Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av deffe »

Tesla ägare sedan 2014 så jag är juh van vid att vänta. Men denna möjlighet att använda mobilen som nyckel likt model 3 har jag verkligen väntat länge på. Känns som en enkel sak att åtgärda.

Riktigt jobbigt att gå omkring med fobben jämnt.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av taliz »

Går det inte låsa upp och starta via appen på S och X?

Som riktig ”keyless” kanske är svårare. S och X kanske inte har lika rejäl BT-antenn?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
Går det inte låsa upp och starta via appen på S och X?

Som riktig ”keyless” kanske är svårare. S och X kanske inte har lika rejäl BT-antenn?
Det är nog inget problem med BT-antennen. Telefonen brukar vara uppkopplad på bilens BT innan man hinner sätta sig i.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
Går det inte låsa upp och starta via appen på S och X?

Som riktig ”keyless” kanske är svårare. S och X kanske inte har lika rejäl BT-antenn?
X har "rejäl BT", eftersom den har BT i FOB'n också.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 22 sep 2017 11:34

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av pubbe »

Jag har både en 3:a och en S, och jag önskar att 3:an hade en fob!

Kortet man får med är riktigt dåligt, du kan bara öppna på förarsidan, och är det blött och kallt så kan du behöva torka lite innan det funkar.

Mobilen som nyckel, ja, jag har mer än en gång stått vid bilen, startat appen och tittat på meddelandet "waking up" i 5sec innan jag kommit in i bilen.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av frippan »

pubbe skrev:
Jag har både en 3:a och en S, och jag önskar att 3:an hade en fob!

Kortet man får med är riktigt dåligt, du kan bara öppna på förarsidan, och är det blött och kallt så kan du behöva torka lite innan det funkar.

Mobilen som nyckel, ja, jag har mer än en gång stått vid bilen, startat appen och tittat på meddelandet "waking up" i 5sec innan jag kommit in i bilen.
Varför köper du inte en fob till 3:an om du vill ha det?
Har kanske haft problem med att bilen inte är upplåst 1 eller 2 ggr hittills, har haft den i 1 år nu och har nog låst upp den >1000ggr
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av Remuz »

Jag har inte haft min trea i en vecka än och har fått para om mobilen två gånger redan. Igår kväll stor jag vid Bea utan att bilen var uppkopplad och mobilen funkade inte som nyckel. Fick vackert vänta till bilen behagade koppla upp sig, sedan fick jag låsa upp via appen, för att till slut starta via appen. Allt annat än smidigt
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av Pontus »

Smidigt när det funkar men man kommer ju bara ihåg de gånger det inte funkar. Jag hade bara lite problem med första bilen och har inte haft några problem med de andra där vi använt en Samsung S8 och en iPhone X. Tänk också på att rätt bil måste vara vald i appen om ni har flera bilar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av Elix747 »

Min mobilnyckel är fantastisk. Vill inte byta till fob igen.
Det händer någon gång att det tar några sekunder att det tar några få sekunder innan bilen öppnar, men det är inte ofta. För mig så är det bara att komma till bilen och gå från bilen som jag inte hade någon nyckel.

Jag har parat om telefonen 2 eller 3 gånger på ett år. En gång vid telefonbyte, en gång vid app uppgradering, och en gång vet inte varför.

Om jag tar fram telefonen så fungerar alltid BT-låsknappen om jag är inom ca 10-20 från bilen även om det står i appen att bilen väntar på att koppla upp sig.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av Remuz »

Jag tog reda på vad jag har för telefon igår. iPhone X (utan S eller max). Har bara en bil. Kommer kräva en fob om det fortsätter såhär
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av Elix747 »

Remuz skrev:
Jag tog reda på vad jag har för telefon igår. iPhone X (utan S eller max). Har bara en bil. Kommer kräva en fob om det fortsätter såhär
Hoppas det blir bättre och löser sig. Jag har haft både iphone 8 och 11. När det fungerar är det superbra.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av taliz »

För mig funkar det galet bra med iPhone XR. I början hade jag problem nån gång i veckan innan jag förstod att Tesla-appen måste tillåtas att alltid accessa location.
Sen dess har jag nog dragit i handtagen tusentals ggr och den har alltid öppnat direkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av Zalman3 »

deffe skrev:
Tesla ägare sedan 2014 så jag är juh van vid att vänta. Men denna möjlighet att använda mobilen som nyckel likt model 3 har jag verkligen väntat länge på. Känns som en enkel sak att åtgärda.

Riktigt jobbigt att gå omkring med fobben jämnt.
Tycker precis tvärt om.
Det är en av anledningarna att jag inte köpt en Tesla 3.

Tycker foben är perfekt.

Bilen låser alltid upp när jag närmar mig bilen.

Och när jag lämnar bilen, har jag foben i en liten ficka på jackan på vänster arm, trycker genom jackan och låser.
Litar inte riktigt på att den låser själv.

Lånar ut bilen till andra ganska ofta, smidigt att bara låna ut foben.

