Uniti One rör på sig

Svenska Uniti har släppt de första bilderna på sin första fullt fungerande prototyp. I korta videoklippet ovan kör de runt Uniti One inne i sin fabrikslokal.

Vid presentationen av Uniti One i fjol var det ett enormt antiklimax när de rullade in prototypen för hand på scenen. Kunde de inte ens få den åka fem meter på egen hand?

Nu fem månader senare verkar prototypen vara mycket mer färdig. De första kommentarerna klippet fick ställde sig frågande till varför de kör runt inomhus – tål den inte att vara ute eller? Men orsaken till det är nog snarare de svenska bestämmelserna, prototypen har varken skyltar eller godkännande för att köras på allmänna vägar. Stora bilföretag brukar lösa det genom att spärra av någon väg och göra om den till inhägnat område – lilla Uniti saknar nog de ekonomiska musklerna för det. Istället körde de runt lite inne i sina fabrikslokaler.

Videon visar med smärtsam tydlighet hur pass tomma de fabrikslokalerna fortfarande är, dock. De behövde inte sicksacka mellan lådor fulla med maskindelar precis. Om Uniti One ska börja levereras nästa år som företaget hoppas på är det hög tid att beställa maskinerna som ska bygga den! Annars ser de fram emot samma produktionshelvete som vi Tesla-intresserade är alldeles för bekanta med.

En annan detalj i videon som diskuteras är hur bilen verkar luta åt höger när den svänger till vänster. Som om fjädringen skulle vara farligt mjuk och bilen ostabil. Tittar man närmare verkar det dock vara bilens form som lurar ögat, i kombination med konstiga fisheye-linsen de använt för att filma. Bakhjulen har också en udda lutning troligtvis för att förstärka bilens kurvstabilitet. Tittar man på bottenplattan och jämför man det mot golvytan lutar den mycket mindre än ögat först lurats att tro.

Twizy

Men just kurvstabiliteten blir ofta den här fordontypens akilleshäl. Franska Renault Twizy, fordonet som mest liknar Uniti One ser ut att ha snygg fjädring. Men skenet bedrar, Twizy har väldigt stötig gång, nästan på gränsen till ofjädrat – troligtvis för att ingenjörerna fick strama upp dess stabilitet i efterhand när prototypen visat sig vara alldeles för svajig i svängarna. Problemet med fordonstypen är att den är smal och hög. Bredden räcker inte till att ge erforderlig stabilitet. Vi får hoppas Unitis konstruktörer lyckats bättre med kurvstabiliteten än sina franska kollegor. De verkar ha hårdgranskat franska konkurrenten i alla fall – en Twizy står precis bredvid prototypen i Unitis utvecklingslabb!

Vi ser en glimt även av Unitis revolutionerande ”ratt” i videon, som egentligen är en dubbeljoystick som man reglerar både sväng och hastighet med. Blinka gör man genom att swajpa med tummen på en liten pekskärm på toppen av joysticken.

Nedan YouTube-klipp visar fler detaljer av Uniti One:

Skärmen mitt på ”ratten” fungerar både som backspegel -visar bilden från kameran bak-, navigator och mediaspelare. Påminner lite om Tesla Model 3 mittskärm – men går ett steg längre. Alla små detaljer och finesser gör att Uniti One blir faktiskt ännu mer futuristisk och banbrytande än Teslas bilar. Som ju fortfarande har ratt och pedaler.

Hoppas du på heads-up displayen kan du dock komma bli besviken. När han blir tillfrågad om den svarar Unitis CEO Lewis Horne att den kommer komma – i framtiden. Men inte på de första bilarna. Med en så bra och tydlig ”rattskärm” precis rakt framför en är det dock ens frågan om man kommer sakna den.

Uniti kommer öppna upp designstudion mot slutet av året, och låta kunder designa sina fordon där. De kan gärna snegla på Teslas designsida för idéer. De skulle till exempel kunna erbjuda en instegsmodell med mindre batterier som putsar på frånpriset – ingen kommer ändå köpa den, alla köper elbilar med stora batterier för att ”vara på säkra sidan” men det skulle kunna tysta dem som anser att Uniti One är alldeles för dyr.

Vårt första splittrade intryck av Uniti One består dock tyvärr. Fordonet i sig är makalöst och futuristiskt. Men våra farhågor kring tillverkningen har inte precis minskat när fabrikslokalerna efter fem månader fortfarande ekar tomma.

Dags att beställa lite maskiner.

 


TCS i fjol: Mycket snack i tom verkstad

I december i fjol visades första prototypen av Uniti One upp på ett event. Vi tyckte bilen var häftig men eventet var alldeles för långt och lokalerna skrämmande tomma.

Tagged . Bookmark the permalink.