Un-temporary maintenance

AppMaintenance

Vissa Tesla-användare fick ovan felmeddelande på sina mobiler i några timmar i söndags då en av servrarna Teslas app kommunicerar med fallerade. Flera av våra medlemmar i Tesla Club Sweden blev också drabbade. Tesla gick snabbt ut med en tweet om att de är medvetna om problemet och jobbar på att lösa det.

Efter ca tio timmar fick de så till slut fason på problemet och lyckats få igång servern igen så att ägarna kunde komma åt sina bilar via mobilappen igen. Förklaringen till problemet Tesla gav var att de skulle genomföra ett rutinunderhåll på servern, ”som dock visade sig ta mycket längre tid än förväntat”. Jag tror att den etablerade facktermen för sånt bland oss mjukvaruutvecklare är ”oh shit” :shock:

Under tio timmar kunde alltså Tesla-ägare inte kontrollera bilarnas batterinivå från mobilen, fjärrstyra laddning och klimatanläggning, kolla bilens position eller använda summon-funktionen. Man kunde heller inte låsa upp bilen via mobilappen. Som en ägare uttryckte det: ”Barnen behövde hämta nåt från min Model S. Jag var tvungen att låsa upp bilen med nyckeln. Den var ända borta i köket.”

De moderna bilarna är mer och mer beroende av sina mobilappar – oberoende om de är el- eller bensinbilar. Som motorjournalist råkar jag ofta ut för att bilen man får låna från tillverkarna inte har sina mobilapp aktiverade. Då blir det som att försöka recensera en TV utan fjärrkontroll. Apparna blir mer och mer praktiskt användbara, behövliga i vardagen och snart ”oumbärliga” för ägarna.

M3app

Så hur gick det med Tesla Model 3 som använder mobilen som nyckel? Det finns ingen nyckelfjärr till den bilen utan det är ägarens mobil som låser upp den. Kunde Tesla Model 3 ägare inte låsa upp sina bilar när servern var nere?

Jo, de kunde göra det. Tesla Model 3 använder nämligen mobilens blåtand-anslutning för att låsa upp bilen – och för det behövs ingen server, faktiskt ingen mobiltäckning ens. Kommunikationen för just låset går direkt mellan mobilen och bilen. Trots att servern låg nere och ägarna kunde inte komma åt övriga funktioner kunde de ändå låsa upp och köra med sina bilar.

Nissan hade ett liknande problem med sina servrar för ett år sedan. I flera veckor låg då deras servrar nere så inga Leaf-ägare kunde komma åt sina bilar via appen. Problemet då var att Nissan ”glömt” implementera säkerhet i appen, vem som helst kunde komma åt vilken Nissan Leaf som helst runt om i världen. Tills Nissan täppte till säkerhetshålet valde de att stänga ner sina servrar.

Bookmark the permalink.
  • Richard A

    Undrar när Model S och X får blåtandsnyckel, börjar verkligen bli dags för en uppdatering av ‘lyxsegmentet’ när budget bilen har fler och bättre features (min åsikt)

    • Pontus

      Men med tanke på hur stabila dagens mobiler så skulle jag hellre ha en nyckelfob än att använda mobilen. Skulle säga 40% av gångerna man ska gå in i bilen så måste jag starta om BT på telefonen för att det ska funka.

      • Richard A

        Ja men jag skulle ändå uppskatta möjligheten att välja det alternativet själv. Samt bistånd drar idag väldigt lite ström jämfört med tidigare varianter så jag hade nog haft det påslaget jämnt, mobilen ska juh ändå paras ihop med bilen så man kan använda Teslas telefonsystem när man kör.

  • Marcus

    Sådana ”oh shit”-problem brukar i vanliga hända på fredagar, gärna efter klockan 15:00 när man hade tänkt att ta helg snart. Man ska bara göra en liten sak och så skiter sig allting. Konstigt att detta hände på en söndag. Mycket ovanligt. Tesla trodde väl att de tar det säkra före det osäkra. Jag föreslår en torsdag nästa gång. ;-)

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Det skulle kanske egentligen göras redan på fredag eftermiddag men drog ut på tiden ;-)

  • Marcus

    Du menar ”It compiles. Ship it.”