Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Patrick2020
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2019 23:42

Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Patrick2020 »

Har en denna fråga som helt öppen. Då jag läst en hel del kring att vinterdäcken kan ge upphov till olika beteenden. Alltifrån "Skumpiga", "Svampiga", "Stötiga vid -15 grader" etc.
Jag har ännu inte fått min bil levererad ännu (Long range Model S100D). Kör rätt mycket per år i tjänsten och har ej heller velat beställa Tesla däcken. Då jag inte hört något alls av positiv upplevelse kring dem. Ingen som har berömt dem särskilt bra för Norrlands klimat/vägar.
Min fråga är vilka vinterdäck ska man köpa ? :roll:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Svenssons »

Ska du köra i norra Sverige så kommer nordiska vinterdäck passa misstänker jag. Själv har jag 19" Nokian Hakka R2 utan dubb som jag köpte från Tesla. Dessa däck är nog för mjuka för mig då jag främst kör i södra Sverige och på kontinenten. De har dock funkat bra för mig så förutom svampigheten jämfört med 22" sommardäck så kan jag inte klaga.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av metchristian »

Patrick2020 skrev:
Har en denna fråga som helt öppen. Då jag läst en hel del kring att vinterdäcken kan ge upphov till olika beteenden. Alltifrån "Skumpiga", "Svampiga", "Stötiga vid -15 grader" etc.
Jag har ännu inte fått min bil levererad ännu (Long range Model S100D). Kör rätt mycket per år i tjänsten och har ej heller velat beställa Tesla däcken. Då jag inte hört något alls av positiv upplevelse kring dem. Ingen som har berömt dem särskilt bra för Norrlands klimat/vägar.
Min fråga är vilka vinterdäck ska man köpa ? :roll:
Bor man norr om gävle bör man ha nordiska, däck är relativt personlig upplevelse och uppfattning men min uppfattning efter 17års erfarenhet av biluthyrning..europeiska är bättre än nordiska på slask än ”riktig” vinter obs endast personlig uppfattning däremot håller jag med många att dubbfritt är bättre oxå med tanke på motorstyrkan. Med det sagt självmord av mig och någon annan att säga exakt vad som är bäst: någon kanske tycker conti är svampiga eller tvärtom än Nokia och andra tycker Nokia är det. enklaste svaret: helt enkelt skit i va andra tycker o skaffa en egen uppfattning. Sen det som är bra med forumet här är att folk kan säga om deras erfarenheter men som sagt det du tycker är svampigt kanske en annan tycker är ok.. men kan ge en vägledning i all fall.
Användarvisningsbild
Patrick2020
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2019 23:42

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Patrick2020 »

Tack för Era kommentarer. Det är lite knepigt med däck, då jag kör ca 4000 mil / år i tjänsten, så blir det ganska väsentligt vilka däck som går bäst i Norra Sverige. -"Dubbfritt" var en god idé. Aldrig prövat på dessa typer av däck, men kan ju vara en lösning i Nordiskt utförande..
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Leo »

Svampiga Hakka kan delvis avhjälpas med lite högre däckstryck.

Hade själv Conti CVC6 (dubbfria och föregångaren till CVC7) på vår bakhjulsdrivna P85. Funkade klockrent tycker jag.

Är själv från Umeå. Dubbdäck är ju överlägset på blankis och vattuhalka. Men på mer traditionellt norrländskt vinterväglag på de stora vägarna är dubbfria riktigt bra. Är själv förvånad över greppet vintertid (åker tex till Tärnaby varje påsk)

Dubbdäcken har väl egentligen 2 konkreta nackdelar.

1 ljudnivå. Teslan är inte så märkvärdigt tyst från början. Mer Passat än V70/90 om vi säger så.

2 väggrepp vi barmark/asfalt där dubben kan ge aningens sämre grepp som jag förstår det.

Har själv sen många år tröttnat på dubbrasslet då vi sen länge bor i Stockholmstrakten. Så numera är det i princip alltid dubbfritt vi väljer.

Gäller det däremot en väldigt ”tyst bil”. Tex en Sharan, V90, A6, E-klass, 5-Serien eller liknande så skulle jag nog ändå överväga dubbat om jag bodde kvar i Norrland.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Verdi »

metchristian skrev:
Patrick2020 skrev:
Har en denna fråga som helt öppen. Då jag läst en hel del kring att vinterdäcken kan ge upphov till olika beteenden. Alltifrån "Skumpiga", "Svampiga", "Stötiga vid -15 grader" etc.
Jag har ännu inte fått min bil levererad ännu (Long range Model S100D). Kör rätt mycket per år i tjänsten och har ej heller velat beställa Tesla däcken. Då jag inte hört något alls av positiv upplevelse kring dem. Ingen som har berömt dem särskilt bra för Norrlands klimat/vägar.
Min fråga är vilka vinterdäck ska man köpa ? :roll:
Bor man norr om gävle bör man ha nordiska, däck är relativt personlig upplevelse och uppfattning men min uppfattning efter 17års erfarenhet av biluthyrning..europeiska är bättre än nordiska på slask än ”riktig” vinter obs endast personlig uppfattning däremot håller jag med många att dubbfritt är bättre oxå med tanke på motorstyrkan. Med det sagt självmord av mig och någon annan att säga exakt vad som är bäst: någon kanske tycker conti är svampiga eller tvärtom än Nokia och andra tycker Nokia är det. enklaste svaret: helt enkelt skit i va andra tycker o skaffa en egen uppfattning. Sen det som är bra med forumet här är att folk kan säga om deras erfarenheter men som sagt det du tycker är svampigt kanske en annan tycker är ok.. men kan ge en vägledning i all fall.
Bor man inte i Skåne, på Gotland eller på västkusten så ska man ha nordiska. Absolut här i Mälardalen där det ofta är runt nollan och det lätt blir isigt och glashalt.

Jag kör i år på Goodyear UltraGrip Ice 2 och de ska vara något mindre svampiga än Nokian och Conti men å andra sidan lite sämre på is. De är nordiska men på gränsen för mig. Är det isigt så är de riktigt hala.
Verdi

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Verdi »

Leo skrev:
Svampiga Hakka kan delvis avhjälpas med lite högre däckstryck.

Hade själv Conti CVC6 (dubbfria och föregångaren till CVC7) på vår bakhjulsdrivna P85. Funkade klockrent tycker jag.

Är själv från Umeå. Dubbdäck är ju överlägset på blankis och vattuhalka. Men på mer traditionellt norrländskt vinterväglag på de stora vägarna är dubbfria riktigt bra. Är själv förvånad över greppet vintertid (åker tex till Tärnaby varje påsk)

Dubbdäcken har väl egentligen 2 konkreta nackdelar.

1 ljudnivå. Teslan är inte så märkvärdigt tyst från början. Mer Passat än V70/90 om vi säger så.

2 väggrepp vi barmark/asfalt där dubben kan ge aningens sämre grepp som jag förstår det.

Har själv sen många år tröttnat på dubbrasslet då vi sen länge bor i Stockholmstrakten. Så numera är det i princip alltid dubbfritt vi väljer.

Gäller det däremot en väldigt ”tyst bil”. Tex en Sharan, V90, A6, E-klass, 5-Serien eller liknande så skulle jag nog ändå överväga dubbat om jag bodde kvar i Norrland.

Fast högre däcktryck måste försämra vinteregenskaperna. Blir det isigt på vägen blir det lätt skrovligt och ojämnt. Gäller att däcket klarar av att hantera de ojämnheterna också.

Vad gäller barmark så är dubbade däck bättre än nordiska friktionsdäck. Detta eftersom dubbdäck kan tillåta sig ha en lite hårdare gummiblandning/stabilare klackar då de inte förlitar sig helt på sajpningar och mönstret för att få grepp.

Ironiskt nog så är dubbfria nordiska klockrena där det är riktig vinter. Svagheterna vad gäller underkylt regn, våt och torr asfalt osv märks inte lika mycket där. Jag hade inte tvekat på att välja dubbfritt i Norrland. Är nästan värre här där det fryser och tinar om vartannat.
Användarvisningsbild
Patrick2020
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2019 23:42

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Patrick2020 »

Tack Verdi för bra summering! Ha en fin dag !
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av metchristian »

Verdi skrev:
Leo skrev:
Svampiga Hakka kan delvis avhjälpas med lite högre däckstryck.

Hade själv Conti CVC6 (dubbfria och föregångaren till CVC7) på vår bakhjulsdrivna P85. Funkade klockrent tycker jag.

Är själv från Umeå. Dubbdäck är ju överlägset på blankis och vattuhalka. Men på mer traditionellt norrländskt vinterväglag på de stora vägarna är dubbfria riktigt bra. Är själv förvånad över greppet vintertid (åker tex till Tärnaby varje påsk)

Dubbdäcken har väl egentligen 2 konkreta nackdelar.

1 ljudnivå. Teslan är inte så märkvärdigt tyst från början. Mer Passat än V70/90 om vi säger så.

2 väggrepp vi barmark/asfalt där dubben kan ge aningens sämre grepp som jag förstår det.

Har själv sen många år tröttnat på dubbrasslet då vi sen länge bor i Stockholmstrakten. Så numera är det i princip alltid dubbfritt vi väljer.

Gäller det däremot en väldigt ”tyst bil”. Tex en Sharan, V90, A6, E-klass, 5-Serien eller liknande så skulle jag nog ändå överväga dubbat om jag bodde kvar i Norrland.

Fast högre däcktryck måste försämra vinteregenskaperna. Blir det isigt på vägen blir det lätt skrovligt och ojämnt. Gäller att däcket klarar av att hantera de ojämnheterna också.

Vad gäller barmark så är dubbade däck bättre än nordiska friktionsdäck. Detta eftersom dubbdäck kan tillåta sig ha en lite hårdare gummiblandning/stabilare klackar då de inte förlitar sig helt på sajpningar och mönstret för att få grepp.

Ironiskt nog så är dubbfria nordiska klockrena där det är riktig vinter. Svagheterna vad gäller underkylt regn, våt och torr asfalt osv märks inte lika mycket där. Jag hade inte tvekat på att välja dubbfritt i Norrland. Är nästan värre här där det fryser och tinar om vartannat.
Kommer aldrig någonsin sätta på dubbade igen! Finns bara en viktig regel! Anpassa hastigheten! På barmark är dubb det sämsta man kan ha... framför allt när man kört mkt BMW. Liten sketen 1serie med dubb så blinkar esp lampan konstant vid barmark körning.. med dubb så blir bilen så svajiga i styrningen pga dubben höjer ju upp däcken någon mm från marken.. jag bor i nord uppland.
Verdi

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Verdi »

metchristian skrev:
Kommer aldrig någonsin sätta på dubbade igen! Finns bara en viktig regel! Anpassa hastigheten! På barmark är dubb det sämsta man kan ha... framför allt när man kört mkt BMW. Liten sketen 1serie med dubb så blinkar esp lampan konstant vid barmark körning.. med dubb så blir bilen så svajiga i styrningen pga dubben höjer ju upp däcken någon mm från marken.. jag bor i nord uppland.
Jag kommer också köra dubbfritt framöver. Är inne på tredje vintern med dubbfritt på båda bilarna.

Däremot har du fel om dubbdäck och barmark. Är bara att läsa däcktesterna så syns det tydligt att dubbdäck faktiskt är bättre på i princip allt utom slask och snö (där dubben inte gör nån nytta). Tycker du dubbdäck blir svajiga så prova inte Hakka dubbfria... ;) Det är inte dubben som är problemet utan det mjuka gummit, som behöver vara ÄNNU mjukare på ett dubbfritt.
Användarvisningsbild
Patrick2020
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 09 dec 2019 23:42

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Patrick2020 »

Hej Verdi, Du menar alltså att mjuka dubbfria är ett bra kort ? Jag ligger mkt längs E4:an Sundsvall --Luleå. Dessa vägar är rejält underhållna mestadels av tiden, men emellanåt så är det naturligtvis mkt snö på asfalten ändå..

