Jaha då är min skärm svart också.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av e5m1r »

frippe skrev:
Då kan jag avrapportera att min mcu är utbytt.
Felet uppstod torsdag 25 juni, bokade service tid i appen och fick måndag 13 juli. Lämnade bilen fredag 26 juni på SC eftersom att den ändå inte kunde köras normalt. Detta efter att ha pratat med dem före jag körde ned den. Då kunde de inte ge någon tid för när den kunde vara lagad men de konstaterade att mcun skulle bytas. Men inga mcu1 fanns i Sverige eller i Holland.

Hade kontakt måndag 6 juli, då kunde de fortfarande inte ge någon tid för när det skulle vara lagat. Fick sms av dem fredag fm 10 juli att de fått delarna som saknades.
Måndag idag, 13 juli, fick vi på fm sms om att bilen var klar så vi hämtade bilen idag. Passade på att provköra en m3 performance när jag ändå var på plats och tid fanns över.

De hade bytt hela mcu till en rekonditionerad del, bilden på skärmen var märkbart skarpare och den har LTE istället för 3G som vår gamla. Alla inställningar och historik var raderad.

Totalpris för kalaset blev 15 099,51kr. Försäkringen står för allt över självrisk på 5tkr. Att de använder rekonditionerade gör att de fått ned priset rejält enligt de på SC.

Summerat så får kanske två veckors tid på verkstad vara ok i semestertider, även om det inte är optimalt. Det sura var att de inte kunde ge någon tid när vi lämnade in den. Hade vi fått 13e direkt hade det känts trist men inte surt.

Lite komiskt att bilen faktiskt blev klar på just den dagen vi fick tid via appen.

När garantin gått ut på den utbytta mcun blir det nog byte till större minne.

Hoppas ni andra i tråden som också väntar snart får era utbytta.
Hej

Står det på din invoice att det är en en återanvänd MCU?
Vad står det för delnr ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Står så här:
MCU,MDLSX,EU/JPN/HK/MC/TW/SK,LTE RMN(1098050-99-H)

När jag frågade om den var ny eller renoverad sa de att det var en rekonditionerad mcu jag fått.

Gissar att RMN står för Remanufactured.

De fick byta antenn till bluetooth också.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Monark1954 »

Min X 90D 2016 fick ny MCU i mars.
Skärmen har helt klart högre upplösning.
Kostade ca 27.000 inkl moms vararv jag fick stå för ca 7.000 i självrisk till Länsförsäkringar.
De stod även för stilleståndeserättning och bidrag till frakt av bil från Umeå. Den var okörbar, inget fungerade.
Vid tillfället hade bilen gått ca 11 500 mil.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av mans71 »

Monark1954 skrev:
Skärmen har helt klart högre upplösning.
Verkligen? Finns det olika upplösning på MCU:s? Den var ny för mig. När kom det en bättre upplösning, och hur ser man isf. vilken man har?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av dstr »

mans71 skrev:
Monark1954 skrev:
Skärmen har helt klart högre upplösning.
Verkligen? Finns det olika upplösning på MCU:s? Den var ny för mig. När kom det en bättre upplösning, och hur ser man isf. vilken man har?
Vad jag vet så har det alltid varit samma upplösning. Den enda upplösning som ändrats var lilla skärmen bakom ratten när D-modellerna kom.

Det är dock en väldigt stor skillnad i färgerna på nya och gamla skärmar, så bilden ser mycket skarpare ut.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
mans71 skrev:
Monark1954 skrev:
Skärmen har helt klart högre upplösning.
Verkligen? Finns det olika upplösning på MCU:s? Den var ny för mig. När kom det en bättre upplösning, och hur ser man isf. vilken man har?
Vad jag vet så har det alltid varit samma upplösning. Den enda upplösning som ändrats var lilla skärmen bakom ratten när D-modellerna kom.

Det är dock en väldigt stor skillnad i färgerna på nya och gamla skärmar, så bilden ser mycket skarpare ut.
Man kan också trä en nylonstrumpa över skärmen för bättre bild... :mrgreen: :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
Man kan också trä en nylonstrumpa över skärmen för bättre bild... :mrgreen: :lol:
Inte bättre bild, men det kommer konvertera googles svartvita kartor till färgkartor.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Alfred »

Tror jag har läst hela tråden utan att se svar på denna fråga.

Om försäkringen fortfarande täcker maskin och elektronik och därmed byte av MCU, vad händer med det skyddet om man på egen hand byter ut eMMC? Vore ju lite förtretligt om man bytte för att förebygga problem, sedan fick icke relaterad skada bara för att märka att försäkringen är satt ur spel för att man pillat på grejerna själv.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av frippe »

Alfred skrev:
Tror jag har läst hela tråden utan att se svar på denna fråga.

Om försäkringen fortfarande täcker maskin och elektronik och därmed byte av MCU, vad händer med det skyddet om man på egen hand byter ut eMMC? Vore ju lite förtretligt om man bytte för att förebygga problem, sedan fick icke relaterad skada bara för att märka att försäkringen är satt ur spel för att man pillat på grejerna själv.
Fast, hur ska försäkringsbolaget få reda på det?

Säger du inget till dem så kommer de inte veta att du bytt emmc och tesla har ingen kontakt med försäkringsbolaget. Det får du sköta helt själv.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av HelectriC »

Min skärm har helt plötsligt börjat bli svart under körning (har väl hänt 3-4 gånger senaste veckan). Verkar som den gör en långsam re-boot. Efter några minuter kommer allt tillbaks igen. Men det är ju ganska störigt när man ska ringa, ändra temp eller är mitt i en navigering. Undrar om min skärm också måste bytas :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
iCar
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 26 jul 2015 18:10

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av iCar »

Jag som alltså betalade drygt 37 000 SEK för min nya MCU fick enligt fakturan en:

LTE MCU JPN/HK/Macau/Taiwan/SK(1045006-03-H)

Säger det någon något?
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Jaha då är min skärm svart också. FIXAD!!

Inlägg av tomla »

Nu har jag fått tillbaka min Tegra kort och installerat den i bilen.
Nu fungerar allt utom 3G kommunikationen!!
Det finns en sak som gnager mig och det var en kabel som var lös på baksidan av MCU.
När jag tittar på andra MCU så finns inte denna kontakt.
Därför kopplade jag inte in denna kablen när jag satte ihop bilen igen.
Jag testade allt utom 3G innan jag skruvade ihop bilen.
Jag har ingen täckning där jag mekade så struntade i denna check.
Nu funderar jag på om jag skruva isär skiten igen eller inte.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Jojo »

HelectriC skrev:
Min skärm har helt plötsligt börjat bli svart under körning (har väl hänt 3-4 gånger senaste veckan). Verkar som den gör en långsam re-boot. Efter några minuter kommer allt tillbaks igen. Men det är ju ganska störigt när man ska ringa, ändra temp eller är mitt i en navigering. Undrar om min skärm också måste bytas :?
Dags att göra något åt eländet, innan det blir ännu värre... :evil:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av mati »

Curik skrev:
Bara så att alla är med på det. Det hade gått att lösa på flera sätt (större minne, multipla minnen med olika data på så att bilen i bästa fall iaf går att köra när minnet börjar bli gammalt, eller bara göra det enklare att byta) men man verkar ha underskattat den biten.
Utan att ens använda sig av ett större minne så finns det några knep man hade kunnat använda sig av. Linux är väldigt lätt att konfigurera så att minnet håller längre.
- Minska system-loggarna. Allt behöver inte loggas, och jag misstänker att Tesla ändå inte tittar i system-loggarna utan bara i sina egna.
- De loggar som inte går att stänga av men som egentligen inte behövs kan skrivas till en RAM-disk istället
- använd RAM-disk även för alla temporära filer och sånt som skrivs ofta men som inte är kritiskt om det skulle försvinna. Säkerhetskopiera filerna istället med regelbundna intervall.
- Stäng av alla onödiga skrivningar som filsystemet standardmässigt gör. (Datumstämpel på filerna osv)

Allt detta är mer eller mindre självklart om man är något så när insatt, och det borde det vara även för Tesla. Men att se till att man inte väljer ett för klent minne så man har en rejäl buffert, borde vara ännu mer självklart tycker jag. Jag fattar verkligen inte att det har kunnat gå så många år innan de har ens fattat att de har ett problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Jag fattar verkligen inte att det har kunnat gå så många år innan de har ens fattat att de har ett problem.
Hey! Vi har ju fått fart-mode och andra viktigheter! :D

Men seriöst så är det väl först nu det börjat bli ett tydligt promblem? Kanske det kommer en software-fix som lugnar ner loggningen.
Model S P85DL+
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Fredrik j »

Hur har andra tillverkare löst det här problemet?

Porsche har ett liknande problem med symptomen att dagens datum inte längre visas på displayen i 997/987-bilarna.
Tydligen något minne som blivit fullt och nu får vi försöka klara oss utan att lära vilket datum det är den vägen.
Tydligen något Porsche bestämt att man inte tänker åtgärda.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:
mati skrev:
Jag fattar verkligen inte att det har kunnat gå så många år innan de har ens fattat att de har ett problem.
Hey! Vi har ju fått fart-mode och andra viktigheter! :D

Men seriöst så är det väl först nu det börjat bli ett tydligt promblem? Kanske det kommer en software-fix som lugnar ner loggningen.
Loggningen minskades för 1-2 år sedan. Kan även ha varit andra saker de ändrade då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Detta "windows 95-problem" gäller inte M3 om jag förstått det rätt?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Gustafsson »

mastodontfilmsmats skrev:
Detta "windows 95-problem" gäller inte M3 om jag förstått det rätt?
Bara de som har MCU 1 som jag förstått.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Hur har andra tillverkare löst det här problemet?

Porsche har ett liknande problem med symptomen att dagens datum inte längre visas på displayen i 997/987-bilarna.
Tydligen något minne som blivit fullt och nu får vi försöka klara oss utan att lära vilket datum det är den vägen.
Tydligen något Porsche bestämt att man inte tänker åtgärda.
Saab också, vanligt problem att 9-5ans display blev sönderpixlad. Så det är ju inget nytt att infotainmentsystem strular. Men på den tiden var de inte så kritiska som idag.
Har sett att Volvo också har en del problem i bilar from 2016 där displayerna ger upp.
Antingen tar garantin eller försäkringen det. Annars får man pynta själv.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av Fredrik j »

Jag pixelproblem har ju varit vanligt. I Saabs fall var det kontakten.

I teslas fall trodde jag det handlade om styrdatorn, inte själva displayen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av mati »

mastodontfilmsmats skrev:
Detta "windows 95-problem" gäller inte M3 om jag förstått det rätt?
Hehe, när Windows 95 var aktuellt fanns inga flash-baserade lagringsmedia. Och en vanlig hederlig hårddisk har inte detta problem eftersom den i praktiken har oändligt många skrivcykler.
Detta är alltså snarare ett Windows 10-problem, eftersom moderna datorer har SSD diskar. De har teoretiskt samma problem. En SSD går förr eller senare samma öde till mötes som Teslas MCU-chip.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kontakten2

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av kontakten2 »

Det går att 'se' hur överskrivet minnet är för att kunna skifta ut det i förväg. Sen hur man ska tolka ett värde på 50% överskrivet om det innebär 1år eller flera är svårt att säga.
mastodontfilmsmats
Inlägg: 231
Blev medlem: 07 feb 2020 13:00

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av mastodontfilmsmats »

Jösses.

Det handlar alltså inte om att minnet blir fullt (som jag trodde), utan att det blir "utmattat"av många rewrites. Minsann. Så korkat. Det är ju ett känt problem och var ju känt redan från början av minneskonstruktionen..
Då har jag missuppfattat problematiken och har också således fått förståelse varför inte alla får samtidiga failures.

En får tacka, en dag man lärt sig något är inte helt förspilld... :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Jaha då är min skärm svart också.

Inlägg av mati »

mastodontfilmsmats skrev:
Jösses.

Det handlar alltså inte om att minnet blir fullt (som jag trodde), utan att det blir "utmattat"av många rewrites. Minsann. Så korkat. Det är ju ett känt problem och var ju känt redan från början av minneskonstruktionen..
Precis, det är ju det jag menar. Detta är inget problem som bara drabbar Tesla. Det är ett problem som alla flashminnen har, oavsett vad de används till, och alla vet om det (trodde jag). Men konstruerar man hård- och mjukvaran på rätt sätt så är detta inget stort bekymmer. Jag pluggade till dataingenjör för 20-25 år sedan, och redan då lärde vi oss hur man hanterar detta. Trots att flashminnen vid den tiden inte alls var lika vanliga som idag.
Att Tesla tydligen inte kände till detta är för mig verkligen helt obegripligt. Det är inte en liten miss de har gjort, som en del verkar tro. Det är ett grovt designfel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar