{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Ska bli intressant att se hur det är att köra med den ratten. Undrar om sättet jag brukar köra i stadstrafik fungerar med den, använder aldrig överdelen och utnyttjar inte direkt att ratten är rund normalt sett.

Däremot verkar blinkersen lika irriterande som hos Ferrari.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Så dom satsar på att lösa det om flera år? :lol:
Nåja jag tänker inte köpa det där iaf…
Liggande skärmen ja tack, men resten med ratten osv, nej tack.
Utsidan säger jag också ja tack till förresten :)
Just nu känns roadstern mest intressant (och mest avlägsen :( )
Stående skärm och yoke då? ;)

Bild

Tror nog de vänder på skärmen i Roadstern dock och kommer med vanlig ratt som alternativ.
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av bjelkeman »

Ja, med den ratten blir det ingen sån S i alla fall.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Kan man välja text skylt?
Screenshot_20210618-072927_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av jpetters »

Zalman3 skrev:
Kan man välja text skylt?
Screenshot_20210618-072927_YouTube.jpg
Det var väl bara bilarna som levererades på eventet som fick badgen med Plaid grafiken? De bilar som setts under transport har haft textversionen. Men det kan ju såklart ändra sig.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av MWall »

Bjelke skrev:
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
Fast ärligt talat, om man inte ska använda bilen för att sitta och titta på Netflix så är det bättre med stående skärm. Jag tycker även det är bättre/snyggare med integrerad skärm istället för en fristående. I Model 3 så borde dessutom skärmen vinklas lite mot föraren. Var rätt långt bort till högra delen av skärmen trots mina abnormt långa armar.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 29 dec 2018 18:16
Ort: Onsala
Referralkod: ts.la/andreas13052

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av A76 »

Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!

Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

A76 skrev:
Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Det har varit blinkersknapp på ratten i Ferrari sedan 2009.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av taliz »

https://electrek.co/2021/06/17/tesla-re ... w-model-s/

Mindre batteri än tidigare tydligen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Monark1954 »

taliz skrev:
https://electrek.co/2021/06/17/tesla-re ... w-model-s/

Mindre batteri än tidigare tydligen.
Blir lite villrådig av detta besked.
Ny Plaid med 100 kWh då jag har ca 105 kWh nu?
Även om räckvidden skulle vara lika var nog min förhoppning om längre räckvidd för Norrlands inland med Refresh.
PS. Känner mej som de fosilentuiaster som måste ha 100 mil räckvidd med släp DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Walker »

Det jag tycker verkar knepigt är att båda blinkersknapparna sitter på vänster sida (som på en spak…) skulle man ha en knapp på respektive sida skulle det kännas mer logiskt, och knappen skulle hamna högst upp vid körning i cirkulationsplats.
…men det är ju bara jag det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av thebishop »

Walker skrev:
Det jag tycker verkar knepigt är att båda blinkersknapparna sitter på vänster sida (som på en spak…) skulle man ha en knapp på respektive sida skulle det kännas mer logiskt, och knappen skulle hamna högst upp vid körning i cirkulationsplats.
…men det är ju bara jag det.
Inte bara du...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Bjelke »

MWall skrev:
Bjelke skrev:
På Roadstern känns det ändå helt rätt med den ratten och jag tror också att dom lägger ner skärmen på
den (fast inte superviktigt där kanske).
Samtidigt så kikar man på Koenigsegg så kör dom i princip med rund ratt på alla modeller (tror jag iaf, kanske
finns nåt undantag) så…
Fast ärligt talat, om man inte ska använda bilen för att sitta och titta på Netflix så är det bättre med stående skärm. Jag tycker även det är bättre/snyggare med integrerad skärm istället för en fristående. I Model 3 så borde dessutom skärmen vinklas lite mot föraren. Var rätt långt bort till högra delen av skärmen trots mina abnormt långa armar.
Måste nog säga att jag håller med, speciellt med integrerad skärm, fristående ser sjukt billigt ut i jämförelse…
Som model S sett ut hittills är nästan löjligt snyggt faktiskt :) (och jag tittar ytterst sällan på film i bilen)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Zalman3 »

Bra att faceliften är tystare.
Screenshot_20210619-055953_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av HelectriC »

Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippz
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 23 nov 2020 08:42
Ort: Nånstans i Skåne
Kontakt:

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av frippz »

A76 skrev:
Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!

Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Håller med till 110%! Växelväljaren kommer nog vara fine, men jag hade nog föredragit knappar att manövrera utan att titta. Blinkersspak och rund ratt är kravet för mig. Jag börjar ärligt talat överväga att avbryta min order och se ifall jag inte kan ändra till en Model Y istället. :|
“Remember, when you are dead, you do not know you are dead. It is only painful for others.
The same applies when you are stupid.”


Ricky Gervais
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av vampyren »

frippz skrev:
A76 skrev:
Är så fruktansvärt irriterad när man ser videos på körning med yoken.. Att vara utan växelväljaren känns faktiskt som att det funkar, men avsaknaden av blinkersspak och yoke känns helt kass! Nu får Elon kamma sig och erbjuda en vanlig ratt också samt en helt vanlig blinkersspak!

Alltså, att blinka ut ur en rondell kommer bli helt omöjligt. Hur kan då ratten ens vara laglig i Sverige. Riktigt sugen på att påtala detta för Trafikverket..
Håller med till 110%! Växelväljaren kommer nog vara fine, men jag hade nog föredragit knappar att manövrera utan att titta. Blinkersspak och rund ratt är kravet för mig. Jag börjar ärligt talat överväga att avbryta min order och se ifall jag inte kan ändra till en Model Y istället. :|
Utöver det så finns det inte dragkrok. Tesla malmö bekräftade. Fattar inte hur de kan ha det på model3 men inte S. Betalar man en mille så ska det inte kännas att man får inte allt man behöver tycker jag. Även jag funderar nu på Y eller X......
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.
Finns flera som har en 2019/2020 Raven S som sagt samma sak, var ju 2 av de som fick sin Plaid på eventet som hade just en Raven innan och de beskrev att de var riktigt förvånade över hur tyst den nya var.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Antar att jag inte är ensam om att ha provat att köra min bil utan att släppa greppet kvart i tre. Det fungerar ju faktiskt ganska bra vid körning även i lite större korsningar. Det är ju i snävare korsningar i stan som det kör ihop sig och vid parkeringsmanövrering. Man skulle ju kunna tänka sig en helt annan utväxling när bilen står still.
Man klarar ju sig rätt långt med bara handflatan.
Dock fattar jag fortfarande inte vitsen. Det är ju ganska obekvämt med korsade armar och i min bil är det inte rattkransen som skymmer någon instrumentering utan rattekrarna när ratten inte står rakt fram. Det förändras ju inte.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Antar att jag inte är ensam om att ha provat att köra min bil utan att släppa greppet kvart i tre. Det fungerar ju faktiskt ganska bra vid körning även i lite större korsningar. Det är ju i snävare korsningar i stan som det kör ihop sig och vid parkeringsmanövrering. Man skulle ju kunna tänka sig en helt annan utväxling när bilen står still.
Man klarar ju sig rätt långt med bara handflatan.
Dock fattar jag fortfarande inte vitsen. Det är ju ganska obekvämt med korsade armar och i min bil är det inte rattkransen som skymmer någon instrumentering utan rattekrarna när ratten inte står rakt fram. Det förändras ju inte.
Ja jag kör mer eller mindre helt med handflatan och snurra på ratten i vanlig trafik, har nog aldrig korsat armarna och tar aldrig tag i toppen på ratten. Detsamma gäller vid parkering med mera, så skall bli intressant att se hur det fungerar med yoke.

För mig skymmer toppen på ratten alltid instrumenten/skärmen, alltid haft problem med att jag inte ser toppen på hastighetsmätaren i äldre bilar t.ex.. Så om yoke fungerar bra hade det varit toppen för mig.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Fredrik j »

Hur sitter du egentligen? Jag är 1,94 och ratten skymmer inga instrument i någon av mina bilar, inte ens i Porschen.
Ett ickeproblem.
Det som jag skulle tycka vara krångligt är blinkersknapparna. När jag har tänkt på hur jag använder ratten så ser jag att jag vanligtvis styr med höger han och låter ratten löpa i vänster som jag håller kvar över blinkersspaken.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av OfarligTesla »

Fredrik j skrev:
Hur sitter du egentligen? Jag är 1,94 och ratten skymmer inga instrument i någon av mina bilar, inte ens i Porschen.
Ett ickeproblem.
Det som jag skulle tycka vara krångligt är blinkersknapparna. När jag har tänkt på hur jag använder ratten så ser jag att jag vanligtvis styr med höger han och låter ratten löpa i vänster som jag håller kvar över blinkersspaken.
Bekvämt :D . Min far som också är 1,94 sitter riktigt långt bak och har inga problem med skärmen, men han vill köra med väldigt utsträckta ben också. Jag är bara 1,87 men har en annan fördelning av ben och överkropp så om jag sitter med så utsträckta ben så får jag sträcka mig efter ratten istället vilket inte blir bekvämt.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av renes »

När man tar ratten hand-över-hand så greppar man ju huvudsakligen den nedre delen av ratten när den befinner sig överst, dvs när man roterat ratten ett halvt varv åt något håll. Om rattutslaget är max ett varv, eller lite mer, åt vardera hållet, så kommer man ju aldrig i positionen att behöva greppa den del som saknas överst på yoke-ratten. Så om min tanke är rätt, så kanske det här är ett betydligt mindre problem än det verkar på första sikt.

Riktningsvisaren är ett annat problem. Fast det kanske funkar att skrika "blinka höger!" som voice command till bilen när man ska ur rondellen. Eller så blir det nästa automatisering. Det är ju inte så svårt för bilen att gissa vart man ska, i synnerhet om man använder navigatorn.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Jordad »

Jag har också låtats ha yoke. Det är bara i de allra minsta rondellerna som jag har känt att det är lite obekvämt. Bättre att ha blinkersknapparna på samma sida som Tesla har gjort istället för på båda sidor som Ferrari. Att alltid blinka ut med vänster tumme lär man sig nog snabbt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
HelectriC skrev:
Men han kommer från en gammal P85 som ju hade ganska mycket brus jämför med facelift från 2016(?) och inte minst raven. Så om skillnaden är så stor mellan raven och nya återstår att höra.
Finns flera som har en 2019/2020 Raven S som sagt samma sak, var ju 2 av de som fick sin Plaid på eventet som hade just en Raven innan och de beskrev att de var riktigt förvånade över hur tyst den nya var.
Ok, det är ju toppen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar