Varför får inte Tesla sälja sina bilar i USA?

States

I vilka delstater får Tesla Motors sälja sina bilar?

Ofta hör vi i nyheterna om amerikanska delstater som förbjuder Tesla Motors att sälja sina bilar där. Med förvåning hör vi om senatorer som driver igenom lagar som till synes går emot den fria marknaden och allt vad USA står för. Tesla slåss mot bilförsäljarna i domstol i flera amerikanska delstater. Vad handlar det hela om? Varför är amerikanarna så mycket emot sitt eget bilmärke?

Tesla Motors säljer inte sina bilar via återförsäljare, de säljer dem direkt över Internet. Istället för sliskiga bilförsäljare kan man kolla på bilarna i Tesla Motors utställningslokaler (som har Tesla Motors egen personal) och sedan beställa dem direkt från biltillverkaren Tesla Motors på deras hemsida, utan mellanhänder.

I 48 amerikanska delstater finns det en lag som förbjuder biltillverkare att sälja bilar direkt till slutkunderna. Lagen är en urgammal lag som egentligen kom till för att skydda bilförsäljarna mot konkurrens från biltillverkarna. Det skulle inte varit så lätt tex för en Chevrolet-säljare i USA att sälja sina bilar om folk plötsligt kunde köpa dem direkt från Chevrolet också, utan mellanhand och prispålägg. Lagen kom alltså till för att skydda befintliga franchisetagare från att bli överkörda av sitt huvudbolag.

Tesla Motors hade däremot inga befintliga franchisetagare, inga återförsäljare som skulle komma i kläm om Tesla Motors själva sålde bilarna direkt till slutkund. Därför lät det jättekonstigt när bilförsäljarnas organisation NADA (National Automobile Dealers Association) stödde sig på den lagen när de ville förbjuda Tesla Motors att sälja sina bilar – och ännu konstigare blev det när många delstater röstade igenom lagar som faktiskt förbjöd Tesla sälja sina bilar där.

Mystiken lättar när man förstår att bilförsäljarna är inte rädda för Tesla Motors.

De är rädda för kineserna.

Medan det i USA knappt har funnits någon annan ny biltillverkare på 100 år än Tesla Motors har det poppat upp dussintals biltillverkare i Kina senaste decenniet. Biltillverkare som har börjat tillverka bilar av först förskräcklig, men på senare tid bättre och bättre kvalitet. Biltillverkare som har börjat titta på världens näst största bilmarknad USA (världens största bilmarknad sedan 2009 är ju Kina) och snart vill börja sälja bilar där.

Istället för att behöva hitta hundratals återförsäljare över hela kontinenten skulle det vara enklare för kineserna att sälja bilarna direkt via Alibaba eller liknande webbsajter. Det skulle även hålla nere priserna. För kunder som vill känna på bilarna innan köp skulle det räcka med en och annan utställningslokal, och för reparation några få verkstäder. Dvs exakt som Tesla Motors affärsmodell!

Både bilförsäljarnas organisation NADA och biltillverkarnas organisation Alliance of Automobile Manufacturers (som fö Tesla inte är med i) vill ha snåriga lagar på plats som förbjuder kineserna att överösa amerikanska marknaden med billiga bilar som de säljer utan mellanhänder.

”Det handlar inte om Tesla” sa Alliance of Automobile Manufacturers taleskvinna Gloria Bergquist ”Det handlar om ett ojämnt system där vissa företag kan komma undan frnachise-lagarna medan andra ser fram emot ständigt strängare regler.” Hur ska amerikanska biltillverkare och bilförsäljare kunna klara sig mot billiga kinesiska bilar som säljs utan mellanhänder? Och hur ska de kunna möta det hotet? Senast det begav sig när de japanska bilarna började säljas i USA var det lättare – det var innan Internet, japanerna var tvungna att bygga upp ett nät av återförsäljare på samma sätt som de amerikanska tillverkarna. Deras bilar var billiga men dåliga på 70-talet, men överglänste de amerikanska efter några år.

Bilförsäljarna vill via lagar tvinga de kinesiska tillverkarna att sälja sina bilar via dem, de vill ha en del av kakan. De amerikanska biltillverkarna känner sig låsta, de kan ju inte börja sälja sina bilar utan mellanhänder för att möta kinesiska hotet – dels är det ju olagligt, dels skulle det bli dödsstöten för de återförsäljare de litar på idag.

Mitt i denna tysta förberedelse inför kinesiska hotet dundrade så Tesla Motors in på scenen och ville sälja sina bilar på exakt samma sätt branschen är rädd kineserna vill göra det på. Elon Musk var helt enkelt fel kille på fel plats vid väldigt fel tidpunkt.

Plötsligt är lagförespråkarna som vill förbjuda direktförsäljning inte ”the good guys” längre som försöker skydda amerikanska jobb. Men om de tillåter Tesla sälja sina bilar direkt till slutkunderna utan lokala återförsäljare, hur ska de kunna skydda sig mot kineserna sen?

Det är det dilemmat som gjort att förhandlingarna är så fastlåsta i så många delstater.

 


TCS ett år sedan: Tesla Model S biltjuvarnas mardröm

För ett år sedan berättade vi om hur omöjligt det är att stjäla en Tesla Model S. Några har försökt stjäla en, men alla har åkt fast. Där andra bilstöldshistorier slutar -vid tomma parkeringsrutan du hade lämnat bilen på- där börjar historien om du har en Tesla.

Tagged , . Bookmark the permalink.