Vi har polisanmält Trafikverket för diskriminering

ejskylt4

Tesla Club Sweden tillsammans med Elbil Sverige har igår polisanmält Trafikverket för diskriminering.

Vi elbilister känner oss diskriminerade att inte kunna få samma information som övriga bilister om var vi kan hitta för oss nödvändiga anläggningar. Bilister med bensin- och dieselbilar kan hitta närmsta bensinstation genom att följa skyltar som leder dem rätt. Elbilister förnekas av Trafikverket liknande skyltning som skulle leda oss rätt till snabbladdare. En klar fall av diskriminering anser vi.

Trafikverket har när vi kontaktat dem hänvisat till ändrade regler som Transportstyrelsen infört år 2007. De skyltar som visar vägen till bensinstationer sattes upp före år 2007, när Sveriges bensinstations-infrastruktur byggdes upp. Nu när en ny infrastruktur håller på att byggas upp hänvisar Trafikverket till ändrade förordningar. Det spelar dock ingen roll anser vi, på grund av två orsaker.

Dels anser Transportstyrelsen själva att dagens förordningar ger full möjlighet att skylta till snabbladdare, enligt SVT Nyheter. Vi har fått liknande information när vi själva kontaktat Transportstyrelsen.

Dels kan man inte gömma sig bakom gamla lagar och förordningar för att försvara diskrimineringen. Lika lite som man till exempel kan hänvisa till gamla lagar från 1800-talet för att försvara diskriminering av etniska minoriteter.

Oberoende av påstådda anledningar, oberoende av tekniska lösningar som föreslås som alternativ är själva diskrimineringen i sig ett faktum anser vi.

För att betona sakens allvar har vi därför polisanmält myndigheten som diskriminerar oss elbilister.

Nu förväntar vi oss svar från Transportstyrelsen hur de försvarar sin diskriminering. Och framför allt vad de tänker göra åt saken.

 

EDIT kl 14:35: Trafikverket har gått ut och hävdar att de godkänner fler ansökningar om skyltning än de avslår. Detta naturligtvis för att de redan muntligen avslår förfrågningar innan folk ens har lämnat in skriftliga ansökningar. Som i fallet i Smedjebacken. Lätt att fixa statistik så.

 

Vi konstaterar även att förordningen VVFS 2007: 305 från Transportstyrelsen är från år 2007, med en revidering  TSFS 2010:172 år 2010. Skylten för laddstationer kom år 2011 och därför nämns den över huvud taget inte i texterna. Man får använda övriga, allmänna paragrafer för att komma till konklusion. Vi ser att till exempel skylten för komprimerad naturgas CNG har en egen paragraf i förordningen och skulle önska att även skylten för elbilsladdning fick en liknande behandling i nästa revidering av förordningen.

 

Vi anser att snabbladdare skall få samma skyltning som bensinstationer. Ingen ska tvingas till att studera kartor innan de kan ge sig av på en långfärd med sin elbil. Precis som bensinstationer är inte snabbladdare målet för någon resa, endast ett sätt att kunna komma vidare. Ingen tvingas memorera gatuadresser till bensinstationer innan hen ska ut och resa med sin bensinbil – varför ska elbilister behöva göra det? Däremot ställer vi inte samma krav på destinationsladdare, som mest är en service på ett ställe vi ändå skulle ha besökt. EU definierar snabbladdare som likströmsladdare med över 22 kW effekt.

 


 

Polisen avskrev naturligtvis vår anmälan på en gång, vilket var väntat. Det var endast en symbolhandling från vår sida för att uttrycka vårt missnöje.

 

Centerpartiets energipolitiska talesperson Rickard Nordin kommer kalla infrastrukturministern till riksdagen i en interpellation för att få svar på vad regeringen ska göra för att styra upp situationen.

 

SVTomröstningSkyltar

SVT Nyheter Dalarna frågade tittarna på sin hemsida ”ska det vara tillåtet att sätta upp skyltar för laddstationer?”. 90% av de nära 11,000 personer som hittills hade röstat har röstat JA på frågan.

 

Läs mer: Nej till vägskyltar till laddstationer

Pressmeddelandet om polisanmälningen: Tesla Club Sweden och Elbil Sverige har polisanmält Trafikverket på grund av diskriminering

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Elputte

    Bra initiativ i alla fall. Tack för all tid du lägger ner. Hoppas det händer något framöver. Framöver kommer säkert om inte annat bensinstationerna att tvingas erbjuda snabbladdning.

  • Eldaria

    Däremot så funderar jag på vad kriteriet ska vara. Det ger ju inte så mycket mening att sätta upp en skylt för Teslas Super charger, då det bara är en begränsad grupp som kan använda dem. Därmot den som EU valde (CCS), visserligen via lobbying, att vara standard, bör ha en skylt.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Dokumentet som styr skyltningen, ”VVFS 2007:305 Vägverkets föreskrifter om vägmärken och andra anordningar” säger tydligt i 11 kap 1 § att ”Lokaliseringsmärken för upplysning om serviceanläggningar m.m. får endast sättas upp för vägvisning till anläggning som är tillgänglig för allmänheten.”
      Alltså får man inte skylta till Teslas Superchargers.
      Vilket är helt OK. Skulle bara ställa till besvär för andra elbilister som följer skyltningen.

  • Mocke

    Håller förvisso med att skyltning skall ske när det är något betydligt, som [extrem]snabbladdare
    Att skylta med semisnabbladdare som inte är mer än ett motorvärmaruttag är tveksamt.
    SuC är ju bara (i nuläget) till Teslas märke. Däremot sätter kommunen upp en plats dedikerad för laddning (ex i detaljplan) så finns det en anledning att skylta till den (även om det bara är semisnabbladdare och en SuC station)

  • MikeL

    Det som borde ske är att alla bensinmackar skaffar laddare och att den enda skylt som är relevant är en generell ”personbilsservice”-skylt.

  • G F

    Varför inte helt enkelt klistra över alla tusentals drivmedels skyltar om de inte tillhandahåller en snabbladdare?
    För den skylten heter inte ”bensinmack” utan just drivmedel och i så fall ska alla kunna tanka där, även vi!!!!
    Annars är drivmedelsskylten ett falsarium.

  • Mattias Wingstedt

    Vore guld om ”tillgänglig för allmänheten” tolkas som tillgänglig utan några speciella abonnemang med egna kort.

  • Oscar Karlsson

    Nog för att det är dåligt att ej ha möjlighet att skylta för Publika Laddstationen som det är, men det är lågt att kalla det ”diskriminering”, ett av Sveriges mest överanvända ord.

    Nog för att Sverige behöver fler laddstationer (och skyltning därefter), men att kalla det diskriminering är bara att skrika efter oförtjänt uppmärksamhet samt att överanvända ett redan överanvänt ord.

    Ska skyltningen för laddstationer förbättras? Ja!
    Är det ”diskriminering” i dagsläget? Nej!

    Be Transport styrelsen snällt, tjata på transportstyrelsen, gnäll öppet på Facebook på dem, skriv insändare om dem, men kalla det INTE för diskriminering!
    Då kommer en stor mängd människor att sluta ta er på allvar och det vill vi väl inte?

  • ChriserS
  • ChriserS

    De kryper till korset. ;)

  • Mikael Kwarnmark

    Många skyltar blir det:) Räkna med att det kommer att gå från att leta nål i en höstack till att leta i en nåldyna! Tror dessutom att alla riktiga elbilar (dit räknas inte bastarderna som de kallar hybrider med ägare som inte ens vet var de har laddkabeln) hittar själv till närmaste laddställe om det kniper. Dessutom behövs det intelligent vägledning till en laddstation. Inte mycket hjälpt av en dum skylt till ett laddställe som är upptaget.