//Patrick2020
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Walker »

Min erfarenhet av dubb är också att dubbarna kanar på barmark (som att gå med broddar i en trappuppgång) Upplever bättre och tryggare grepp med dubbfritt. (Kör både dubb(Nokian)och dubbfritt(Nereus/Firemax) i mälardalen, kommer aldrig köpa dubb igen)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Min erfarenhet av dubb är också att dubbarna kanar på barmark (som att gå med broddar i en trappuppgång) Upplever bättre och tryggare grepp med dubbfritt. (Kör både dubb(Nokian)och dubbfritt(Nereus/Firemax) i mälardalen, kommer aldrig köpa dubb igen)
Fast det stämmer inte om man kollar på tester. Fast du tror ju inte på objektiva tester ändå så..
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Min erfarenhet av dubb är också att dubbarna kanar på barmark (som att gå med broddar i en trappuppgång) Upplever bättre och tryggare grepp med dubbfritt. (Kör både dubb(Nokian)och dubbfritt(Nereus/Firemax) i mälardalen, kommer aldrig köpa dubb igen)
Fast det stämmer inte om man kollar på tester. Fast du tror ju inte på objektiva tester ändå så..
Objektiva, jo. ;) (Om du kan visa mig en)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Min erfarenhet av dubb är också att dubbarna kanar på barmark (som att gå med broddar i en trappuppgång) Upplever bättre och tryggare grepp med dubbfritt. (Kör både dubb(Nokian)och dubbfritt(Nereus/Firemax) i mälardalen, kommer aldrig köpa dubb igen)
Fast det stämmer inte om man kollar på tester. Fast du tror ju inte på objektiva tester ändå så..
Objektiva, jo. ;) (Om du kan visa mig en)

Tror det är du som sitter på bevisbördan i det här fallet. Du får nog bevisa att testerna är "köpta" av de stora tillverkarna innan jag tror på det...

Exakt vad skiljer dig från elbilsskeptikerna som sitter och kommenterar på nätet utifrån nån slags magkänsla och avfärdar elbilar som en konspiration? Ni är precis lika faktaresistenta. Det tar sig bara olika uttryck. ;)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Min erfarenhet av dubb är också att dubbarna kanar på barmark (som att gå med broddar i en trappuppgång) Upplever bättre och tryggare grepp med dubbfritt. (Kör både dubb(Nokian)och dubbfritt(Nereus/Firemax) i mälardalen, kommer aldrig köpa dubb igen)
Fast det stämmer inte om man kollar på tester. Fast du tror ju inte på objektiva tester ändå så..
Objektiva, jo. ;) (Om du kan visa mig en)

Tror det är du som sitter på bevisbördan i det här fallet. Du får nog bevisa att testerna är "köpta" av de stora tillverkarna innan jag tror på det...

Exakt vad skiljer dig från elbilsskeptikerna som sitter och kommenterar på nätet utifrån nån slags magkänsla och avfärdar elbilar som en konspiration? Ni är precis lika faktaresistenta. Det tar sig bara olika uttryck. ;)
Nja, kolla meghjuls utmaning. De som kan bevisa att de namnkunniga däcken är bättre än Nerius erbjuds 10.000Nok och samma belopp till de som kan bevisa motsatsen(alltså att Nerius skulle vara sämre). Pågått i några månader och ingen har fått några slantar. Allt började med några avslöjande artiklar (för typ 10-15 år sedan) att Nokia skickade specialpreparerade däck till testerna som kanske skulle överlevt 100-200 mil och att det förekom både hummersås och annat till de som ”testade” däck. På samma sätt som jag är övertygad om att VW (och andra fabrikanter) inte frångått att fuska med utsläppen bara för att de ertappats, är jag lika övertygad att det även inom däckindustrin är pengarna som styr. Ingen är intresserad av att erbjuda bra produkter till låga priser för allmänhetens bästa. ALLA är ute efter att TJÄNA PARA!!! Det är tyvärr den värld vi lever i. Det handlar bara om att få folk att hugga på betet. Därför bryr jag mig mer om egen erfarenhet än om vad ”duktiga förståsigpåare” vill förmedla. (Eftersom jag tror att de gör det i egensyfte)
Där har du mitt svar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Verdi skrev:
Walker skrev:
Min erfarenhet av dubb är också att dubbarna kanar på barmark (som att gå med broddar i en trappuppgång) Upplever bättre och tryggare grepp med dubbfritt. (Kör både dubb(Nokian)och dubbfritt(Nereus/Firemax) i mälardalen, kommer aldrig köpa dubb igen)
Fast det stämmer inte om man kollar på tester. Fast du tror ju inte på objektiva tester ändå så..
Objektiva, jo. ;) (Om du kan visa mig en)

Tror det är du som sitter på bevisbördan i det här fallet. Du får nog bevisa att testerna är "köpta" av de stora tillverkarna innan jag tror på det...

Exakt vad skiljer dig från elbilsskeptikerna som sitter och kommenterar på nätet utifrån nån slags magkänsla och avfärdar elbilar som en konspiration? Ni är precis lika faktaresistenta. Det tar sig bara olika uttryck. ;)
Nja, kolla meghjuls utmaning. De som kan bevisa att de namnkunniga däcken är bättre än Nerius erbjuds 10.000Nok och samma belopp till de som kan bevisa motsatsen(alltså att Nerius skulle vara sämre). Pågått i några månader och ingen har fått några slantar. Allt började med några avslöjande artiklar (för typ 10-15 år sedan) att Nokia skickade specialpreparerade däck till testerna som kanske skulle överlevt 100-200 mil och att det förekom både hummersås och annat till de som ”testade” däck. På samma sätt som jag är övertygad om att VW (och andra fabrikanter) inte frångått att fuska med utsläppen bara för att de ertappats, är jag lika övertygad att det även inom däckindustrin är pengarna som styr. Ingen är intresserad av att erbjuda bra produkter till låga priser för allmänhetens bästa. ALLA är ute efter att TJÄNA PARA!!! Det är tyvärr den värld vi lever i. Det handlar bara om att få folk att hugga på betet. Därför bryr jag mig mer om egen erfarenhet än om vad ”duktiga förståsigpåare” vill förmedla. (Eftersom jag tror att de gör det i egensyfte)
Där har du mitt svar.

En gammal hederlig konspirationsteori alltså. :)
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av metchristian »

Verdi skrev:
metchristian skrev:
Kommer aldrig någonsin sätta på dubbade igen! Finns bara en viktig regel! Anpassa hastigheten! På barmark är dubb det sämsta man kan ha... framför allt när man kört mkt BMW. Liten sketen 1serie med dubb så blinkar esp lampan konstant vid barmark körning.. med dubb så blir bilen så svajiga i styrningen pga dubben höjer ju upp däcken någon mm från marken.. jag bor i nord uppland.
Jag kommer också köra dubbfritt framöver. Är inne på tredje vintern med dubbfritt på båda bilarna.

Däremot har du fel om dubbdäck och barmark. Är bara att läsa däcktesterna så syns det tydligt att dubbdäck faktiskt är bättre på i princip allt utom slask och snö (där dubben inte gör nån nytta). Tycker du dubbdäck blir svajiga så prova inte Hakka dubbfria... ;) Det är inte dubben som är problemet utan det mjuka gummit, som behöver vara ÄNNU mjukare på ett dubbfritt.
kört hakka i många år och inte tyckt det blivit svajigt... men du får tycka att jag har fel ang dubbdäck men har du testat en bmw 1serie ca års modell 2012-2014 med dubbade däck på barmark så kommer du aldrig vilja ha dubbat igen. (i all fall inte på den bilen, fy fan gick ju inte köra bilen.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Walker »

Verdi. Har du kanske intressen i Nokian?
https://teknikensvarld.se/nokian-anklag ... st-266741/ ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av BrooklynS »

Leo skrev:
Svampiga Hakka kan delvis avhjälpas med lite högre däckstryck.

Hade själv Conti CVC6 (dubbfria och föregångaren till CVC7) på vår bakhjulsdrivna P85. Funkade klockrent tycker jag.

Är själv från Umeå. Dubbdäck är ju överlägset på blankis och vattuhalka. Men på mer traditionellt norrländskt vinterväglag på de stora vägarna är dubbfria riktigt bra. Är själv förvånad över greppet vintertid (åker tex till Tärnaby varje påsk)

Dubbdäcken har väl egentligen 2 konkreta nackdelar.

