Vinter på D

Vintervag

Hur bra är Tesla Model P85D på vinterväglag? Ger fyrhjulsdriften några andra fördelar än “insane” acceleration? Förbättras även vintervägegenskaperna?

Användaren Cottonwood på teslamotorsclub.com är lycklig ägare av både en P85 och en P85D och bor i snöiga Colorado i USA, så han kunde jämföra:

P85D vs P85

Vägen bilarna testades på var is med pudersnö på – det var svårt att gå på den utan att halka. P85 körde han med Hakka 7 dubbdäck, P85D med Hakka R2 dubblösa. Full gas upp till 30 km/h sedan full broms. Han mätte accelerationen med iPhone appen Motion Data Logger och gjorde ovanstående diagram av datat.

Som synes accelererar P85D dubbelt så snabbt som P85 även på isigt vinterväglag, men inbromsningen är ungefär detsamma. (Vilket är fördel P85D, för P85 hade ju dubbdäck.)

Båda bilarnas antispinnsystem tog nån tiondels sekund att gripa in i början av accelerationskurvan, och ökade sedan gradvis på styrkan. Både antispinn och ABS systemen verkar arbeta med 0.3-0.6 sekunders pulseringar.

Användaren Denarius visar Model S P85D-s utmärkta vinteregenskaper på ett lite annorlunda sätt: lägg märke till alla andra fastkörda bilar medan han tyst glider förbi dem 🙂

 


Motormassan

Ni som besöker Motormässan i Älvsjö: passa på att titta på Teslas monter där!

 


TCS ett år sedan: Teslamyter

För ett år sedan skrev vi om de myterna som finns kring Tesla Motors. Nej, inte de vanliga elbilsmyterna, utan de lite mer specifikt om Tesla: att den bildades av Elon Musk, att Model S är deras första bil, att Roadstern vad en Lotus Elise med elmotor, att de använder vanliga laptopbatterier i sina bilar, att de har generalagent i Sverige? Hur är det egentligen?

 

 

 

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.