Varför inte dubbla räckvidd?

Single range

Alla elbilar försöker på instrumentbrädan visa kvarvarande räckvidd, hur långt bilen kan köra med nuvarande laddning i batterierna.

Och alla elbilar misslyckas med det.

Problemet med elbilars räckvidd är att den beror på så många olika saker. Väglag, temperatur – och framför allt hastigheten.

Range_Info_rangeChart_km

Ovan graf visar Tesla Model S räckvidd vid olika hastigheter. Bilen som kan åka hela 60 mil om man kör i konstant 50 km/h kommer bara 35 mil i 120 km/h. Det är det ökade luftmotståndet som kräver mer energi att övervinnas i högre hastigheter och som därmed kortar ner räckvidden.

Elbilens dator kan alltså veta hur mycket laddning du har i dina batterier, den kan till och med ta reda på om det är plus- eller minusgrader utanför – men den har ingen aning om hur snabbt du tänkte köra idag.

Elbilar drar olika mycket i stads- och motorvägstrafik. Till skillnad från avgasbilar drar de dock mest i motorvägsfart, där det högre luftmotståndet måste övervinnas mil efter mil, och mindre i stadstrafik där batterierna kan åter laddas vid varje inbromsning inför vägkorsning eller rödljus.

De flesta elbilar utgår ifrån hur du åkte igår för att försöka beräkna dagens räckvidd. Åkte du mycket långsam stadstrafik utgår den ifrån att du ska göra det idag också, och räknar med stadsförbrukning vilket ger lång och fin räckvidd i displayen. Men tänk om du tänkte åka motorväg idag då?

Slår du in destinationen i GPS kan i alla fall Teslas dator då ta reda på om du kommer åka motorväg eller långsammare stadstrafik och anpassa sin räckviddsprognos efter det. Och då kan den komma upp med förvånansvärt bra förutsägelser om hur mycket laddning din åktur kommer dra; den kan till och med visa hur mycket laddning du kommer ha kvar efter den inmatade åkturen. Men för en så exakt prognos behövs det att du alltid matar in i GPS vart du ska.

De olika förbrukningarna, de olika räckvidden vid olika farter är också anledningen till att de officiella räckviddssiffrorna stämmer så dåligt. Gamla NEDC körcykeln hade en medelfart på 34 km/h. Vilket ungefär motsvarade maximala puckeln i grafen ovan. Inte undra på att NEDC siffrorna alltid var optimistiska. Man kör ju inte 34 km/h på långa resor liksom. Nya WLTP körcykeln har en medelfart på 54 km/h vilket resulterar i mer ”realistiska” räckviddssiffror helt enkelt för att elbilars förbrukning börjar öka vid sådana farter. Och anledningen till att amerikanska EPA körcykeln ger de bästa siffrorna är för att den har högst medelfart på 78 km/h.

Elbilar drar alltså markant olika i stads- och motorvägstrafik. De kommer rejält olika långt. Ändå envisas bilarna att visa en räckvidd. Antingen baserat på hur du körde förut, eller i vissa bilmodeller något slags konstlat medelvärde. Vissa elbilar baserar räckviddssiffran på din förbrukning den senaste milen – vilket medför att räckvidden rasar oroväckande när du kör upp på motorvägen och accelererar upp i fart.

Lösningen på dilemmat att elbilar har olika förbrukning, olika räckvidd i stads- och motorvägstrafik skulle helt enkelt kunna vara att visa dem båda:

Double range

Om elbilar skulle visa två uppskattade räckvidd, en hur långt bilen förväntas åka i stadstrafik och en hur långt den kan åka på motorväg skulle flera problem kunna lösas på ett enkelt sätt. Bilen behöver inte försöka gissa hur snabbt du tänkte åka i framtiden. Folk skulle få en mycket mer realistisk syn på elbilars ”riktiga” räckvidd – och vad som påverkar den. Folk skulle också få en större förståelse för att elbilars räckvidd sjunker med höjd fart – och de skulle också enkelt kunna förstå att om de bara sänker farten så kommer de längre. Ena siffran skulle kunna vara hur långt bilen tror sig kunna åka i 50 km/h, den andra hur långt den tror kunna komma i 120 km/h.

