MS raven förbrukning
Moderator: Redaktion
MS raven förbrukning
Hej!
Hur funkar det här med tripmätaren?
Om jag nollställer den (exempelvis A) och sen kör en sträcka. Den förbrukning som då visas är den HELT oberoende av tidigare körmönster?
Hur funkar det här med tripmätaren?
Om jag nollställer den (exempelvis A) och sen kör en sträcka. Den förbrukning som då visas är den HELT oberoende av tidigare körmönster?
Re: MS raven förbrukning
JaStoffeZ skrev:Hej!
Hur funkar det här med tripmätaren?
Om jag nollställer den (exempelvis A) och sen kör en sträcka. Den förbrukning som då visas är den HELT oberoende av tidigare körmönster?
Re: MS raven förbrukning
Ni som har en Model S raven vad har ni för snittförbrukning? Fattar att det beror på körstil men tacksam för input.
Re: MS raven förbrukning
Tänk på att den kommer bli väldigt hög om du kör korta sträckor, då värmning av kupé etc räknas med.
I min Model 3 kan jag ha snitt på över 300wh om jag bara kör nån/några mil.
I min Model 3 kan jag ha snitt på över 300wh om jag bara kör nån/några mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: MS raven förbrukning
250 Wh/km sedan leverans (på 1700 mil) men då kör jag relativt aggressivt. Aldrig AP heller för den delen.StoffeZ skrev:Ni som har en Model S raven vad har ni för snittförbrukning? Fattar att det beror på körstil men tacksam för input.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: MS raven förbrukning
Har en pre-Raven. På 60000 km är snittet 198 Wh/km. Raven bör ligga 5-10% bättre.StoffeZ skrev:Ni som har en Model S raven vad har ni för snittförbrukning? Fattar att det beror på körstil men tacksam för input.
Har 19” hjul.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: MS raven förbrukning
Jag har nyss testkört två identiska Model S raven under i princip identiska förhållanden. Gubbkörde bägge samma sträcka. Den ena drog bara 132 medan den andra drog 168. Vad kan det tänkas bero på? Kan det diffa så? Kan förbrukning på sikt påverkas negativt om man pressat bilen? Har svårt att begripa skillnaden!
Re: MS raven förbrukning
Det kan inte skilja så mycket i förbrukning för själva framdrivningen när du kört på någorlunda samma sätt, särskilt samma hastighet. Grovt så ligger väl en pre Raven på runt 90% i verkningsgrad från batteri till drivning. och Raven ligger cirka 4% enheter högre. Det är ju inget jag har hört eller kan tänka mig ändras beroende på hur man kört. Så antingen ligger det i rullmotstånd eller i värmning.StoffeZ skrev:Jag har nyss testkört två identiska Model S raven under i princip identiska förhållanden. Gubbkörde bägge samma sträcka. Den ena drog bara 132 medan den andra drog 168. Vad kan det tänkas bero på? Kan det diffa så? Kan förbrukning på sikt påverkas negativt om man pressat bilen? Har svårt att begripa skillnaden!
Hur lång var sträckan. Ju kortare sträcka ju mer påverkar värmning.
Skulle du kunna köra flera gånger för att kolla om det är konsekvent skillnad eller om det jämnar ut sig när båda blivit varma (Lite som Björn Nyland skulle gjort )
Identisk är väl lika med exakt lika däck? Lufttryck gör en del men inte så mycket om det inte skiljer fler tiondels bar.
Bromsarna kan ju knappast ligga an på en Raven, de är ju så pass nya.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: MS raven förbrukning
Jag använder trippmätare B för det.StoffeZ skrev:Hur kan man se snittförbrukning över längre tid?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: MS raven förbrukning
Jag upplever att skillnaden kan vara ganska stor om det blåser mycket. Kanske kan vara värt att tänka på..
Re: MS raven förbrukning
Kan hålla med om vinden. Elon brukar ju nämna en effektivitet på ~98%, d.v.s. 98% av använd energi blir rörelseenergi. Om man då räknar bort luftmotstånd, däckfriktion och kupévärmning så bör man få tillbaka den energin (minus lite förluster) vid regen-bromsning. Alltså är det nästan bara luftmotstånd som spelar roll vid normal körning. Det är den som gör att motorn måste anstränga sig för att upprätthålla farten (om man bortser från höjdskillnader).
När jag gubbkör rejält på 70-sträckor kan jag komma ner kring 140 på 50 km snitt. 132 vet jag inte om jag sett men det låter inte otroligt.
När jag gubbkör rejält på 70-sträckor kan jag komma ner kring 140 på 50 km snitt. 132 vet jag inte om jag sett men det låter inte otroligt.
Model S Raven Long Range, Deep Blue, FSD
Re: MS raven förbrukning
Om det var vindstilla så gissar jag på att det var däcken, fabrikatet eller mer troligt däcktrycket.StoffeZ skrev:Jag har nyss testkört två identiska Model S raven under i princip identiska förhållanden. Gubbkörde bägge samma sträcka. Den ena drog bara 132 medan den andra drog 168. Vad kan det tänkas bero på? Kan det diffa så? Kan förbrukning på sikt påverkas negativt om man pressat bilen? Har svårt att begripa skillnaden!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
MS raven förbrukning
Kanske också olika inställningar på regen? Och temperatur-inställning i kupén.
Jag körde förövrigt nyss knappt 2 mil med förbrukning på 122wh/km, aldrig varit i närheten av så lågt. Snittet över 2200 mil ligger på 220.
Jag körde förövrigt nyss knappt 2 mil med förbrukning på 122wh/km, aldrig varit i närheten av så lågt. Snittet över 2200 mil ligger på 220.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: MS raven förbrukning
En stor del av förbrukning påvkeras om det går mycket uppför eller nedför.taliz skrev:Kanske också olika inställningar på regen? Och temperatur-inställning i kupén.
Jag körde förövrigt nyss knappt 2 mil med förbrukning på 122wh/km, aldrig varit i närheten av så lågt. Snittet över 2200 mil ligger på 220.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: MS raven förbrukning
Jo fast han körde ju samma sträcka...ChristerSjo skrev:En stor del av förbrukning påvkeras om det går mycket uppför eller nedför.taliz skrev:Kanske också olika inställningar på regen? Och temperatur-inställning i kupén.
Jag körde förövrigt nyss knappt 2 mil med förbrukning på 122wh/km, aldrig varit i närheten av så lågt. Snittet över 2200 mil ligger på 220.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: MS raven förbrukning
Jag tänkte mer på dina 2 mil där det inte framgår. Jag hade 70 wh/km när jag åkte 2 km och handlade men hem hade jag 180 wh/km.taliz skrev:Jo fast han körde ju samma sträcka...ChristerSjo skrev:En stor del av förbrukning påvkeras om det går mycket uppför eller nedför.taliz skrev:Kanske också olika inställningar på regen? Och temperatur-inställning i kupén.
Jag körde förövrigt nyss knappt 2 mil med förbrukning på 122wh/km, aldrig varit i närheten av så lågt. Snittet över 2200 mil ligger på 220.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Re: MS raven förbrukning
Samma sträcka jag kört hundratals ggr. Skåne, dvs platt. Men det var varmt idag, lite medvind, fortf 18" fälgar på etc.ChristerSjo skrev:Jag tänkte mer på dina 2 mil där det inte framgår. Jag hade 70 wh/km när jag åkte 2 km och handlade men hem hade jag 180 wh/km.taliz skrev:Jo fast han körde ju samma sträcka...ChristerSjo skrev:En stor del av förbrukning påvkeras om det går mycket uppför eller nedför.taliz skrev:Kanske också olika inställningar på regen? Och temperatur-inställning i kupén.
Jag körde förövrigt nyss knappt 2 mil med förbrukning på 122wh/km, aldrig varit i närheten av så lågt. Snittet över 2200 mil ligger på 220.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: MS raven förbrukning
Batterivärmning kan spela mycket stor roll bakom kulisserna vid lugn körning. Körde du range mode i båda? (det avaktiverar batterivärmning)
Så ja, det spelar roll hur de körts innan. Dvs batteritempen spelar roll. Det är också teoretiskt möjligt att batteriet kyls om nån har kört som ett riktigt troll innan.
Sen kan man väl anta att nån jäkla olja nånstans värms upp och saker snurrar lite lättare efter ett tag också.
Så ja, det spelar roll hur de körts innan. Dvs batteritempen spelar roll. Det är också teoretiskt möjligt att batteriet kyls om nån har kört som ett riktigt troll innan.
Sen kan man väl anta att nån jäkla olja nånstans värms upp och saker snurrar lite lättare efter ett tag också.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: MS raven förbrukning
Brukar ligga runt 200, men såg nu att när frun varit på trip så hade hon 177
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: MS raven förbrukning
Lika här nästan hela tidenTechNerd skrev:Brukar ligga runt 200, men såg nu att när frun varit på trip så hade hon 177
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: MS raven förbrukning
Bjelke skrev:Lika här nästan hela tidenTechNerd skrev:Brukar ligga runt 200, men såg nu att när frun varit på trip så hade hon 177
Ja vafan!?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: MS raven förbrukning
Raven P uttagen december 2019. Daglig körsträcka c:a 24 mil.
Dec - mars 2,1 /mil
April 1,9 /mil. Temperaturberoende (yttertemperatur), kupévärme och kanske något belysning. Förväntar mig lägre förbrukning under den varma delen av året
(Tidigare S 2018 april - dec , samma väg 1,86)
Har kört odubbat.
Vägar: E18, E20, väg 55.
I allmänhet laglydig, men omkörningar brukar gå undan.
Genomsnittshastighet 95 km/tim för hela körsträckan.
Dec - mars 2,1 /mil
April 1,9 /mil. Temperaturberoende (yttertemperatur), kupévärme och kanske något belysning. Förväntar mig lägre förbrukning under den varma delen av året
(Tidigare S 2018 april - dec , samma väg 1,86)
Har kört odubbat.
Vägar: E18, E20, väg 55.
I allmänhet laglydig, men omkörningar brukar gå undan.
Genomsnittshastighet 95 km/tim för hela körsträckan.
Re: MS raven förbrukning
Har kört min MS Raven med snitt under 130wh/km. Ligger dock normalt kring ~180-200.