Torkararm till MS 2020

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Torkararm till MS 2020

Inlägg av greenstreet »

I helgen var olyckan framme. Och då menar jag olyckan som i alla som är motståndare till Tesla kommer få vatten på sin kvarn. Jag skulle torka av torkarbladen på min MS Raven uttagen i december 2019. PANG sa det och fjädern lossnade och slog dessutom sönder vindrutan.

Har nu varit på två verkstäder och ingen av dem lyckas få dit fjädern igen. Båda konstaterade att det måste vara felmonterat då fjädern inte ska kunna lossna av sig själv. Jag försökte kontakta Tesla via appen och fick tid i mars (dvs om över en månad). Så nu står jag med en sprucken framrutan och en bil utan vindrutetorkare. Det är alltså förarsidans torkararm som saknas. Fel del av året att köra utan...

Hur kan jag få tag på en ny torkararm? Och kan vindrutan bytas av t ex Ryds glas eller måste jag åka till Göteborg för att få detta åtgärdat? Bor omkring Jönköping.
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Torkararm till MS 2020

Inlägg av NEO »

greenstreet skrev:
I helgen var olyckan framme. Och då menar jag olyckan som i alla som är motståndare till Tesla kommer få vatten på sin kvarn. Jag skulle torka av torkarbladen på min MS Raven uttagen i december 2019. PANG sa det och fjädern lossnade och slog dessutom sönder vindrutan.

Har nu varit på två verkstäder och ingen av dem lyckas få dit fjädern igen. Båda konstaterade att det måste vara felmonterat då fjädern inte ska kunna lossna av sig själv. Jag försökte kontakta Tesla via appen och fick tid i mars (dvs om över en månad). Så nu står jag med en sprucken framrutan och en bil utan vindrutetorkare. Det är alltså förarsidans torkararm som saknas. Fel del av året att köra utan...

Hur kan jag få tag på en ny torkararm? Och kan vindrutan bytas av t ex Ryds glas eller måste jag åka till Göteborg för att få detta åtgärdat? Bor omkring Jönköping.
Hänt mig en gång tidigare (utan att spräcka rutan) då jag bytte torkarblad. Det enklaste sättet att få tillbaka fjädern på är att demontera hela torkararmen, den sitter med en 13mm mutter om jag minns rätt, sen lyfter du den rätt ut. Kom ihåg isåfall att märka vilket läge den satt, annars kan du se det när du monterar. Det är inte så svårt att få tillbaka fjädern om man har fjäderspännare eller en polygrip med bra bett. Jag lyckades med polygrip själv. Rutan kan du byta vart som helst. Har nog svårt att tänka mig att Tesla skulle undvika att hjälpa eller ersätta dig för skadan, därför tror jag det är bäst att du försöker få tag på road service assistance, inte via appen. Ring numret du har i displayen.
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Torkararm till MS 2020

Inlägg av Folke »

Ring Tesla och välj 4 sen två 2 så kommer du direkt till verkstan i Göteborg.

De löser det nog :)
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Torkararm till MS 2020

Inlägg av greenstreet »

Tack för input! Jag har dock inte möjlighet att ringa något av Teslas nummer. Samtalet kopplas ner när första alternativet beskrivs ("så som autopilot och....").
2020 Model S LR - Midnight Silver
Användarvisningsbild
greenstreet
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 30 okt 2019 09:40

Re: Torkararm till MS 2020

Inlägg av greenstreet »

Uppdatering i ärendet:

Visade sig att det var min telefon som krånglade. Kunde ringa från en kollegas. Tesla kommer hem till mig imorgon torsdag och byter torkararmen. Bra och snabb service!

Igår tvingades jag köra vår stackars Opel med 1-liters turbomotor på 105hk. Jag var helt övertygad om att bilen var sönder för det hände ju inget när man tryckte på gaspedalen :D
2020 Model S LR - Midnight Silver
Skriv svar