(Titta nu inte på de exakta siffrorna i bilden ovan. Det var de siffror jag enklast kunde fotoshoppa ihop. Skillnaden blir nog ännu högre mellan siffrorna i verkligheten.)

Biltillverkare försöker få till en enda räckviddssiffra för att de tror att det blir enklare så. De är rädda folk blir förvirrade av två siffror. Resultatet är snarare tvärtom. Folk blir förvirrade att den enda siffran de ser oftast är fel. Än värre blir det när folk får panik när räckviddssiffran störtdyker i rekordfart när de precis har kört upp på motorvägen. Vi väntar fortfarande med spänning på första motorjournalisten som har fattat hur elbilars räckvidd fungerar.

Vad tycker du? Skulle två räckviddssiffror vara bättre än dagens en? Eller har du nåt bättre förslag på hur man skulle kunna lösa problemet? Ge din synpunkt i kommentarerna nedan!

 


TCS ett år sedan: Tesla låste upp batterierna inför orkanen Irma

För ett år sedan slog orkanen Irma till i USA. Miljoner amerikaner flydde undan den i sina bilar. Medan 65% av alla bensinstationer i Florida fick slut på bensin och andra chockhöjde sina priser fungerade 17 av 18 Tesla Superchargers utan problem och erbjöd gratis laddning. Och Teslaägare med små batterier fick till och med dold batterikapacitet upplåst via mjukvaran så de lättare kunde fly orkanen.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • nickysixeight

    Blir själv förvånad över hur exakt BMW i3 visar återstående räckvidd, efter jag matat in målet i GPS. På resa från Kalmar till Ronneby, 12 mil, slog det bara 8km fel jämfört med ursprunglig estimering.
    Nissan Leaf var helt usel jämförelsevis. Gick inte alls att lita på.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      BMW i3 använder fartinfo från inmatad GPS rutt för att beräkna räckvidd medan Leaf gör det inte.
      Hur bra gissar i3 om du inte matar in GPS?

      • nickysixeight

        Hyfsat bra. Har inga siffror i huvudet men den använder inte så kort tidsintervall/sträcka som Leaf, så siffran är mkt mer tillförlitlig. Men som sagt, ska man ha >90% tillförlitlighet, då gäller att mata in destinationen.

  • Fredrik

    Hej jag skulle vilja veta skillnaden i förbrukning vid omgivande temperatur -10 gr och vid +20 gr. Hur mycket gör den tyngre densiteten för förbrukningen om man bara räknar in luftmotstånd i säg 110km/h. Om jag inte missminner mig från skolan ökar motståndet i en del av formeln upphöjt i 3 eller 4. Tacksam för svar så jag slipper leta fram mina dammiga böcker:)

    • Geni87

      Luftmotståndet vid -10 är ungefär 11% högre än vad det är vid +20, givet en konstant luftfuktighet. Luftmotståndet är för övrigt proportionellt mot hastigheten i kvadrat.

      • Fredrik

        Bockar o bugar

        • Fredrik

          Heureka kom på vad upphöjt i 3 kom ifrån, den ingår i vindkraftseffekt formeln på hastigheten.

  • Stefan Larsson

    Tror ni inte att hela den här räckviddsdiskussionen kommer att försvinna när elbilar bli allmängods och de flesta har batterier som räcker som tanken på en ordinär småbil idag, dvs iaf 40-50 mil?
    Även en fossibil visar ju återstående räckvidd i färddatorn – med samma begränsningar som elbilar med avseende på körförhållanden även om det inte är i stadstrafik de drar minst. Men jag märker t.ex. tydligt att min bil drar väsentligt mindre om jag kör på landsvägar i 80-90 än om jag kör motorväg i 110-120.
    Men inte bekymrar jag mig något större om det – när tanken börjar bli tom får man se till att tanka helt enkelt. Och när snabbladdare om några år finns lika tätt som bensinmackar gör idag lär vi väl ändå inte sitta och snegla ångestfyllt på räckviddsmätaren?

    • Mocke

      Hur är fossilbilarnas? De borde vara lika dåliga, tar vi upp ens det som ett problem? När elbilarna går 40-50 km i 90 km/h är det som en småbil. Det kan vara ett irritationsmoment i bilar som går 20-30 mil och ett större för 15-20 mil. Men Kona och Niro ser jag inte riktigt problemet. Det går att göra långresor i småbilar och med de räckvidderna så är det precis som en vanlig bil, fast med något längre stopp.(beroende på laddhastighet)

  • Mocke

    Hur är det med fossilbilar som sägs ha en mycket sämre effektivitet. är den mer eller mindre sanningsenlig kvar. Där är det nästan det omvända ju högre hastighet destå mer får man kvar. Jag tankar bensin i 500 km intervall. (kör mest stadstrafik) med en elbil som går likvärdigt behöver jag ingen nattladdning utan kan ladda på de laddställen (semisnabba) som finns i kommunen vid idrottsanläggningar (i ca 2-3 timmar), problemet är att det blir väldigt dyrt för kommunen att bygga ut om det blir väldigt många fler än jag som tänker på samma sätt.
    Nu varnar avgasbilen att den vid ha energi när det är 10 mil kvar. Kanske det är bra med en mycket konservativ guess-o-meter.

    • Geni87

      Problemet med en ren fossilbil är ju att den inte kan ta tillvara på energi vid inbromsningar, det är därför skillnaden för räckvidd vid stads- eller landsvägskörning är större för en fossilbil jämfört med en elbil.

      • Mocke

        Skulle inte säga att det är problemet, det är synd att en del inte tar tillvara den. Mazda t.ex. stoppar in elen som bromsningen skapar i elsystemet och driver bilens radio och övrig elektricitet. Så det finns rum för förbättring om man så säger. Skulle gärna se att fler elbilar kom. Men troligtvis skulle de vara för dyra för konsumenterna, tror de. model3 har dock visar att en del är villiga att bita i det sura äpplet och lämna sina billigare bilar.

        • Geni87

          Nja, Mazda tar tillvara på en liten del av energin vid inbromsning. Men regenerering via 12V har väldigt stora begränsningar då strömmarna blir ofantligt höga om man vill bromsa med någon effekt att tala om.

          Min poäng var att skillnaden i delta man ser stad vs landsväg mellan fossilbilar och elbilar till stor del består av att elbilen kan ta tillvara på energin vid inbromsningar. Plugin-hybrider och till viss del vanliga hybrider råder bot på det.

  • AndOne

    En annan ide vore ju att man kunde laborera med en egendefinierad förbrukning. Om jag kunde få fram en beräknad räckvidd i skärmen baserat på tex 230kW/km så skulle jag använda den funktionaliteten. Kunde man knappa in två värden vore det ännu bättre.

  • Top 12

    Jag har 8 mil motorväg till jobbet. Jag klickar alltid in Work och ser om datorn räknar ut en omväg för trafikolyckor eller vägarbete. Samma procedur fast Home knappen när jag skall hem. Än har den inte haft fel, så tråkigt att sitta i kö. Kör hellre en stor omväg och än så länge har datorn inte räknat fel på räckvidden.

  • Håkan Öqvist

    Varför inte koppla data som beräknas på förarens vanligaste resor (i fordonet genererad data) till en app presenterad i instrument/skärm och en app i mobilen. Den appen är då användbar innan man tex. planerar längre resor. Dessutom kan man då laborera med fler värden som signaturen ”AndOne” nämnde.

  • Filip

    Tycker att det är ett grymt bra förslag

  • Johannes Carlsson

    Alltså bilar och motorcyklar brukar basera range beroende på vad du förbrukat senaste tiden. Om jag buskör så sjunker räckvidden vid nästa fulltank.