Volvos sak är vår!

DalakullanLaddar

Alla svenska elbilister kan glädjas åt Volvos presentation av sin elbil i onsdags. Även de som inte har minsta lilla tanke på att köpa den.

För rent krasst är det så här: Sverige är Volvo-land. Och det kan inga kinesiska uppköp ändra på.

Undertecknad har i egenskap av president för Sveriges största elbilsklubb pratat med en och annan kommunpolitiker, kommuntjänsteman under årens lopp. Om elbilar och laddinfrastruktur. Många var småskeptiska, vissa rentav ointresserade. En vågade säga rent ut: “Vi kommer inte satsa på laddinfrastruktur förrän Volvo släppt en elbil.” (Och nej, det var inte nån kommun i Göteborgstrakten.)

Med ständigt minskande anslag var det få kommuner som hittills velat satsa på elbilar, tillverkade utomlands, köpta av miljonärer med klimatångest i storstäderna. (Ja jag är ironisk.)

Allt det där förändrades i onsdags kväll när Volvo äntligen visade upp sin första elbil.

Elbilen har nu rullat in i folkhemmet.

Det spelar ingen roll hur Volvos första elbil ser ut. Det spelar ingen roll hur bra den är. Det spelar ingen roll hur många som kommer tillverkas, hur många som kommer köpa dem. Det enda som spelar roll är att nu finns det en svensk elbil byggd av ett svenskt företag och svenskar kan nu bli arbetslösa om Sverige nu inte satsar på elbilar. Och nej, det spelar ingen som helst roll att bilen egentligen tillverkas i Belgien av ett kinesiskt ägt företag, det är en Volvo i alla fall. Och Volvo = Sverige, punkt.

Kommunerna får nu en helt annan legitimitet att börja satsa på laddinfrastruktur. Elbilister land och rike runt som stångat sig blodiga mot hyresvärdar och kommuner för att få till några sketna laddstolpar kan äntligen vädra morgonluft. För från och med nu är elbilar inte längre bara en konstig nymodighet – nu är de en del av folkhemmet Sverige.

Tagged , , . Bookmark the permalink.