Växeln i Model S

motor

Efter våra tidigare artiklar om Tesla Model S elmotor och växelriktare så låt oss ta en titt på växeln som sitter mittemellan dessa två silvercylindrar.

- Vänta nu! Tesla Model S har ingen växellåda! utbrister de som vet en del om elbilar.

- Vänta nu! Har Tesla Model S ingen växellåda?! utbrister de uppvuxna med fossilbilar.

Har Tesla Model S en växellåda eller inte? Både nja och nej. Nej, Tesla Model S har ingen växellåda med olika växlar man kan välja mellan. Men nja, Tesla Model S har i alla fall en fast utväxling mellan elmotorn och bakaxeln (med 9.73:1 ratio). Elmotorer snurrar med så höga varvtal att alla elbilar har någon form av fast utväxling mellan motorn och hjulen.

Fossilmotorer har ork och kraft bara inom ett smalt varvtalsområde. Vid låga varvtal kan man inte belasta motorn för då stannar den – ett misstag de som övningskör snabbt lär sig. Och varvar man motorn för mycket kan den skadas. Fossilmotorer måste ha växellådor för att kunna ha vettig varvtal på motorn vid olika hastigheter – ett varvtal där den kan leverera kraft. Elmotorer å andra sidan har full kraft även vid väldigt låga varvtal och kan jagas upp i väldigt höga varvtal utan att skadas. Därför behöver inte elbilar några justerbara växlar.

Att Tesla Model S inte har någon växellåda innebär att man aldrig behöver växla den. Växellådan är inte automatisk (som fortfarande behöver växla, om än datorstyrt) utan fast – vad du än gör med bilen behöver den aldrig växla. Det resulterar i blixtsnabba omkörningar (behöver aldrig växla ner) och uppnåeliga 0-100 km/h accelerationssiffror.

Accelerationssiffran som uppges för en fossilbil är ju bara några siffror på ett papper. I bästa fall (om det inte är rena fantasisiffror) betyder de att bilen lyckades en gång accelerera så snabbt, när The Stig körde den, med grav hemlängtan och medvind, och han lyckades pricka in växlingarna vid exakt rätt tillfälle. Du har inte en chans att kunna få samma accelerationssiffror när du försöker vid nåt rödljus. Med Tesla Model S är det annorlunda. De 4,4 sekunder det uppges 0-100 km/h ta kan man uppnå när som helst själv när man trampar gasen i botten (och vägbanan är torr). Det krävs inget trolleri med växelspaken/paddlar för att få till en spektakulär acceleration. Gång på gång. Man tappar inga tiondelar av att växla fel – för det finns inga växlar att växla. Vem som helst kan bli The Stig.

Men det handlar inte bara om att utklassa fossilbilar med på pappret samma acceleration. Hur många gånger har du hamnat i trafikfarliga situationer för att du hade fel växel i? Försöker accelerera bara för att inse att du har fel växel i, får inte kraften du behöver för en omkörning till exempel. Eller en automatväxel som inte förstår att du helst vill öka farten just nu på en gång, inte om en stund? Med Tesla Model S kan det garanterat aldrig hända.

Backen läggs också i helt elektroniskt – man vänder helt enkelt på faserna till motorn så den börjar snurra baklänges. Rent teoretiskt skulle man kunna backa en Model S lika snabbt som den kan köras framlänges. Som tur är la dock ingenjörerna hos Tesla in en mjukvarubegränsning av hur snabbt man kan backa.

Det är verkligen tre revolutionerande nyheter på rad som Tesla Model S har över sin bakaxel.

 

 

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Pingback: Kvarnen - Tesla Club Sweden

  • 68mange

    Varför är den inte typ ‘tvåväxlad’. Ju högre varvtalet är så ökar ju strömuttaget från batterierna.
    För att driva en modern bensinbil (för enkelhetens skull säger vi att den har ca 35% i verkningsgrad) i ca 100km/h så behövs det ungefär 40-55kW. Teslan har ca 70% i verkningsgrad – dvs ungefär dubbelt upp – och behöver sålunda runt 20-22kW för att kunna hålla 100km/h.
    Med en växellåda, så skulle det gå att minska motorvarvet, och med det förlänga räckvidden. Detta gäller ALLA elbilar. Eftersom vridmomentet är på topp direkt – och linjärt – så hade det varit ett utmärkt alternativ.
    Varför det inte görs har jag ingen aning om, men det gör ju att bilen blir (ytterligare) dyrare.
    Någon som vet mer ?