1 ljudnivå. Teslan är inte så märkvärdigt tyst från början. Mer Passat än V70/90 om vi säger så.

2 väggrepp vi barmark/asfalt där dubben kan ge aningens sämre grepp som jag förstår det.

Har själv sen många år tröttnat på dubbrasslet då vi sen länge bor i Stockholmstrakten. Så numera är det i princip alltid dubbfritt vi väljer.

Gäller det däremot en väldigt ”tyst bil”. Tex en Sharan, V90, A6, E-klass, 5-Serien eller liknande så skulle jag nog ändå överväga dubbat om jag bodde kvar i Norrland.

Dubbade däck är bättre på asfalt med... Däremot har de högre ljudnivå.

Jag har kört tio säsonger på dubbfria däck i Norrbotten, de fungerar alldeles utmärkt på kalla vintervägar, på höstvägar innan snön fallit osv. Bra i snö. Lång hållbarhet och bra grepp även när däcken närmar sig halva livslängden.

Det enda problemet är att de har NOLL grepp när det är riktigt halt, tex töande blankis. Då det händer oftare och oftare för varje år skulle jag aldrig köpa dubbfritt i dag. Trots nackdelarna...

Jag köper oftast Michelin på förekommen anledning. Skulle inte köpa Nokian igen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Walker »

Walker skrev:
Verdi. Har du kanske intressen i Nokian?
https://teknikensvarld.se/nokian-anklag ... st-266741/ ;)
Råd och rön: https://www.radron.se/artiklar/nokian-i-dackskandal/
(Det var inte 10-15 år. Det var knappt 4 år sedan)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Verdi

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Verdi. Har du kanske intressen i Nokian?
https://teknikensvarld.se/nokian-anklag ... st-266741/ ;)

Absolut inte. Gillar inte deras däck. Väljer alltid Continental om jag kan.
Användarvisningsbild
Johan84
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 22 dec 2018 00:11
Ort: Umeå

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Johan84 »

Patrick2020 skrev:
Tack för Era kommentarer. Det är lite knepigt med däck, då jag kör ca 4000 mil / år i tjänsten, så blir det ganska väsentligt vilka däck som går bäst i Norra Sverige. -"Dubbfritt" var en god idé. Aldrig prövat på dessa typer av däck, men kan ju vara en lösning i Nordiskt utförande..
Jag kör också 4-5000 om året och veckopendlar från utanför umeå upp till fjällen med min s100d. Kör på Nokian wr A4 friktion nu och är riktigt nöjd med ljud och fäste dom dagar jag kör in till stan efter e4an men känner att det inte håller måttet när man kör mycket slingriga isiga vägar på inlandsvägar så inväntar en uppsättning hakka9 nu så får se hur det blir. Lite sjukt med 3 uppsättningar däck om man räknar med sommardäcken men har en uppsättning orginalfälgar som jag sätter dom på. Kommer säkert störa mig på knattret av dubbarna nu när jag väl kör på asfalt. Är nog så enkelt att olika däck är olika bra på olika underlag. Ha försökt få tag på lappidäck som testförarna i Arvidsjaur kör på med limmade dubb, nog inte helt lagliga med lite mer utstick på dubben. Hade varit nice att ha som komplement men finns inte att få tag på i 245/45-19.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Tellus »

Nu har vi två treor, körde idag performance som har 20" Michelin alpin, -5 grader och lite snö och isbelagd väg, helt otroligt bra fäste även vid bromsning.
På vår sr+ sitter det 18" Nokian r3 däck, häromdagen var det snöslask och det släppte flera gånger i jämn fart 80km/t på landsväg.

Så våt slask greppet var mkt dåligt på R3, Alpin däcken trodde jag inte alls skulle vara så bra i vinterväglag.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Vinterdäck till Norrland Europeiska alt ? Nordliga ?

Inlägg av Walker »

På tal om konspirationsteorier...
222106D4-47BB-42DB-8640-3D1A14AB5255.jpeg
Svaret på alla frågor är: PENGAR. Om man kan sko sig på någon, så gör man det. Allt annat är extremt undantag.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Skriv svar