Varför inte dubbla räckvidd?

Single range

Alla elbilar försöker på instrumentbrädan visa kvarvarande räckvidd, hur långt bilen kan köra med nuvarande laddning i batterierna.

Och alla elbilar misslyckas med det.

Problemet med elbilars räckvidd är att den beror på så många olika saker. Väglag, temperatur – och framför allt hastigheten.

Range_Info_rangeChart_km

Ovan graf visar Tesla Model S räckvidd vid olika hastigheter. Bilen som kan åka hela 60 mil om man kör i konstant 50 km/h kommer bara 35 mil i 120 km/h. Det är det ökade luftmotståndet som kräver mer energi att övervinnas i högre hastigheter och som därmed kortar ner räckvidden.

Elbilens dator kan alltså veta hur mycket laddning du har i dina batterier, den kan till och med ta reda på om det är plus- eller minusgrader utanför – men den har ingen aning om hur snabbt du tänkte köra idag.

Elbilar drar olika mycket i stads- och motorvägstrafik. Till skillnad från avgasbilar drar de dock mest i motorvägsfart, där det högre luftmotståndet måste övervinnas mil efter mil, och mindre i stadstrafik där batterierna kan åter laddas vid varje inbromsning inför vägkorsning eller rödljus.

De flesta elbilar utgår ifrån hur du åkte igår för att försöka beräkna dagens räckvidd. Åkte du mycket långsam stadstrafik utgår den ifrån att du ska göra det idag också, och räknar med stadsförbrukning vilket ger lång och fin räckvidd i displayen. Men tänk om du tänkte åka motorväg idag då?

Slår du in destinationen i GPS kan i alla fall Teslas dator då ta reda på om du kommer åka motorväg eller långsammare stadstrafik och anpassa sin räckviddsprognos efter det. Och då kan den komma upp med förvånansvärt bra förutsägelser om hur mycket laddning din åktur kommer dra; den kan till och med visa hur mycket laddning du kommer ha kvar efter den inmatade åkturen. Men för en så exakt prognos behövs det att du alltid matar in i GPS vart du ska.

De olika förbrukningarna, de olika räckvidden vid olika farter är också anledningen till att de officiella räckviddssiffrorna stämmer så dåligt. Gamla NEDC körcykeln hade en medelfart på 34 km/h. Vilket ungefär motsvarade maximala puckeln i grafen ovan. Inte undra på att NEDC siffrorna alltid var optimistiska. Man kör ju inte 34 km/h på långa resor liksom. Nya WLTP körcykeln har en medelfart på 54 km/h vilket resulterar i mer ”realistiska” räckviddssiffror helt enkelt för att elbilars förbrukning börjar öka vid sådana farter. Och anledningen till att amerikanska EPA körcykeln ger de bästa siffrorna är för att den har högst medelfart på 78 km/h.

Elbilar drar alltså markant olika i stads- och motorvägstrafik. De kommer rejält olika långt. Ändå envisas bilarna att visa en räckvidd. Antingen baserat på hur du körde förut, eller i vissa bilmodeller något slags konstlat medelvärde. Vissa elbilar baserar räckviddssiffran på din förbrukning den senaste milen – vilket medför att räckvidden rasar oroväckande när du kör upp på motorvägen och accelererar upp i fart.

Lösningen på dilemmat att elbilar har olika förbrukning, olika räckvidd i stads- och motorvägstrafik skulle helt enkelt kunna vara att visa dem båda:

Double range

Om elbilar skulle visa två uppskattade räckvidd, en hur långt bilen förväntas åka i stadstrafik och en hur långt den kan åka på motorväg skulle flera problem kunna lösas på ett enkelt sätt. Bilen behöver inte försöka gissa hur snabbt du tänkte åka i framtiden. Folk skulle få en mycket mer realistisk syn på elbilars ”riktiga” räckvidd – och vad som påverkar den. Folk skulle också få en större förståelse för att elbilars räckvidd sjunker med höjd fart – och de skulle också enkelt kunna förstå att om de bara sänker farten så kommer de längre. Ena siffran skulle kunna vara hur långt bilen tror sig kunna åka i 50 km/h, den andra hur långt den tror kunna komma i 120 km/h.

(Titta nu inte på de exakta siffrorna i bilden ovan. Det var de siffror jag enklast kunde fotoshoppa ihop. Skillnaden blir nog ännu högre mellan siffrorna i verkligheten.)

Biltillverkare försöker få till en enda räckviddssiffra för att de tror att det blir enklare så. De är rädda folk blir förvirrade av två siffror. Resultatet är snarare tvärtom. Folk blir förvirrade att den enda siffran de ser oftast är fel. Än värre blir det när folk får panik när räckviddssiffran störtdyker i rekordfart när de precis har kört upp på motorvägen. Vi väntar fortfarande med spänning på första motorjournalisten som har fattat hur elbilars räckvidd fungerar.

Vad tycker du? Skulle två räckviddssiffror vara bättre än dagens en? Eller har du nåt bättre förslag på hur man skulle kunna lösa problemet? Ge din synpunkt i kommentarerna nedan!

 


TCS ett år sedan: Tesla låste upp batterierna inför orkanen Irma

För ett år sedan slog orkanen Irma till i USA. Miljoner amerikaner flydde undan den i sina bilar. Medan 65% av alla bensinstationer i Florida fick slut på bensin och andra chockhöjde sina priser fungerade 17 av 18 Tesla Superchargers utan problem och erbjöd gratis laddning. Och Teslaägare med små batterier fick till och med dold batterikapacitet upplåst via mjukvaran så de lättare kunde fly orkanen.

Tagged . Bookmark the permalink.