Volvo V60 D6 vs Tesla Model S

När väl Tesla Model S släpps i Sverige kommer den otvivelaktigt jämföras med en annan elbil om och om igen. Nej, inte Nissan Leaf, utan Sveriges stolthet Volvo V60 D6.

Volvo V60 D6 är en plug-in Hybrid som klarar att åka upp till 50 km på eldrift, därefter kan den åka upp till 850 km till med sin dieselmotor. Den kostar från ca 524 000 kronor. Medan gemene man aldrig har hört talas om bilen, så existerar den faktiskt, och säljs över förväntan, mest till företagskunder.

Jämförelsen haltar, iom att Volvo V60 D6 är en hybrid med både el- och dieselmotor, så den snarare liknar en Chevrolet Volt, eller Opel Ampera, men iom att den kommer att jämföras med Tesla Model S är det lika bra vi gör det också.

Så hur klarar Tesla Model S jämförelsen med Volvo V60 D6?

Priset

Tesla Model S kommer i basutförande att kosta dryga 600 000 kronor i Sverige inkl moms. Modellen S85 med större batterier kommer kosta ca 700 000 kronor. Prestandamodellen från ca 800 000 kronor.

Volvo V60 D6 kostar från 524 000 kronor, men ska du ha en bil med utrustning motsvarande basmodellen av Tesla Model S måste du köpa tillval som tex backkamera, internetanslutning, mm mm. Räknar man in de tillvalen i priset kommer Volvo V60 D6 att kosta ca 600 000 kronor.

Priset är alltså fullt jämförbart mellan de två modellerna.

Prestanda

Volvo V60 D6 har imponerande prestanda för en Volvo: genom att använda både el- och dieselmotorn tillsammans kan den accelerera 0-100 på 6.1 sekunder.

Basmodellen av Tesla Model S accelererar 0-100 på 6.2 sekunder utan att bränna några dinosaurier. S85 modellen på 5.6 sekunder. Prestandamodellen på 4.4 sekunder.

Så acceleration är på pappret fullt jämförbart mellan de två.

Men.

Volvos acceleration är ett framräknat teoretiskt värde, som uppnås endast om du lyckas växla växlarna exakt på hundradels sekunden när, under de 6 sekunderna bilen ska accelerera. Är du lite sen i någon växling får du genast mycket sämre värden.

Tesla Model S har inga växlar. Varje gång du trampar pedalen i botten får du samma 6.2-sekunders acceleration. Och vill du ha bättre drag kan du köpa snabbare modeller. För Volvo är modellen V60 D6 top-of-the-line.

Räckvidd

Tesla Model S har 370 km räckvidd på sin basmodell. Modellen S85 ökar räckvidden till 480 km.

Volvo V60 D6 har 50 km räckvidd på ren eldrift. Sedan startas dess dieselmotor för fortsatt färd. Med fulladdade batterier och full dieseltank kan den komma upp till 900 km.

Här blir jämförelsen lite äpplen och päron, men Volvon har onekligen längre räckvidd, även om den ”fuskar” och bränner både en och annan dinosaurie för att nå dit.

Efter de 900 kilometrarna måste dock Volvon tankas för dyra hundralappar för att kunna köra vidare. Tesla Model S kan laddas gratis vid en Supercharger.

Krocksäkerhet

Volvo har byggt mycket av sitt image på att bygga krocksäkra bilar. Och Volvo V60 D6 är också en enastående krocksäker bil som fick fem stjärnor av NHTSA. Men Tesla har lyckats med att göra den säkraste bilen NHTSA någonsin har testat – överlägset Volvobilarna också.

Komfort, utseende

Båda bilarna är väldigt bekväma. Tesla Model S kommer däremot aldrig att starta någon dieselmotor med dess ljud, lukt och vibrationer, så den erbjuder en tystare och behagligare färd.

Volvo V60 D6 vi jämfört här kostar ca 600 000 kronor – och ser ut som en vanlig Volvo V60 som kostar från 249 000 kronor.

Tesla Model S kostar från ca 600 000 kronor – och liknar bilar som tex Aston Martin Rapide S för dryga 2 miljoner kronor.

Tesla_Aston Martin

Övrigt

Volvo V60 D6 är fyrhjulsdriven. Något som Tesla inte erbjuder än, eventuellt nästa år. Volvon kör dock både el- och dieselmotorn när den kör fyrhjulsdrift. Model S kommer att erbjuda 100% eldriven fyrhjulsdrift.

Tesla är ständigt uppkopplad till Internet och laddar ner uppgraderingar med nya funktioner därifrån. Volvo erbjuder en blek kopia av Internetanslutningen (som tillval), men nya uppgraderingar kräver verkstadsbesök.

Volvo V60 D6 har dragkrok som tillval. Tesla erbjuder inget dragkrok till Model S, det finns dock att köpa från tredje parts leverantörer.

Så vem vinner?

Som vanligt är det konsumenten som avgör i slutändan. Det finns ingen solklar vinnare. I vissa grenar vinner Teslan, i andra är det Volvon som briljerar.

Men efter denna snabba jämförelse kan vi åtminstone konstatera att bilarna är jämförbara.

 

 

 

Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.
  • Electric Propulsion

    Ett viktig skillnad vad gäller ägandet av Volvo V60 D6 och Tesla S är förmånsvärdet. För en 2013 års modell av Volvo V60 enklaste modell (utan tillägg för utrustning) blir förmånsvärdet 3216kr/mån, mot för en Tesla S 2241kr/mån (60kWh) alternativt 2675kr/mån (85kWh).

    Då det gäller accelerationen får jag protestera lite mot argumentationen kring växlingen, då Volvon har en automatlåda. I läge ”Sport” (det körläge som ger maxeffekt från både förbränningsmotor och eldrivlina) aktiveras en mycket aggressiv växlingsautomatik som ger mycket upprepningsbar prestanda varje acceleration.

    Fyrhjulsdriften är ju en fördel för Volvon, dock ska tilläggas att bidraget från den elektriska bakaxeln blir mycket lågt vid högre hastigheter.