Världens billigaste elbil ORA R1

ORA_R1

Tycker du att elbilar är för dyra ska du kasta ett öga på kinesiska ORA R1 som just nu är världens billigaste elbil.

Till skillnad från Renault Twizy och liknande konstiga elfordon är ORA R1 en riktig bil, inte en elmopedbil eller fyrhjuling. Den har fyra sittplatser, en ordentlig kaross, luftkonditionering, ljudanläggning, krockkuddar med mera.

I Kina kostar ORA R1 från 114,800 Yuan innan subventioner, vilket omräknat blir 157,000 svenska kronor. Lägg på moms och frakt så hamnar man runt 210,000 kronor. Efter avdragen elbilsbonus skulle även svenska slutpriset bli runt 157,000 kronor igen om den såldes i Sverige – bonuset skulle precis täcka moms och frakt. (Faktum är att ORA R1 är så billig så den kan inte få full 60,000 i elbilsbonus – det finns en klausul som begränsar elbilsbonus till max 25% av bilens pris. Så på en elbil som kostar 210 tusen kronor kan man bara få 52,500 kronor elbilsbonus.)

OR1_instr

Vad skulle man då få för dessa 157 tusen kronor? En elbil med hela 33 kWh batterier och 35 mils NEDC räckvidd. I verkliga världen kan bilen nog komma 20 mil utan större problem på en laddning. Batterikapacitet och räckvidd som för en 2017 års Nissan Leaf alltså! ORA R1 har Typ2 ladduttag, en 3.3 kW ombordladdare och kan även snabbladdas via ett GB/T ladduttag.

R1_int

Mittskärmen bjuder på både Internetradio, navigation och röststyrning (man säger bara “hello ORA”). Det finns även mobilapp som kan kontrollera bilens laddnivå etc från telefonen. Bilens mjukvara kan även uppdateras, dock inte online utan man laddar ner senaste mjukvaruversionen från tillverkarens sajt till en minnessticka som därefter ansluts till bilens USB uttag.

ORA_backseat

Bilen är fyrsitsig, baksätena verkar vara helt OK för en blott 350 cm lång bil och bagageutrymme… finns.

Hela bilen andas söt retro-känsla. ORA R1 är gullig och bullig med designade strålkastare och bromsljus. Nosen påminner inte så lite om Hondas hyllade koncept-elbil Urban EV. Vilken målgrupp bilen vänder sig till avslöjas nog av att extra utrustningspaketet med lättmetallfälgar och tvåtonslack heter “godess edition”.

OR1_RND

Startknapp, och back-, neutral- och fram-knappar. Mer behövs inte för att få en enkel, lättfattlig förarmiljö. Varför envisas så många elbilar fortfarande med låtsas-växelspakar?

Kom igen nu? En så billig elbil med rejäl batteri och räckvidd? Vad är haken? Vilka nackdelar har den? Tja, för det första även om tillverkaren skryter om hur krocksäker bilen är, så har ingen testhus krocktestat den. Dessutom har tillverkaren kanske inte snålat på batterierna – men däremot tyvärr på elmotorn. ORA R1 har bara 47 hästkrafter, toppfarten är därför begränsad till endast 102 km/h. Kunde de inte smockat in en lite-lite större motor för säg tiotusen kronor extra så man skulle haft chans få lite fortkörningsböter på motorväg också?

Men ORA R1 är alltså världens billigaste elbil. Just nu. Utvecklingen går dock snabbt och det finns flera andra bilar på ritbordet som vill ta över den titeln – och flera andra elbilar som erbjuder bättre prestanda för endast några tusenlappar mer. Det finns även ett antal ännu billigare elmopedbilar som dock är mer begränsade i användningsområde.

Vill du veta mer om ORA R1 kan du titta på nedan videoklipp om den – även om vi villigt erkänner att det killen säger är rena kinesiskan:

Om någon skulle vara galen nog att sätta upp en generalagentur och börja sälja bilarna i Sverige för dryga 150 tusen kronor efter elbilsbonus… tror du ORA R1 skulle bli en succé? Den är ju svårslagen ekonomiskt för jobbpendling och vardagsbil. Vad tycker du? Skriv din mening i kommentarfältet nedan!

 


TCS två år sedan: Världens bäst säljande elbil

Världens bäst säljande elbil 2017 var BAIC BJEV EC180. Va? Har du aldrig ens hört talas om den? Kan bero på att den såldes bara i Kina.

(Fast 2018 års bäst säljande elbil har du nog hört talas mer om.)

Tagged . Bookmark the permalink.