Dessutom fungerar blåtand i min Samsung dåligt, får ibland upp ett felmeddelande när jag startar min mobil.
Skulle bli irriterad om jag måste starta om min mobil för att kunna låsa upp bilen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av Lessmog »

Remuz skrev:
Jag har inte haft min trea i en vecka än och har fått para om mobilen två gånger redan. Igår kväll stor jag vid Bea utan att bilen var uppkopplad och mobilen funkade inte som nyckel. Fick vackert vänta till bilen behagade koppla upp sig, sedan fick jag låsa upp via appen, för att till slut starta via appen. Allt annat än smidigt
Off topic:
Oj, tänk att Bea står kvar! Jag minns att den byggdes (inte exakt när, men var) för vi bodde vid Tussmötetorpet på den tiden. Tvåtaktare ... :roll:
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av bonath »

Remuz skrev:
Jag har inte haft min trea i en vecka än och har fått para om mobilen två gånger redan. Igår kväll stor jag vid Bea utan att bilen var uppkopplad och mobilen funkade inte som nyckel. Fick vackert vänta till bilen behagade koppla upp sig, sedan fick jag låsa upp via appen, för att till slut starta via appen. Allt annat än smidigt

Som sagt, vet inte om äpplet funkar...
viewtopic.php?f=51&t=20577#p417799
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1895
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av themax »

Remuz skrev:
Jag tog reda på vad jag har för telefon igår. iPhone X (utan S eller max). Har bara en bil. Kommer kräva en fob om det fortsätter såhär
Har också en iPhone X. Inte haft ett enda problem på ett år med nyckelfunktionen på Model 3.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av Nicke Nyfiken »

taliz skrev:
I början hade jag problem nån gång i veckan innan jag förstod att Tesla-appen måste tillåtas att alltid accessa location.
Varför måste position vara aktiv? Det är väl BT som används för att låsa upp bilen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5969
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av Remuz »

Sedan jag slog på position alltid istället för när appen används så har det funkat i 3-4 dagar nu
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av taliz »

Remuz skrev:
Sedan jag slog på position alltid istället för när appen används så har det funkat i 3-4 dagar nu
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev:
taliz skrev:
I början hade jag problem nån gång i veckan innan jag förstod att Tesla-appen måste tillåtas att alltid accessa location.
Varför måste position vara aktiv? Det är väl BT som används för att låsa upp bilen.
Det används för att hålla telefonen/appen aktiv på nått vis.
Gör att det funkar perfekt istället för halvtaskigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
sved73
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 jan 2020 10:58
Ort: Karlskoga

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av sved73 »

Haft min M3 dryga månaden nu och aldrig haft med mig kortet. Fungerar princip alltid med min Samsung Galaxy Note 9 och den enstaka gång det tagit mer än 5s har jag löst det med appen. En av dom bästa finesserna, vem vill släpa med och tänka på att ha med nyckel/fob?
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av Stevvee »

sved73 skrev:
Haft min M3 dryga månaden nu och aldrig haft med mig kortet. Fungerar princip alltid med min Samsung Galaxy Note 9 och den enstaka gång det tagit mer än 5s har jag löst det med appen. En av dom bästa finesserna, vem vill släpa med och tänka på att ha med nyckel/fob?
Säger du tills du parkerar i ett garage utan täckning Bild
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av helix »

Stevvee skrev:
sved73 skrev:
Haft min M3 dryga månaden nu och aldrig haft med mig kortet. Fungerar princip alltid med min Samsung Galaxy Note 9 och den enstaka gång det tagit mer än 5s har jag löst det med appen. En av dom bästa finesserna, vem vill släpa med och tänka på att ha med nyckel/fob?
Säger du tills du parkerar i ett garage utan täckning Bild
Haft min Model 3 i drygt ett år och parkerar oftast i ett garage under jord utan mobiltäckning. Har funkat 100% hittills och har aldrig haft en incident eller ens fördröjning i öppningen. Detta med iphone X som jag hade tidigare och numera en iphone 11. Täckning på mobilen eller inte har ingen betydelse, man kan till och med rycka ut sim-kortet och telefonen funkar som bilnyckel ändå...

Skulle då inte vilja ha en bil med Fob igen, det skulle kännas väldigt omodernt och opraktiskt.

Men varför ska man lita på mina ord som använt den här funktionen i praktiken helt problemfritt i ett år? 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av Svenssons »

Stevvee skrev:
sved73 skrev:
Haft min M3 dryga månaden nu och aldrig haft med mig kortet. Fungerar princip alltid med min Samsung Galaxy Note 9 och den enstaka gång det tagit mer än 5s har jag löst det med appen. En av dom bästa finesserna, vem vill släpa med och tänka på att ha med nyckel/fob?
Säger du tills du parkerar i ett garage utan täckning Bild
Varför då? Har du provat?

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Var är denna mobilnyckel(model3) jag blivit lovad..

Inlägg av taliz »

Stevvee skrev:
sved73 skrev:
Haft min M3 dryga månaden nu och aldrig haft med mig kortet. Fungerar princip alltid med min Samsung Galaxy Note 9 och den enstaka gång det tagit mer än 5s har jag löst det med appen. En av dom bästa finesserna, vem vill släpa med och tänka på att ha med nyckel/fob?
Säger du tills du parkerar i ett garage utan täckning Bild
BT har inget behov av internet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar