Ubers självkörande långtradare

uber-self-driving-truck-1200x630-c-ar1.91~01

I fredags berättade vi om första frakten med Teslas eldrivna långtradare.

Men förra veckan bjöd på en till omvälvande nyhet för åkeribranschen. Företaget Uber genomförde nämligen första kommersiella frakten med självkörande långtradare.

För att komma runt begränsningarna med dagens självkörande bilar har de kommit fram till ett lite annorlunda men fungerande koncept.

Uber frakt är ungefär som Uber taxi. När någon vill frakta en last någonstans beställer han en långtradare via appen och anger vart varorna ska fraktas. En ledig långtradarchaufför nappar på förfrågningen och kommer och hämtar varorna med sin långtradare. Så långt är det ungefär som vanligt, med vanliga lastbilar som körs av vanliga människor.

Men chaffisen kör lastbilen bara till en rastplats vid motorvägen. Där kopplas släpet loss och fästs på en självkörande lastbil. Han kan sedan återvända in till staden för nästa lass. Kanske med släpet självkörande lastbilen kom med, leverera den till slutadressen.

Självkörande lastbilen drar sedan släpet längs motorvägen mot slutdestinationen. Större delen av resan görs då med automatisk styrning, men systemet behöver bara klara av att köra på motorväg.

Framme vid destinationsstaden stannar självkörande långtradaren åter vid en rastplats där släpet kopplas över till en traditionell människokörd lastbil igen. Som kanske kom dit med returlasten som ska åt andra hållet igen. In till staden, till slutdestinationen åker lasten dragen av en traditionell människostyrd lastbil.

På så sätt behöver inte självkörande mjukvaran vara alldeles för avancerad. Samtidigt kan chaufförerna stanna i sina hemstäder, som Uber säger ”de kommer hem till middag”.

Det finns ett lite okänt problem med självkörande lastbilar som vi tidigare berättat om: en chaufför behövs inte bara för att köra lastbilen från A till B utan han hjälper även till med lastning och lossning också. Självkörande lastbilar har ett problem där som Uber verkar ha löst.

Än så länge sitter det med en chaufför även i den självkörande långtradaren, för att övervaka den, men Uber vill i långa loppet få tillåtelse att få köra de sträckorna utan människa ombord.

Nedan film från Uber förklarar konceptet:

Åkeribranschen ser fram emot flera banbrytande förändringar de närmsta åren!

Tagged , , , . Bookmark the permalink.