Zzapp!

Tesla Roadster, möt Tesla spole.

Varför sammanfördes Nikola Teslas båda största uppfinningar, asynkrona växelströmsmotorn och högspänningstransformatorn på samma bild? Jo, för att ta reda på vad som händer när blixten slår ner i en elbil.

Skulle batterierna explodera? Eller laddas upp på bråkdelen av en sekund så mycket att man slapp ladda bilen i flera veckor framöver? Eller skulle bilen rentav förflytta sig till femte November 1955? ;-)

Man har ju lärt sig i skolan att när det åskar är det bra att söka skydd i bilen. Bilens metallkaross utgör en Faradays bur som gör att blixten åker runt de som sitter inuti och ner i marken, utan att skada dem.

Det som oftast inte berättas är att i verkliga livet så brukar man själv överleva åsknedslaget, men inte bilen. Oftast punkteras en eller flera av däcken, då blixten skapar en ljusbåge mellan fälgen och marken. (Vid demonstationer brukar de ha en jordfläta hängande från karossens undersida ner till marken för att få blixten att ta den vägen.) Bilarnas elsystem brukar slås ut, och i sällsynta fall kan bensintanken börja brinna (dock brinna bara – inte explodera). Det handlar om att överleva blixten – inte att sen köra iväg därifrån.

Så vad händer om blixten slår ner i en elbil då? Ungefär samma sak, faktiskt. Du som passagerare är lika skyddad inuti en elbil som i en fossilbil. För bilen går det också ungefär lika illa. Däcken kommer nog punkteras, och bilens elsystem slås ut.

Det är ingen risk att batterierna börjar brinna – men säkringar och elkretsar kring batterierna kommer nog skadas, och batterierna själva mår nog inte heller så bra efter en sådan spänningskyss.

Tagged . Bookmark the permalink.

Comments are closed.