Zoe får större batteri

Zoe-batteri

Renault har gått ut med en kundundersökning där de bla frågar hur mycket kunder skulle kunna tänka sig betala för ett dubbelt så stort batteri? Dagens Renault Zoe har ett 22 kWh stort batteripack som ger 240 km räckvidd enligt NEDC körcykeln – eller runt 15 mil i verkliga livet.

Kundundersökningen gäller ett dubbelt så stort batteri, kring 44 kWh som skulle ge 30 verkliga mil till ägarna. Enligt Renault skulle batteripacket ha samma dimensioner som dagens och kunna eftermonteras även i befintliga redan sålda Zoe bilar för €5,000.

För två år sedan rapporterade vi om en liknande undersökning Nissan hade inför lanseringen av nya Leaf med större batterier. Där pratades det dock aldrig om att kunna eftermontera större batteriet, trots att även i Nissans fall handlar det om exakt lika stora batteripack.

En Renault Zoe med 30 mils räckvidd för 50,000 kronor extra låter lockande… tills man inser att man ändå måste fortsätta betala månadshyra för batterierna! Renaults affärsmodell är att kunderna köper elbilen, men inte batterierna. Batterierna hyrs istället med en månadsavgift på mellan 799-1,239 kronor per månad beroende på körsträcka. Den batterihyran ska fortsätta betalas även efter batteriuppgraderingen enligt kundundersökningen.

Därmed uppstår frågan exakt vad köper man för €5,000? Halva batteriet? Fortsätter man hyra de gamla 22 kWh men äger de nya 22 kWh? Vad händer om man slutar betala hyran då? Eller är det endast monteringskostnaden? Väldigt dyrt i så fall. Inget sägs heller om månadshyran för större batteriet. Blir det samma som för dagens, eller högre? Eller hoppas Renault att det automatiskt löser sig, iom att hyran beror på körsträckan och med större batterier åker man ju längre? Renault svarar naturligtvis inte på frågor kring en sluten kundundersökning som de inte ens ville skulle blivit publikt känt.

Hur pass bra elbil är då en Zoe med 44 kWh batterier? Tyvärr ingen vidare. Även om många minns med nostalgi de första årsmodellerna av Zoe som hade Chameleon laddare som klarade ladda 43 kW trefas kan dagens Zoe endast laddas med 22 kW. Vilket skulle innebära laddtider på över 2 timmar vid långresor – batteriet kan laddas med 22 kW upp till ca 80% men därefter måste laddströmmen minskas för att skydda batterierna. Zoes största akilleshäl, att inte kunna snabbladdas med likström, blir extra besvärande med stora batterier. En Zoe med 44 kWh batterier kommer bli en bra elbil på resor upp till 30 mil men kombinationen stort batteri och ingen snabbladdning gör den olämplig på längre resor.

Vi får hoppas att kommande modellen av Zoe med 44 kWh batteri kommer inkludera möjlighet till CCS snabbladdning. Då blir bilen plötsligt mycket mer åtråvärd. Om sedan Renault överger sin konstiga policy att man inte kan köpa hela bilen utan måste hyra batterierna skulle det kunna likna nånting. Renault Zoe kostar idag från 215,900 kronor. Räknar man med att ett 44 kWh batteripack skulle kosta kring 130,000 kronor skulle alltså en Renault Zoe med 44 kWh batterier kosta kring 345,000 kronor – som en Nissan Leaf med knappt hälften så stora batterier. Skulle Renault lansera en sådan elbil idag skulle den bli en enorm hit! OM Renault utrustar den med möjlighet till snabbladdning. Och skippar sin löjliga batterihyra.

Läs gärna vår testkörning av Renault Zoe.

Har du en halvtimma över kan du titta på följande intressanta föreläsning om Renaults batteripack:

 


Förra månaden levererades det 24 Tesla Model S i Sverige, rapporterar BilSweden. Det höga dollarpriset har tyvärr lagt sordin över försäljningsvolymerna. Hittills i år har endast 274 Teslor levererats i Sverige – mot 290 under samma period i fjol. Priserna är dock på väg ner, och snart kommer de första Model X till Sverige så andra halvan av året kommer nog uppvisa helt annorlunda siffror.

Nissan hade levererat 77 Leaf i Maj, sammanlagt 440 bilar hittills i år vilket är ungefär som i fjol (436 bilar levererade jan-maj 2015). Renault däremot har en rejäl uppsving på sin Zoe, med 31 levererade bilar förra månaden, och sammanlagt 194 hittills i år – att jämföra med endast 90 stycken samma period i fjol.

Och med dagens nyhet om att befintliga Zoe-ägare kanske kan fördubbla sina bilars batterikapacitet i framtiden kan bilarna kanske bli ännu mer lockande.

 

Tagged . Bookmark the permalink.