panikbromsningar, emergency lane departure boven?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

panikbromsningar, emergency lane departure boven?

Inlägg av infelicitas »

Jag ska börja med att säga att jag har panik/spökbromsningar i princip varje dag när jag kör. Men det är inga fel på bilen enligt tesla.

I måndags när jag skulle köra till jobbet så hade jag fått den senaste uppdateringen. Jag läste inte så noga, det brukar bara vara mest poänglös text i release notes (New arcade game! dog mode improved!). Men det stog något om Lane avoidance, jag tänkte inte mycket mer på det eftersom jag inte använder det. Men sen har jag läst lite mer på forumet under veckan och då bland annat om lane avoidance, vilket fick mig att fundera.

Vad är skillnaden egentligen mellan lane avoidance och emergency lane avoidance? De gör ju samma sak?

Jag provade och stänga av emergency lane avoidance igår innan hemfärd och det var en markant skillnad. Inga konstiga inbromsningar. Bilen kan fortfarande inte köra bra men jag slipper i alla fall bli förbannad på alla panikbromsningar.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: panikbromsningar, emergency lane departure boven?

Inlägg av Jeppe_E »

Såvitt jag vet så har vi inga emergency lanes i sverige, alltså filer för utryckningsfordon. Så funktionen tordes vara helt verkningslös i Sverige. Har väldigt svårt att tro att din upplevelse beror på att du stängde av funktionen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: panikbromsningar, emergency lane departure boven?

Inlägg av TiborBlomhall »

Emergency Lane Departure Avoidance har inget med räddningstjänst att göra:

Lane Departure Avoidance är en utökning av avåkningsvarnaren. När den märker att bilen håller på att driva utanför filen den färdas i, blinkersen är inte på och ingen håller i ratten varnar den föraren. Om man då inte tar tag i ratten styr den själv tillbaka bilen. Inträffar detta upprepade gånger saktar bilen ner till 20 km/h under hastighetsgränsen och slår på varningsljusen. Lane Departure Avoidance kan aktiveras och avaktiveras via bilens inställningar.

Emergency Lane Departure Avoidance är ungefär som ovan men är alltid aktiv. Den aktiveras och styr tillbaka bilen om dess kameror och sensorer detekterar att bilen håller på att driva över mot mötande trafik eller köra av vägen.

http://teslaclubsweden.se/auto-autopilot/
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: panikbromsningar, emergency lane departure boven?

Inlägg av infelicitas »

Nja, det som menas med funktionen enligt manualen är att bilen ska avvärja att du kör av vägen eller in i mötande körfält. Och det sker ju med styrning och broms på något sätt, men jag förstår inte hur eller vad den gör.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: panikbromsningar, emergency lane departure boven?

Inlägg av Jeppe_E »

Tack Tibor, då har jag fattat den funktionen helt fel. Vill minnas att jag läste om en diskussion där Teslan undvek att använda emergency lanes och blandade ihop det med detta.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar