#waitordrive

BMW har lanserat en reklamkampanj i USA där de försöker övertyga folk att istället för att förboka en Tesla Model 3 ska de köpa en BMW 330e laddhybrid. Då slipper de vänta i åratal utan kan köra bilen redan idag. De lanserade också ett hashtag #waitordrive på sociala medier som folk skulle kunna använda som referens till reklamkampanjen.

Reaktionen blev inte riktigt det de hoppats på. Klippen på YouTube blev nerröstade och de sociala medierna blev överösta med kommentarer från folk som hellre väntar.

Många frågade sig att om nu BMW menar att man inte ska vänta varför pusha för sin laddhybrid istället för deras elbil? BMW i3 har ju just blivit mer kompetent med större batteripack och längre räckvidd. Och om folk vill ha mer kan de ju köpa till räckviddsförlängande bensinmotor i REX-modellen.

För att förstå varför BMW just pushar för 3-serien i USA kan vi kasta ett öga på dess försäljningssiffror:

BMW3sales

BMW har haft ett ganska katastrofalt år för sin 3-serie i USA i år. Det beror nog mest mer på andra faktorer än Tesla Model 3 men all hjälp modellserien kan få är välkommet.

Man ska dessutom inte glömma att sånt här reklamformat kallas för ”bekräftelsereklam”. Den vänder sig faktiskt inte så mycket till förväntansfulla Teslaköpare utan till dem som redan köpt eller står redo att köpa en BMW. De ska känna att de har gjort ett bra val.

IMG_20160509_085043

Vi på Tesla Club Sweden har också dragit nytta av hajpen kring reklamfilmerna. Vi har twittrat till #waitordrive om vår fina dekal ”This car will do until I get my Tesla Model 3″ och fått så många intresserade så vi var tvungna att fixa en internationell shop där folk ska kunna köpa dekalen.

Tack för det BMW! :-)

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Elbilisten

    218 sålda bilar jämfört med hundratusentals inbetalda reservationsavgifter… Det går dåligt för 330e jämfört med i8. Och ännu sämre jämfört med i3. Jobbigt när kunderna vill ha något annat än det man tillverkar.

    http://insideevs.com/monthly-plug-in-sales-scorecard/

  • Fredrik_Gustavsson

    Kan tänkas att BMW tyckte 330e var en bil mer lik model 3 (dvs en bil som ser ut som en bil) istället för den monstrositet i3 är.

  • Daniel

    Alltså detta måste vara årets kalkonkampanj?

    Hur tänkte de här? Tesla ägarna har kört på snabbladdarna och BMW står själv kvar i ett nersläckt garage? Med en bil som är tveksam att ens prata om el. Med den korta el sträckan.. varför ens bemöda sig tänka el? Då kan man ju lika gärna köra fosil.

    Som grafen ovan visar att det står väl en hel del bilar osålda i bilhallarna.. Men det mest underhållande i reklamen är alla kommentarerna till den på YouTube. Gänget på Tesla lär ju vrida sig av skratt idag….

  • Top 12

    Ett steg bakåt ? nej tack BMW !
    i3 med 30kW är ett steg i rätt riktning och om ett år hoppas vi att den har 40kW och att man kan ladda med 120kW gratis, då börjar det likna något ! Men till dess står vi i kö för model3 och kör vidare med med våra model S som vi förhoppningsvis kommer att köra även efter 8 år och då kanske det blir ett batteribyte på dessa då lite gamla bilar.