Parkassist som inte fungerar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

ldsthlm
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 dec 2020 19:34

Parkassist som inte fungerar

Inlägg av ldsthlm »

Har en model s 70d (2015), har aldrig fått parkeringsassistenten att funka. Har provat köra sakta längs parkeringsplatsen, stannat, lagt in både R och P, men får aldrig upp något om att parkera automatiskt.

Jag har nollställt bilen (factory default) , startat om displayen (både enkel och omfattande omstart). Men fortfarande funkar inte ovan.

Jag får heller inga felmeddelanden som många andra verkar få (t.ex Par assist not available).

Någon som har några ideer på vad man kan göra? För visst ska man köra förbi parkeringsrutan sakta, lägga in R, så ska man få upp alternativet på skärmen.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Parkassist som inte fungerar

Inlägg av e5m1r »

ldsthlm skrev:
Har en model s 70d (2015), har aldrig fått parkeringsassistenten att funka. Har provat köra sakta längs parkeringsplatsen, stannat, lagt in både R och P, men får aldrig upp något om att parkera automatiskt.

Jag har nollställt bilen (factory default) , startat om displayen (både enkel och omfattande omstart). Men fortfarande funkar inte ovan.

Jag får heller inga felmeddelanden som många andra verkar få (t.ex Par assist not available).

Någon som har några ideer på vad man kan göra? För visst ska man köra förbi parkeringsrutan sakta, lägga in R, så ska man få upp alternativet på skärmen.
Dum fråga men du har autopilot aktiverat ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
ldsthlm
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 dec 2020 19:34

Re: Parkassist som inte fungerar

Inlägg av ldsthlm »

Yes det ska vara aktiverat. Provade att slå av och på också för säkerhets skull.
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Parkassist som inte fungerar

Inlägg av Stripe68 »

Du ska köra förbi parkeringsplatsen tills du får upp en P-symbol i displayen och då lägga i backen. Lägg inte i backen innan du ser symbolen. Symbolen ska synas strax till höger eller vänster om symbolen för bilen, beroende på om den har hittat parkering på höger eller vänster sida.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Parkassist som inte fungerar

Inlägg av tomla »

Jag har en 70D 2015 och jag använder mig av parkassist.
Har haft problem att den inte fungerade när linjerna inte var tydliga.
Jag är osäker om det är ett problem längre med nya versionerna.
Användarvisningsbild
Bitman
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 17 aug 2017 12:15
Ort: Malmö

Re: Parkassist som inte fungerar

Inlägg av Bitman »

Har inte använt den sen länge, men åtminstone då funkade den bara mellan två bilar, inte i första eller sista platsen i raden...
Kan det vara det?
2017 (november) Model S 100D, röd MC, krämfärgad interiör med kolfiber, soltak, AP2.5
ldsthlm
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 dec 2020 19:34

Re: Parkassist som inte fungerar

Inlägg av ldsthlm »

Har testat fullt ut folk trodde nog jag var dum i huvet i garaget. :) Får det inte att funka på något sätt. Får aldrig upp P symbolen eller någon som helst indikation på att det funkar.

Vid någon enstaka gång har jag dock sett "Parkeringsassistans ej tillgänglig" vid start av bilen. Men den kommer inte alltid upp.
ldsthlm
Inlägg: 21
Blev medlem: 22 dec 2020 19:34

Re: Parkassist som inte fungerar

Inlägg av ldsthlm »

Jag ringde Tesla supporten och frågade om detta problem och även att jag inte ser alternativet Autosteer heller och det inte funkar.
Jag har Autopilot 1.0 men enligt supporten så behöver jag ha något som de kallar Highway package. Stämmer verkligen det? Och det låter märkligt att parkeringsassistenten inte funkar heller och det borde inte vara knutet till highway package?
De kunde inte aktivera det utan jag måste in till service center enligt supporten, men nu undrar jag om det verkligen stämmer? Ingår inte Autosteer och parkingassistant i Autopilot 1.0?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Parkassist som inte fungerar

Inlägg av fth »

ldsthlm skrev:
Jag ringde Tesla supporten och frågade om detta problem och även att jag inte ser alternativet Autosteer heller och det inte funkar.
Jag har Autopilot 1.0 men enligt supporten så behöver jag ha något som de kallar Highway package. Stämmer verkligen det? Och det låter märkligt att parkeringsassistenten inte funkar heller och det borde inte vara knutet till highway package?
De kunde inte aktivera det utan jag måste in till service center enligt supporten, men nu undrar jag om det verkligen stämmer? Ingår inte Autosteer och parkingassistant i Autopilot 1.0?
AP1 är ju ett paket av hårdvara och tillval i mjukvara, att du har hårdvaran betyder inte automatiskt att du har mjukvaran/tillvalen.

Har du alltså varken autosteer, summon, eller autoparkering tillgängligt i bilen?

I så fall har nog bilen helt enkelt inte det tillvalet, och vad jag förstår så har Tesla av någon anledning slutat erbjuda uppgraderingar och tillval på "gamla" bilar, risken finns alltså att det inte går att lägga till detta längre :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar