Statistik: Postat av Dansson — 18 mar 2024 23:25
Statistik: Postat av Bjelke — 18 mar 2024 20:37
Ja, det är ju inte lovande.Lite OT men jag köpte just en Ryobi med "900 Nm".
Den är chanslös på att lossa Tesla 175 Nm...
Statistik: Postat av Legato — 18 mar 2024 18:55
Statistik: Postat av renes — 18 mar 2024 18:14
Statistik: Postat av Legato — 18 mar 2024 18:09
Statistik: Postat av renes — 18 mar 2024 17:37
Statistik: Postat av agehall — 18 mar 2024 16:30
Statistik: Postat av renes — 18 mar 2024 16:09
Nordiska vinterdäck på barmark eller blött under vinterhalvåret kräver en riktigt bra förare vid undanmanöver.Men är man inte lika duktig som du på att köra bil kan man behöva lite extra marginaler.Håller med (kört ca 8000mil Cross Climate 2 och är supernöjd -20 till +40). Viktigast är att anpassa avstånd och hastighet till väglag och sikt.Det är ett hett ämne så man kan få helt olika svar.Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).
Kör du lugnt, dvs inte buskör eller testar toppfart osv så tycker jag ni ska testa Michelin CrossClimate2 som åretruntdäck
Egenskaper
- går tyst
- mycket bra på vått underlag, vilket det ofta är i Sverige
- bra på torrt
- bra på snö
- ej bra på is (men det är bara dubbdäck bra på, men halt ändå)
- ner mot -15 funkar dom utmärkt, vet ej hur dom klarar kallare temperaturer.
- vet ej hur dom klarar +30 grader men räkna med lite längre bromssträcka då om någon bikini brud hoppar upp på vägen.
MVH
Statistik: Postat av Fredrik j — 17 mar 2024 15:11
Men är man inte lika duktig som du på att köra bil kan man behöva lite extra marginaler.Håller med (kört ca 8000mil Cross Climate 2 och är supernöjd -20 till +40). Viktigast är att anpassa avstånd och hastighet till väglag och sikt.Det är ett hett ämne så man kan få helt olika svar.Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).
Kör du lugnt, dvs inte buskör eller testar toppfart osv så tycker jag ni ska testa Michelin CrossClimate2 som åretruntdäck
Egenskaper
- går tyst
- mycket bra på vått underlag, vilket det ofta är i Sverige
- bra på torrt
- bra på snö
- ej bra på is (men det är bara dubbdäck bra på, men halt ändå)
- ner mot -15 funkar dom utmärkt, vet ej hur dom klarar kallare temperaturer.
- vet ej hur dom klarar +30 grader men räkna med lite längre bromssträcka då om någon bikini brud hoppar upp på vägen.
MVH
Statistik: Postat av Tellus — 17 mar 2024 12:33
Håller med (kört ca 8000mil Cross Climate 2 och är supernöjd -20 till +40). Viktigast är att anpassa avstånd och hastighet till väglag och sikt.Det är ett hett ämne så man kan få helt olika svar.Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).
Kör du lugnt, dvs inte buskör eller testar toppfart osv så tycker jag ni ska testa Michelin CrossClimate2 som åretruntdäck
Egenskaper
- går tyst
- mycket bra på vått underlag, vilket det ofta är i Sverige
- bra på torrt
- bra på snö
- ej bra på is (men det är bara dubbdäck bra på, men halt ändå)
- ner mot -15 funkar dom utmärkt, vet ej hur dom klarar kallare temperaturer.
- vet ej hur dom klarar +30 grader men räkna med lite längre bromssträcka då om någon bikini brud hoppar upp på vägen.
Statistik: Postat av Fredrik j — 17 mar 2024 08:51
Det är ett hett ämne så man kan få helt olika svar.Hej, jag blev Tesla ägare den 11 mars i år (som protest mot strejken!) med sommardäck (model Y long range) och tänkte köpa året runt däck till hösten. Jag läste den här tråden men fick inte riktigt svar om man kan rekommendera detta eller ej. Jag måste inte köra vid blixthalka och har också en buss i närheten. På min gamla Volvo hade jag dubbdäck. Men det irriterade mig varje vår och höst att byta. Därför hoppas jag att året runt däck är en lösning som passar mig. Vad tycker ni som har mer erfarenheter av bilar. Jag hade för flera år sedan en Volvo med året runt däck och var alltid nöjd med den tills jag flyttade till ett hus i skogen. Då var det besvärligt men nu har jag ett alternativ i byn, så hos vidrigt väder behöver jag inte köra dit. Jag var tacksam för råd.
P.S. Jag bor i Trollhättan kommun (Västra Götaland).
Statistik: Postat av NiklasTesla — 17 mar 2024 01:54
Känsligheten att de Ultra High Performance-däcken spricker gör nog ändå inte att de är hala i stark kyla. (Pga att snö och is har förhållandevis bra grepp i stark kyla.)At tire temperatures below 20F (-7°C) Michelin UHP Sport Summer tires may develop surface cracks in the upper sidewall and tread area if flexed. Do not use, roll, or drop MICHELIN UHP Sport Summer tires with temperatures below 20°F (-7°C). If the tires have been cooled to 20°F (-7°C) or less, let them warm up in a heated space to at least 40°F (5°C) before being installed or
Statistik: Postat av AAKEE — 16 mar 2024 23:32
Statistik: Postat av Fredrik j — 16 mar 2024 15:32