behöva ladda! (Låter som reklamen för Euro Jackpot :-) ) Ponera sen att forskarna hittar sätt att förbättra effektiviteten på sin första prototyp…

Nackdelen är förstås priset. Inte ens med en Euro Jackpot kommer du särskilt långt. För diamanter är dyra, till och med industriella diamanter. Industriellt framställda diamanter från radioaktiv hårdvara blir ännu dyrare. Hiskeliga prisnivåer. Ingen har någonsin framställt en 2 x 3 meter stor konstgjord diamant. Knappt ens 2 x 3 millimeter. Ett elbilsbatteri av ren diamant skulle kosta astronomiska priser. Visserligen håller den sedan i tusentals år – men lycka till i dagens kvartalskapitalistiska värld att hitta en avbetalningsplan på 10,000 år.

Diamantkraftbatterier är häftig teknologi – men tyvärr inte praktiskt genomförbart.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Bod

    Dessutom skulle Miljöpartiet sätta stop för den. Radioaktivt kol.

    • JH

      Miljöpartiet saknar förmåga att tänka, så de är generellt mot allt som inte involverar häst och vagn.

      • Björn

        Miljöpartiet är mot allt som inte är hållbart. Diamant batteri skulle inte räknas dit.

        • Fredrik_Gustavsson

          Vad gulligt…
          MP är emot allt de har konstiga ideologiska idéer om (liksom alla andra partier), såsom kärnkraft och storskalig jordbruk, trots att båda är bättre för miljön än alternativen.
          Teknik-pessimism och medeltids-dyrkan är grunden i MPs ideologi.

          • Björn

            Man måste inte ge Pisa-undersökningen rätt varje gång.

          • Fredrik_Gustavsson

            Ursäkta?

      • Björn Johansson

        De är emot sådant som inte är hållbart. Alltså en Tesla. Vilken ju tyvärr ej är hållbar. Då batteritillverkningen är mycket energikrävande.

        Läs den här rapporten: http://www.ivl.se/toppmeny/pressrum/pressmeddelanden/pressmeddelande—arkiv/2017-05-29-ny-rapport-belyser-klimatpaverkan-fran-produktionen-av-elbilsbatterier.html

        Den belyser faktumet att all tillverkning verkar vara icke hållbar.

        • JH

          Som sagt. de saknar hjärna.

        • JH

          Volker I Sig är en meningslös hållning.det faktum att du, och jag för den delen, existerar är inte hållbart i sig.

          • Björn Johansson

            Men att en människa möjligtvis inte är hållbar föredrar jag framför att en metallsak inte är det.

  • Pontus

    25 mil/dag låter ju bra men det förutsätter väl att hastigheten är därefter dvs ca 10 km/h och även om räckvidden blir längre i låg fart så kanske man får hålla sig till 20 km/h utan stora accelerationer.

    • vigge50

      50 kWh är nästa ett fult batteri för Model 3, tror den klara 25 mil i högre hastigheter än 10 km/h.

      • Pontus

        Jo men det tar ju 24 timmar att producera dessa 50 kWh ska man köra på det som produceras utan att lagra det i ett annat batteri så blir hastigheten inte speciellt hög. Dvs den ger ca 2 kW vilket är 2,7 hk och det räcker nog inte så hög fart.

  • Simon

    Diamonds are a girl’s best friend!

  • Fredrik_Gustavsson

    Hur var det nu med kapacitet och effekt… 50 kWh per dag är 2kW… perfekt om man vill koppla sitt 2 tons batteri till en dammsugare.

    ”Diamantbatteriet” är uppblåst i media. Det är något som kommer ha ett antal tekniska tillämpningar som konsumenter aldrig någonsin kommer att se. Det är inte heller ett batteri, utan en ”generator”

    • Richard Larsson

      Tillsammans med en superkondensator i lämplig storlek så blir det bra.

      Men var gör man av energin när den inte behövs? Kopplar bilen till elnätet och levererar energi?